Varför inte bygga det som fritidshus?

På första planlösningen står värmepumpen mot sovrumsväggen, kan nog bli en del jobbiga stomljud in i sovrummet.
 
  • Gilla
dkrapohl
  • Laddar…
M MaxEO skrev:
Tack för input! Något sånt här då om jag flyttar runt lite snabbt. Stora sovrummet blir ju dock rätt smalt så som jag gjorde det nu iallafall, och borde inte rymmas inom parsängsreglerna. Kanske måste äta lite utrymme från vardagsrum för att få ihop det. Förlorar också förvaring av "torr" teknik i teknikrummet och blir av med grovingången. Mer plats för förvaring i hallen dock.
Anledningen till att vi vill ha ett stort fönster "uppåt" på ritningen i vardagsrummet är pga bäst utsikt ditåt (skog) och kaminen hamnade i hörnan för att om man vill ha en TV så passade den minst dåligt på den högra väggen.

[bild]
Nu börjar det se bättre ut ur tillgänglighetshänseende, även tävttsugan ska vara tillgänglig.
Kom även ihåg att innerdörrar (och ytterdörr) ska vara tillgängliga, breddmässigt men även fritt mått på var sida.

Kul med ladustilen btw! :)
 
Hej har precis byggt ett liknande hus på 75 kvadrat.
Ritning av bottenvåning i 75 kvadratmeter permanentbostad med öppet till nock i vardagsrum och kök samt loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag har öppet till nock över vardagsrum och kök, samt en inrett loft över resten

Huset är permanentbostad
 
B bonnen skrev:
Hej har precis byggt ett liknande hus på 75 kvadrat.
[bild]
jag har öppet till nock över vardagsrum och kök, samt en inrett loft över resten

Huset är permanentbostad
Hur fick du igenom det? För vad jag ser så uppfyller det inte tillgänglighetsreglerna vare sig för sovrummet eller badrummet? :thinking:
 
J Jarlsgård skrev:
Hur fick du igenom det? För vad jag ser så uppfyller det inte tillgänglighetsreglerna vare sig för sovrummet eller badrummet? :thinking:
Enligt kommunen så gjorde den det, vad ser du för fel?
 
B bonnen skrev:
Enligt kommunen så gjorde den det, vad ser du för fel?
Sovrummet ska enligt lagen behövt vara 20cm bredare, wc stolen skulle bytt plats med handfatet (y)

Men nu har de ju släppt igenom det, så då kan det kvitta :crysmile: är det nybyggt?
 
J Jarlsgård skrev:
Sovrummet ska enligt lagen behövt vara 20cm bredare, wc stolen skulle bytt plats med handfatet (y)

Men nu har de ju släppt igenom det, så då kan det kvitta :crysmile: är det nybyggt?
Hej, du har rätt om wc-stolen. såg nu att det var en lite äldre ritning, jag fick flytta wc till där handfatet är.

Men enligt BBr så är dom måtten du säger bara en rekommendation utan man skall se på proportionera av rummet, och enligt kommunen så funkade rummet

Huset blev klart i maj förra året.
 
B bonnen skrev:
Hej, du har rätt om wc-stolen. såg nu att det var en lite äldre ritning, jag fick flytta wc till där handfatet är.

Men enligt BBr så är dom måtten du säger bara en rekommendation utan man skall se på proportionera av rummet, och enligt kommunen så funkade rummet

Huset blev klart i maj förra året.
Ja det är rätt, det som framgår i bbr är en "standardiserad" minimimi, det går såklart att mäta kravet på annat vis. Med det sagt så ska det fortfarande finnas plats för rullstol på ena sidan och vara 70cm på andra. Med en 180 säng blir det 370cm :)

Men nu blev ju ert godkänt, så det är bara att gratulera :D
 
Bara för att bli jobbig nu så är standardstorleken för en säng 80 cm vilket innebär att en dubbelsäng är 160 enligt standar.

Och ja det finns en standard för sängar :)
SVENSK STANDARD · SS 839661 T1
Möbler och inredningsenheter - Sängar för vuxna - Mått på madrasser, sängar och sängbottnar

Och detta hade jag ingen aning om för 5 minuter sedan :crysmile:
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
B bonnen skrev:
Bara för att bli jobbig nu så är standardstorleken för en säng 80 cm vilket innebär att en dubbelsäng är 160 enligt standar.

Och ja det finns en standard för sängar :)
SVENSK STANDARD · SS 839661 T1
Möbler och inredningsenheter - Sängar för vuxna - Mått på madrasser, sängar och sängbottnar

Och detta hade jag ingen aning om för 5 minuter sedan :crysmile:
Nu lärde jag mig något nytt! Det jag utgick ifrån är ss 91 42 21, vilket då blir lite emotsägande.. Att samma standard säger att en normal säng är 80*200 och sedan själv avger 2.7*3.7 som minimimått (pga att man använder sig av en 180cm säng) ... Jag sniffar förvirring!
 
J Jarlsgård skrev:
Nu lärde jag mig något nytt! Det jag utgick ifrån är ss 91 42 21, vilket då blir lite emotsägande.. Att samma standard säger att en normal säng är 80*200 och sedan själv avger 2.7*3.7 som minimimått (pga att man använder sig av en 180cm säng) ... Jag sniffar förvirring!
Trevligt med en nörd till på standarder.. men nu skall vi nog inte förstöra denna tråd med diskussioner om vilken standard som gäller för sängstorlek. :crysmile:
Min lilla ritning vissa på en planlösning som jag är väldigt nöjd med och jag hoppas den kan ge TS lite input
 
Instämmer!

TS, du ville ha ett sovrum till, så tar du bonnens planlösning så ser jag inga bekymmer med att förlänga det bonnen har som klädkammare för att göra om det till ett till sovrum om 6-7 kvm :)
 
  • Gilla
MaxEO
  • Laddar…
Jag bygger just nu ett fritidshus på 86 kvm som också är modulhus. Jag tänkte också ladhus. För att få till den rätta ladhusstilen bör huset vara ganska långsmalt, det är det som skiljer ut dem från andra hustyper. Beroende på hur du tänker om uttrycket kanske du borde fundera på minska bredd och öka längd med en modul?
 
B bonnen skrev:
Hej har precis byggt ett liknande hus på 75 kvadrat.
[bild]
jag har öppet till nock över vardagsrum och kök, samt en inrett loft över resten

Huset är permanentbostad
Tackar för detta, vi ska ta inspiration från detta och göra som Jarlsgård föreslår, att göra om klädkammaren till sovrum.

Får man fråga hur du gjort med uppvärmning hos er? (behöver klämma in en värmepump i badrummet troligen)
Fick du förresten genom att ha tvättpelare, eller måste tvättmaskin och torktumlare kunna stå bredvid varandra vid behov?

Intressant också med tolkningarna kring sovrums- och sängstorlekar :)
3,5m verkar ju räcka om man ska tolka din handläggare och det låter bra för oss!
 
En apelsin En apelsin skrev:
Jag bygger just nu ett fritidshus på 86 kvm som också är modulhus. Jag tänkte också ladhus. För att då till den rätta ladhusstilen bör huset vara ganska långsmalt, det är det som skiljer ut dem från andra hustyper. Beroende på hur du tänker om uttrycket kanske du borde fundera på minska bredd och öka längd med en modul?
Hehe, japp... du har helt rätt, det gäller att bara kolla på huset rakt framifrån :)

Har sett i en annan tråd att du bygger med Lundqvist-byggsats och det är vår intention också. Fick ritningar idag på hur takstolarna ser ut för 6 respektive 7,2 meter i ladhus-stil (utan takutsprång dvs) och insåg att eftersom vi i framtiden kommer vara rätt beroende av rummen på ovanvåningen kommer behöva köra 7,2 meter. Däremot skulle man kunna förlänga huset för att "minska skadan", men vi dividerar om det är värt pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.