Nya problem har hopat sig sen jag bytt signalkabel och frontsensor. Jo det var problemfritt ngn månad :)
Problem 1: När den kör på slingan så har den plötsligt slutat att ha denna i mitten, händer att den kör parallellt med slingan men med innersta hjulen på denna eller utanför! Följer inte slingan vid innerhörn utan kör en bit innan den reagerar, ändå ar det större radie med nya slingan? (Förr var det inga problem)

Problem 2: Plötsligt har tid o datum börjat släpa efter med flera dgr, händer att den kör på nätterna istället.
Programmerar om men efter några dgr är det samma problem igen!

Kan det vara kretskortet i laddaren som ballat ur?
 
Ifo36
Problem 2: är troligen backup batteriet CR1225 på kretskortet (som ett klockbatteri) som är dåligt, se bild https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-391#post-3672642
Batteriet finns på Clas Ohlson men finns nog på fler ställen.
Någonstans i tråden "Worx Landroid 2.0" finns instruktioner hur man tar isär klipparen för att komma åt batteriet, många skruvar är det.

Problem 1 Vet jag inte

Edit : Hittade demonterings instruktionen https://www.byggahus.se/forum/threa...id-2015-modeller.253835/page-186#post-3654281
Lycka till
 
Tack för ditt svar, jo det är många skruv för att demontera, gjorde detta i somras av ren nyfikenhet när jag felsökte. Bra då löser vi detta med batteri byte.
Hälften av problemen lösta (y):cool:
 
Uppdatering: Monterat ett nytt batteri ikväll så nu får jag se om det håller tiden imorron :ok::p
Upptäckte att ett av hjulen glappar (det högra som alltid är på utsidan slingan) låter inte så bra heller ngn som vet ifall det är kullager eller glidlager inuti? Kanske detta som gör att roboten inte har slingan i mitten, utan drar höger?
Byter man hela hjulet eller bara lager?
 
G Gerson skrev:
Uppdatering: Monterat ett nytt batteri ikväll så nu får jag se om det håller tiden imorron :ok::p
Upptäckte att ett av hjulen glappar (det högra som alltid är på utsidan slingan) låter inte så bra heller ngn som vet ifall det är kullager eller glidlager inuti? Kanske detta som gör att roboten inte har slingan i mitten, utan drar höger?
Byter man hela hjulet eller bara lager?
Jag hade motsv problem med framhjulen, båda två var som grus i lagren. Bytte båda. Det jobbiga med den operationen är att man måste dela på skalet men nu har du viss vana av detta... sitter med starlock-brickor som låsning och är litet kluriga att få bort men funkar med tex stämjärn så man kommer åt att lirka bort dom.
 
Tack för ditt svar Harald.
Då blir det till att beställa ny hjul inför nästa projekt :thinking:
Jo visst börjar det bli en vana att plocka isär den igen.... 3e gången :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.