Det bör bara vara skillnaden att man tar bort det röda i min bild.
Handritad skiss av ett byggnadssnitt med markerat område i rött som ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
M MaxEO skrev:
Hmm, misstänker att jag varit ute och cyklat lite här och att den översta faktiskt inte är den som ingår i normal-leveransen. Det borde iallafall inte stämma eftersom väggblocken kommer färdiga med panel och då hade den ju inte gått hela vägen upp till takfoten (om man inte kan få blocken med längre panel). Jag ska sluta gissa och ta det med Lundqvist istället! :)
Det går att få längre väggblock. Skissade på möjligheten med pulpettak med loft, och de kan leverera längre block och även block med vinkel på överkant (även om det inte är relevant för dig). Sen valde jag bort det av olika orsaker, men de kan fixa. Minns inte riktigt skillnad på 38 och 40 i takhöjd, men det var skillnaden mellan att kunna använda utrymmet bekvämt eller inte.
 
Ett litet tillägg: det är förstås mycket jobbigare att lägga tak själv med brant taklutning. Skulle inte ändra, men det tog ett tag och var rätt jobbigt.
 
M MaxEO skrev:
Har du förresten satt fördelarskåp för värme och vatten i badrummet eller någon annanstans eller inte alls?
Fördelarskåpet sitter i badrummet. känns bäst att ha det i våtrummet.
 
Vi byggde ett fritidshus i samma stil i våras med tillgänglighetsreglerna godkända på 73kvm plus 10 kvm loft. Du kanske kan få lite inspiration av vår planlösning. Vi är väldigt nöjda med hur det blev. Svartvit ritning av ett fritidshus planlösning med måttangivelser och inredningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett 73 kvm stort fritidshus med loft, visar rumsindelning och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar över norr- och östfasaderna för en 73kvm stor fritidshus med loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den tror jag inte tål en ordentlig granskning av tillgänglighetsreglerna. Sovrummen är små och korridoren ser väldigt smal ut. Men om det är fritidshus ställs inte samma krav
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den tror jag inte tål en ordentlig granskning av tillgänglighetsreglerna. Sovrummen är små och korridoren ser väldigt smal ut. Men om det är fritidshus ställs inte samma krav
Allt är godkänt av kommunen och ändringar har gjorts just på kommunens inrådan för att ta höjd för alla regler.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Alltså, jag gratulerar alla som lyckas med detta! Den planlösningen kan jag säga inte möter Tillgänglighetskraven, är inte ens något att debattera. För att ta ett enkelt exempel, hur ska du kunna ta dig in i badrummet när det inte finns 120cm utanför dörren (vändcirkel rullstol). Det är bara ett axplock av avsteg jag ser. Men som sagt, har det blivit godkänt så spelar det ju ingen roll!


Angående takstolarna så håller jag med Johannes. Synlig takfot eller borttagen (ladhus stil) har i min värld samma byggnadshöjd, det är ju bara en fråga om att kapa bort utsticket.

Angående takvinkel så är höjdökningen per längdmeter vid 38° 78cm. För 45° är höjdökningen 100cm per längdmeter.

Kort och gott, har du ett hus som är 6m totalbredd så genererar en ökning från 38° till 45° ca 70cm extra totalhöjd :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Alltså, jag gratulerar alla som lyckas med detta! Den planlösningen kan jag säga inte möter Tillgänglighetskraven, är inte ens något att debattera. För att ta ett enkelt exempel, hur ska du kunna ta dig in i badrummet när det inte finns 120cm utanför dörren (vändcirkel rullstol). Det är bara ett axplock av avsteg jag ser. Men som sagt, har det blivit godkänt så spelar det ju ingen roll!


Angående takstolarna så håller jag med Johannes. Synlig takfot eller borttagen (ladhus stil) har i min värld samma byggnadshöjd, det är ju bara en fråga om att kapa bort utsticket.

Angående takvinkel så är höjdökningen per längdmeter vid 38° 78cm. För 45° är höjdökningen 100cm per längdmeter.

Kort och gott, har du ett hus som är 6m totalbredd så genererar en ökning från 38° till 45° ca 70cm extra totalhöjd :)
130 cm!
 
S seniorkonsult skrev:
130 cm!
I badrum ja, men i övriga huset är det väl ändå 120cm som gäller?

Eller har de ändrat det?
 
J Jarlsgård skrev:
I badrum ja, men i övriga huset är det väl ändå 120cm som gäller?

Eller har de ändrat det?
Vändcirkel för rullstol=130!
 
S seniorkonsult skrev:
Vändcirkel för rullstol=130!
Ja, det stämmer ju! Tänkte fel, hur som än haver så möter ju inte det huset kraven:)
 
Gör inte sovrummen större, det finns inga krav på detta. Det tillgängliga sovrummet behöver inte vara ett föräldrasovrum, utan det räcker att en sängplats har plats för hjälpare, d.v.s. 2700x2700.

Edit: man ska också komma ihåg att det går alldeles utmärkt att ha för små sovrum om man kan iordningställa ett tillgängligt sovrum - alltså sätta upp väggar - i t.ex. vardagsrum eller dylikt.
 
Redigerat:
J Grisbacka skrev:
Gör inte sovrummen större, det finns inga krav på detta. Det tillgängliga sovrummet behöver inte vara ett föräldrasovrum, utan det räcker att en sängplats har plats för hjälpare, d.v.s. 2700x2700.

3:222 Bostäder större än 55 m2
Bostäder med en boarea (BOA) större än 55 m2 ska utformas med hänsyn till det antal personer som de är avsedda för. (BFS 2016:6).

Allmänt råd
Bostäder med en BOA större än 55 m2 bör ha plats för parsäng i minst ett rum eller i en avskiljbar del av ett rum för sömn och vila.
Bostäder med en BOA större än 55 m2 som är avsedda för flera studenter kan utformas utan plats för parsäng i något rum eller i en avskiljbar del av ett rum för sömn och vila. (BFS 2016:6).

Kanske kan gå, dock ingen garanti för det. Det blir en bedömningsfråga.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Alltså, jag gratulerar alla som lyckas med detta! Den planlösningen kan jag säga inte möter Tillgänglighetskraven, är inte ens något att debattera. För att ta ett enkelt exempel, hur ska du kunna ta dig in i badrummet när det inte finns 120cm utanför dörren (vändcirkel rullstol). Det är bara ett axplock av avsteg jag ser. Men som sagt, har det blivit godkänt så spelar det ju ingen roll!


Angående takstolarna så håller jag med Johannes. Synlig takfot eller borttagen (ladhus stil) har i min värld samma byggnadshöjd, det är ju bara en fråga om att kapa bort utsticket.

Angående takvinkel så är höjdökningen per längdmeter vid 38° 78cm. För 45° är höjdökningen 100cm per längdmeter.

Kort och gott, har du ett hus som är 6m totalbredd så genererar en ökning från 38° till 45° ca 70cm extra totalhöjd :)
J Jarlsgård skrev:
Alltså, jag gratulerar alla som lyckas med detta! Den planlösningen kan jag säga inte möter Tillgänglighetskraven, är inte ens något att debattera. För att ta ett enkelt exempel, hur ska du kunna ta dig in i badrummet när det inte finns 120cm utanför dörren (vändcirkel rullstol). Det är bara ett axplock av avsteg jag ser. Men som sagt, har det blivit godkänt så spelar det ju ingen roll!


Angående takstolarna så håller jag med Johannes. Synlig takfot eller borttagen (ladhus stil) har i min värld samma byggnadshöjd, det är ju bara en fråga om att kapa bort utsticket.

Angående takvinkel så är höjdökningen per längdmeter vid 38° 78cm. För 45° är höjdökningen 100cm per längdmeter.

Kort och gott, har du ett hus som är 6m totalbredd så genererar en ökning från 38° till 45° ca 70cm extra totalhöjd :)
Kraven är ju ställda så att man med enkla medel ska kunna lösa tillgängligheten. I fallet vändradie utanför badrummet är det ju enkelt att ta bort garderoberna så är saken löst. Sen är korridoren verkligen för smal, men jag kan ändå förstå att det gått igenom. De stora och viktiga frågorna är lösta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.