S Stekeby skrev:
Swoosh var hos mig och filmade ett rör. Tog 45 min... pris 3200kr. Snacka om att blåsa folk på pengar. Aldrig mer SWOOSH igen.
fast den fakturan kan jag förstå. En vettig utrustning kostar 50-60 000ex.moms och efter filmning brukar vi alltid avsätta tid för rengöring av utrustningen. sen har vi en genomsnittlig reparationskostnad per år på minst 10000:-

T TobiasStockholm skrev:
Det låter mycket tycker jag också. Vi fick vår FVP installerad av två killar på en halv dag inkl demontering och bortforsling av den gamla (en NIBE F310P).
När jag kollar på de offerter jag fick (NIBE och IVT) är det inte helt lätt att se vad arbetsdelen är men baserat på ROT-avdraget tycks det vara runt 15.000 i arbetskostnad före ROT på de flesta offerter. På den vi slutligen valde (en IVT, inte en NIBE) var arbetskostnaden 12.350 före ROT-avdrag, det var den firman som gjorde det på en förmiddag. Mycket nöjd med dem. Dock en billigare FVP än vad du tittar på, vet inte om det spelar in. Vi valde mellan NIBE F370 och IVT Vent 302 och landade i IVT Vent 302.
det blir svårt att utläsa tänkt arbetstid på dessa offerter då skatteverket fastställt ett schablonavdrag utifrån den totala offerten. Detta gynnar konsumenterna. Om det är bökigt så tar det max 2 montörer en arbetsdag ”16h”

många glömmer av det kommer en kostnad på tömning av kylmedia i den värmepumpen som plockas ut. Är inte rörfirman ackrediterade som kylföretag så ska man köpa in en kyltekniker som tömmer aggregaten och deponera kylmediet, självklart till en kostnad.
 
D Dr.L skrev:
fast den fakturan kan jag förstå. En vettig utrustning kostar 50-60 000ex.moms och efter filmning brukar vi alltid avsätta tid för rengöring av utrustningen. sen har vi en genomsnittlig reparationskostnad per år på minst 10000:-



det blir svårt att utläsa tänkt arbetstid på dessa offerter då skatteverket fastställt ett schablonavdrag utifrån den totala offerten. Detta gynnar konsumenterna. Om det är bökigt så tar det max 2 montörer en arbetsdag ”16h”

många glömmer av det kommer en kostnad på tömning av kylmedia i den värmepumpen som plockas ut. Är inte rörfirman ackrediterade som kylföretag så ska man köpa in en kyltekniker som tömmer aggregaten och deponera kylmediet, självklart till en kostnad.
Det är inte rimligt att fakturera för varenda maskin som behövs för att utföra sitt jobb. Ska jag som konsult fakturera "mustimme a 140 kr" "skärm a 100 kr per h". Eller ska snickaren fakturera "skruvdragare tid 55 kr/h". Bara inse att rörmokare blåser en. En kamera utrustning kostar inte 50-60k kr. Dessutom var i a f den som användes hos mig inte särskilt modern. Känner mig lurad av SWOOSH. Fick inte ens filmen... känner mig lurad av SWOOSH.
 
S Stekeby skrev:
Det är inte rimligt att fakturera för varenda maskin som behövs för att utföra sitt jobb. Ska jag som konsult fakturera "mustimme a 140 kr" "skärm a 100 kr per h". Eller ska snickaren fakturera "skruvdragare tid 55 kr/h". Bara inse att rörmokare blåser en. En kamera utrustning kostar inte 50-60k kr. Dessutom var i a f den som användes hos mig inte särskilt modern. Känner mig lurad av SWOOSH. Fick inte ens filmen... känner mig lurad av SWOOSH.
självklart är det rimligt att ta betalt för den utrustning man använder. Är det en ”specialutrustning så ska man ta betalt för den”

Numera kan man se att vissa större bolag har exakt den modellen du skriver. Montörerna har inget annat än just handverktyg och allt annat hyrs och debiteras kunden.
 
D Dr.L skrev:
självklart är det rimligt att ta betalt för den utrustning man använder. Är det en ”specialutrustning så ska man ta betalt för den”

Numera kan man se att vissa större bolag har exakt den modellen du skriver. Montörerna har inget annat än just handverktyg och allt annat hyrs och debiteras kunden.
Just SWOOSH affärsidé är att filma avloppsrör. Så i detta fall är den ingen specialutrustning.

Visst jag skulle bett om offert först, men kunde inte tänka mig att priset skulle vara 4266 kr/h för en rörmokare.

Jag skulle köpt en egen kamera:
https://www.amazon.com/sewer-camera/s?k=sewer+camera

Kamera länk 1000-5000 kr gratis frakt

Modellerna jag länkar till ser ultramodera ut jmf med modellen som var här. Bildkvalitén kan omöjligt is vara sämre än swooshkameran som påminde om en webbkamera... typ 480k.
 
A
N Nova07 skrev:
Har fått en timkostnad på SEK 750 för installation av ny frånluftsvärmepump. Jag trodde VVS installatör låg på omkring 500-550:-

Synpunkter?
Jag kostar också 750, så helt normalt.

Testa pruta ?!
 
A
N Nova07 skrev:
Jag korrigerar lite Så här tänkte jag

Pris pump 75-77 000
Arbete 2 personer a 550/tim =1100;- x 7 tim. = 7 700:-. Efter ROT 5 400

Totalt 80 500-82 500 + lite monteringsmaterial ca 4000 M.a.o. ett pris på ca 85 000

Min F 370 tänkte jag släppa iväg för 10 000
Menar du allvar att du sätter tiden för vad de bör ta för 2 personer.
.mitt tips är att göra jobbet själv istället.

Du bör klara det om du kan sätta tiden
 
  • Gilla
pigge_grävare och 1 till
  • Laddar…
A
N Nova07 skrev:
Jag trodde också att det skulle vara lätt att få in duktiga VVS installatörer, speciellt nu när jobben inte haglar in.

Jag får kanske beställa hem min F730 på nätet och därefter ringa hit några "hungriga" och kompetenta VVS installatörer utan för Stor Stockholm. Att resa hit från Sörmland eller Västmanland skulle säkert många göra i dessa tider. Det blir naturligtvis kostnader för deras resa.
Kan tala om att vi har hur mycket som helst att göra.

Så några välgörenhets arbetare lär du inte hitta.

Den som inte vill betala vad de kostar, blir helt enkelt utan hjälp
 
  • Gilla
Dr.L
  • Laddar…
Krilleman
Jag har inte heller fått några indikationer från mina kollegor som kör privatjobb att det skulle råda någon form av brist. Alla verkar ha orderböckerna fulla.

Personligen ville jag ha hjälp av en snickare jag halvdant känner för lite finsnickeri på huset. Han bara skrattade när jag frågade hur han hade det tidsmässigt. Tjockt med andra ord, men han lyckades klämma in mig på något sätt endå.
"Sk. tjänster och gentjänster"
 
N Nova07 skrev:
Har fått en timkostnad på SEK 750 för installation av ny frånluftsvärmepump. Jag trodde VVS installatör låg på omkring 500-550:-

Synpunkter?
Jag installerade en NIBE F370 några år sedan. Montören/elektrikern var hos oss 11:17 timmar. Installationen var till fast pris - så jag vet ej den kalkylerade timpenningen. Montören var dock ganska ny inom yrket.
 
Jag lämnar nu tråden. Efter att ha haft kontakt med några oseriösa i yrket hat jag funnit några som har räknat på jobbet och lämnat två intressanta väl redovisade offerter. Jobbet levereras inom 1 månad. Får se vilken jag väljer.
 
Lucky2015
N Nova07 skrev:
Jag lämnar nu tråden. Efter att ha haft kontakt med några oseriösa i yrket hat jag funnit några som har räknat på jobbet och lämnat två intressanta väl redovisade offerter. Jobbet levereras inom 1 månad. Får se vilken jag väljer.
Lycka till med ditt projekt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.