1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men en kupéfläkt, "integrerad"/AC eller vanlig sidomonterad, borde väl rimligtvis kunna gå att köra via laddkabeln utan några större svårigheter 2020? Behovet bör ju finnas oavsett var man bor i världen...W witten skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Man får hoppas att en dieselvärmare inte stinker som den hyrbil jag hade för två år sen, en Volvo med dieselmotor. Backade man in på tomten så satt man helst kvar i bilen 2 minuter för att få bort stanken. Innan man kom hem ringde man och bad de stänga fönster. Samma sak på morgonen sätt alla i bilen, starta motorn och åk innan ångorna kom in i kupén. Jag var skeptisk till diesel innan, men efter den här upplevelsen... Nä, bensinaren/etanolen fick vara kvar, men nästa kanske bli el eller hybrid (utan diesel).
Menar du en eftermonterad kupefläkt som får strömmen från laddkabeln? Varför? Exakt den funktionen finns ju redan inbyggd i bilen.J JonasJN skrev:
Verkar ha att göra med anpassning till svenska marknaden. Tex blir tydligen värmepump standard i sverige medan den ligger som tillval på Skodas sida och kostar extra.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Vi har pratat lite om luftmotstånd och förlorad räckvidd vid högre hastigheter tidigare. Nedan är en video på en tysk (på engelska) som kör ett räckviddstest på sin ID.3 i 130 km/h.
Knappt 30 mil (jämfört med en körcykelräckvidd på 42) är det korta svaret, i motsvarande svensk högsommarvärme med AC på.
Knappt 30 mil (jämfört med en körcykelräckvidd på 42) är det korta svaret, i motsvarande svensk högsommarvärme med AC på.
130 km/h är ju ett ganska elakt test... Vilket var din poäng!Nötegårdsgubben skrev:Vi har pratat lite om luftmotstånd och förlorad räckvidd vid högre hastigheter tidigare. Nedan är en video på en tysk (på engelska) som kör ett räckviddstest på sin ID.3 i 130 km/h.
Knappt 30 mil (jämfört med en körcykelräckvidd på 42) är det korta svaret, i motsvarande svensk högsommarvärme med AC på.
[media]
Jag hade en kia optima phev som hyrbil en månad.
Kan du inte ladda den hemma och/eller på jobbet, så är den totalt värdelös, drar iaf runt 0.59L/milen. Visst laddar den LITE när du kör, men gör inte skillnad på soppan iaf.
-
Med min EQC, så ser jag dubblad snittförbrukning att gå från 120 till 130 på motorvägen.
Kan du inte ladda den hemma och/eller på jobbet, så är den totalt värdelös, drar iaf runt 0.59L/milen. Visst laddar den LITE när du kör, men gör inte skillnad på soppan iaf.
-
Med min EQC, så ser jag dubblad snittförbrukning att gå från 120 till 130 på motorvägen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Tycker du? Jag tycker att det är ganska mycket intressantare än körcykelsträckorna då maxräckvidd vid motorvägsfart är något jag faktiskt har bruk för. När jag kör långt är det just motorvägs-/landsvägsnötande som står för den stora andelen av sträckan.W witten skrev:
Visst, 130 är kanske lite fort, och samme man har också en film om räckvidd i 90 (typ 40 mil). Å andra sidan påverkar kyla och väglag också, så att sätta körcykelsträcka i relation till olika praktiska tester finner i alla fall jag intressant.