useless useless skrev:
Är det spänning på någon av trådarna? Annars är det väl inget problem?
Även om det inte är spänning så vad hindra någon från att felaktigt koppla in det och skapa en potentiell livsfara?

Enkelt att skapa en säkrare miljö.
Att sätta på några klämmor tar inte många sekunder, att skruva dit locket tar inte lång tid heller.
 
Mikael_L
M mattoys skrev:
Även om det inte är spänning så vad hindra någon från att felaktigt koppla in det och skapa en potentiell livsfara?

Enkelt att skapa en säkrare miljö.
Att sätta på några klämmor tar inte många sekunder, att skruva dit locket tar inte lång tid heller.
Ja en dålig dag så kopplar man in i andra änden och har helt glömt bort att det ser ut såhär i trapphuset. :worried: :dizzy:
Så jag håller med er alla, både för risken samt för att det verkar så taffligt i allmänhet, så lämnar man det inte sådär i någon slags allmänna utrymmen.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Jag avlsutar alltid med en wago-klämma, och lock på dosorna. Då är det tre saker som ska hända innan något går farligt fel.
 
  • Gilla
patrikpet och 2 till
  • Laddar…
Kommer osökt att tänka på när jag var barn och familjen hade flyttat till vårt första hus.
I källaren hade det stått en hydroforpump men nu spretade det bara ut 4 trådar ur en kabelände.
Rummet var proppfullt med bråte. När vi höll på att städa ur rummet, så frågade jag farsan om det var ström på trådarna. Han sade "Känn efter" då han inte ens i sin vildaste fantasi kunde tro att det var inkopplat i andra änden.
Något år senare vid renovering av köket började han rota runt i elcentralen och fick en riktig chock - det var FULL KRÄM I TÅTARNA som stack ut...
Bara en otrolig tur att ingen av oss råkat komma åt dödsfällan.
 
  • Gilla
  • Wow
hapazard och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag avlsutar alltid med en wago-klämma, och lock på dosorna. Då är det tre saker som ska hända innan något går farligt fel.
EN Wagoklämma för tre tåtar? Då finns verkligen ingen risk för kvarvarande spänning.
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jodå, ibland avslutar jag på det viset, då är man ju rätt säker på att det fortfarande är strömlöst när man åter fortsätter med jobbet, ingen har kopplat in något i andra änden eller slagit på en säkring. :)
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, ibland avslutar jag på det viset, då är man ju rätt säker på att det fortfarande är strömlöst när man åter fortsätter med jobbet, ingen har kopplat in något i andra änden eller slagit på en säkring. :)
Inte så dumt. Skall nog ta efter det faktiskt.
 
Fast om det finns jordfelsbrytare blir det väll inte så bra (om du kopplar ihop nolla och jord).
 
tommib
Jo, det blir jättebra om det är urkopplat i andra änden och meningen att det ska fortsätta vara det. Då får man omedelbar återkoppling om man kopplar in matande ände (och har lagom mycket förbrukare igång i anläggningen för övrigt).
 
Man kan ju lämna jorden utanför helt enkelt
 
B
Ramlar förbi denna, känns inte riktigt ok och fattar inte att någon vill betala 100 spänn...
https://www.tradera.com/item/301864/416946430/stromuttag-e27

E27-uttag med skruvsockel överst och strömkontakter undertill mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från Tradera visar en annons för ett E27 strömuttag med beskrivning och säljarinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
test1
  • Laddar…
B breakman skrev:
Ramlar förbi denna, känns inte riktigt ok och fattar inte att någon vill betala 100 spänn...
[länk]

[bild] [bild]
Det är en "eltjuv" som löste förr problemet med för få vägguttag i rummet.
Lär vara förbjudna att använda!
 
B breakman skrev:
Ramlar förbi denna, känns inte riktigt ok och fattar inte att någon vill betala 100 spänn...
[länk]

[bild] [bild]
Har haft en skräpandes på landet
Smart lösning på problemet
 
B breakman skrev:
Ramlar förbi denna, känns inte riktigt ok och fattar inte att någon vill betala 100 spänn...
[länk]

[bild] [bild]
Tja, säg att du bor i flerfamiljshus med förråd som du vill kunna ladda elcykeln i, men det finns bara en lampsockel, Detta löser ditt problem.
 
Dessutom får du ett 220V uttag från en lampsockel med 230V. Helt klart värt pengarna...
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.