anders07 anders07 skrev:
[bild]
Gardena kabelmärla vs. PEM bevattningsslang: 1 - 0
:mad:
Påminner mig om när en entreprenör slagit ned stolpar för gunnebostängsel rakt ned i ett kabeldike längs större del av dess sträckning, på ett flygfält... :-D
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Dagens blooper: När man glömmer räkna med 3-kantslisterna vid takbygget..
Plåten som bara skulle vara att lägga dit är nu 6cm för bred. Ville undvika att kapa :rofl:
 
E egge skrev:
Påminner mig om när en entreprenör slagit ned stolpar för gunnebostängsel rakt ned i ett kabeldike längs större del av dess sträckning, på ett flygfält... :-D
Här lyckades de borra bergvärmebrunnen rakt genom avloppsrören. Vad är oddsen?
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
I Bromölla lyckades fiberkillarna klyva ett fjärrvärmerör. Fontänen såg ut som en Gejser på Island.:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Och jag som väntar på den där länken får fortsätta att vänta :worried:
 
harry73
Snart är det vinter, då kan man köra över isen
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
ingen bild för det är oinspirerande. men pendlade ner ett tag förra veckan. CC 30... vem mer än mig har tänkt fel med CC måttet på första glasen
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Det här torde väl klassas som en byggblooper av den större skalan. Någon hade en riktigt dålig dag på jobbet... Som tur var skadades ingen allvarligt men notan för skattebetalarna lär bli 8-siffrig

[länk]
När man ser bilderna med drönare så är ju frågan om det är lämpligt att renovera den där.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/se-broolyckan-fran-ovan

Det är alltså en skjutbro som skenat när man skulle skjuta ut den över stöden. Den del som är "ihopsjunken" är den som man skulle fortsatt skarva nya delar på tills bron var över älven.

Helt otroligt att ingen blev allvarligt skadad. Det där kunde gått riktigt illa...

@scim Kanske en sån där amfibiebil under tiden? ;)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
När man ser bilderna med drönare så är ju frågan om det är lämpligt att renovera den där.
[länk]

Det är alltså en skjutbro som skenat när man skulle skjuta ut den över stöden. Den del som är "ihopsjunken" är den som man skulle fortsatt skarva nya delar på tills bron var över älven.

Helt otroligt att ingen blev allvarligt skadad. Det där kunde gått riktigt illa...

@scim Kanske en sån där amfibiebil under tiden? ;)
Ska den se ut som en banan, eller?
 
  • Flygbild av en pågående brokonstruktion med synliga böjningar, liknar en banan i formen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bro under konstruktion med ställningar liknande en bananform över en flod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Det är ett farthinder.
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Ja, det heter väl inte körbanan för inte?
 
  • Haha
  • Gilla
EddieHansson och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska den se ut som en banan, eller?
Nej, den har vikt sig... Balken är tillverkad i sektioner i Finland och svetsades ihop på plats vid bygget. Därefter skulle de skjuta ut den och det var då det gick fel, båda bromsanordningarna släppte och balken skenade iväg. Kan man på något sätt bärga eländet så borde man kunna skära lös de skadade sektionerna. Därefter kan man svetsa dit nya, inspektera och reparera pelarna, och göra ett nytt försök att skjuta ut balken. Frågan är dock hur man ska bärga 13 meter balk? Hyra in Mi26-helikoptrar från Ryssen?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ja jisses, nu ser jag, den har ju böjt sig ovan pelaren.
Finns det någon animation på hur det hela hade tänkt göras?
Jag fattar inte riktigt hur det var tänkt det skulle funka och vad som gick snett.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jisses, nu ser jag, den har ju böjt sig ovan pelaren.
Finns det någon animation på hur det hela hade tänkt göras?
Jag fattar inte riktigt hur det var tänkt det skulle funka och vad som gick snett.
Balken skulle skjutas ut 30 cm i taget mha stora domkrafter. Längst fram på balken satt en fackverkskonstruktion som var förankrad i ett torn "kingpin" på land, för att den inte skulle böja sig nedåt av sin egen vikt. Av någon anledning, handhavade eller materialfel, släppte båda bromssystemen vid den tredje "knuffen" så hela balken for iväg av sin egen tyngd, bron lutar neråt från Röbäcks-sidan över mot Umedalen så den fick rätt bra fart. Balken skenade iväg 130 meter, slet lös kingpin som föll ned i älven och lade sig till ro över pelare 2 och 3.

Såhär såg det ut precis innan olyckan.
 
  • Konstruktionsbild av en balk som skjuts ut med domkrafter över en flod, förankrad vid en fackverkskonstruktion och ett torn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.