Med elbil öppnar sig en ny värld, begrepp som motorvärmare och kupefläkt glöms bort när man värmer upp kupen på 5 min innan avfärd. :cool:
 
Som med en helt vanlig dieselvärmare alltså.
 
S smurfen72 skrev:
Som med en helt vanlig dieselvärmare alltså.
Fast utan avgaserna:love:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Som med en helt vanlig dieselvärmare alltså.
Det är inget jag vill kännas vid :cool:
 
W witten skrev:
Med elbil öppnar sig en ny värld, begrepp som motorvärmare och kupefläkt glöms bort när man värmer upp kupen på 5 min innan avfärd. :cool:
Men en kupéfläkt, "integrerad"/AC eller vanlig sidomonterad, borde väl rimligtvis kunna gå att köra via laddkabeln utan några större svårigheter 2020? Behovet bör ju finnas oavsett var man bor i världen...
 
Fairlane
Man får hoppas att en dieselvärmare inte stinker som den hyrbil jag hade för två år sen, en Volvo med dieselmotor. Backade man in på tomten så satt man helst kvar i bilen 2 minuter för att få bort stanken. Innan man kom hem ringde man och bad de stänga fönster. Samma sak på morgonen sätt alla i bilen, starta motorn och åk innan ångorna kom in i kupén. Jag var skeptisk till diesel innan, men efter den här upplevelsen... Nä, bensinaren/etanolen fick vara kvar, men nästa kanske bli el eller hybrid (utan diesel).
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Men en kupéfläkt, "integrerad"/AC eller vanlig sidomonterad, borde väl rimligtvis kunna gå att köra via laddkabeln utan några större svårigheter 2020? Behovet bör ju finnas oavsett var man bor i världen...
Menar du en eftermonterad kupefläkt som får strömmen från laddkabeln? Varför? Exakt den funktionen finns ju redan inbyggd i bilen.
 
W witten skrev:
Menar du en eftermonterad kupefläkt som får strömmen från laddkabeln? Varför? Exakt den funktionen finns ju redan inbyggd i bilen.
Vilken bil syftar du på?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lustigt med priserna som ”överraskar”, för de verkar skilja från Skodas webb där de respektive batteristorlekarna börjar på 419 resp. 489 tkr.
Verkar ha att göra med anpassning till svenska marknaden. Tex blir tydligen värmepump standard i sverige medan den ligger som tillval på Skodas sida och kostar extra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi har pratat lite om luftmotstånd och förlorad räckvidd vid högre hastigheter tidigare. Nedan är en video på en tysk (på engelska) som kör ett räckviddstest på sin ID.3 i 130 km/h.

Knappt 30 mil (jämfört med en körcykelräckvidd på 42) är det korta svaret, i motsvarande svensk högsommarvärme med AC på.

 
J JonasJN skrev:
Vilken bil syftar du på?
Vet inte varför det här förvånar dig och om det är jag som missförstår vad du undrar men min Model 3 värmer kupen genom att ta ström från laddkabel och batteri. Sen har jag inte koll på hur alla elbilar fungerar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har pratat lite om luftmotstånd och förlorad räckvidd vid högre hastigheter tidigare. Nedan är en video på en tysk (på engelska) som kör ett räckviddstest på sin ID.3 i 130 km/h.

Knappt 30 mil (jämfört med en körcykelräckvidd på 42) är det korta svaret, i motsvarande svensk högsommarvärme med AC på.

[media]
130 km/h är ju ett ganska elakt test... Vilket var din poäng! :rofl:
 
G
Jag hade en kia optima phev som hyrbil en månad.
Kan du inte ladda den hemma och/eller på jobbet, så är den totalt värdelös, drar iaf runt 0.59L/milen. Visst laddar den LITE när du kör, men gör inte skillnad på soppan iaf.
-
Med min EQC, så ser jag dubblad snittförbrukning att gå från 120 till 130 på motorvägen.
 
W witten skrev:
130 km/h är ju ett ganska elakt test... Vilket var din poäng! :rofl:
Tycker du? Jag tycker att det är ganska mycket intressantare än körcykelsträckorna då maxräckvidd vid motorvägsfart är något jag faktiskt har bruk för. När jag kör långt är det just motorvägs-/landsvägsnötande som står för den stora andelen av sträckan.

Visst, 130 är kanske lite fort, och samme man har också en film om räckvidd i 90 (typ 40 mil). Å andra sidan påverkar kyla och väglag också, så att sätta körcykelsträcka i relation till olika praktiska tester finner i alla fall jag intressant.

 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Vilken bil syftar du på?
Denna tråd handlar om EL-bil och räckvidd. Inte tillkortakommanden hos hybrider...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.