Karlia
Det är inte omöjligt att ni vid klyvning blir solidariskt ansvariga att se till att alla fastigheter har el och vatten. Eller att de som blir utan och ska fixa själva blir kompenserade för det. En fastighet utan el och vatten är mindre värd än en med.
 
Karlia Karlia skrev:
Det är inte omöjligt att ni vid klyvning blir solidariskt ansvariga att se till att alla fastigheter har el och vatten. Eller att de som blir utan och ska fixa själva blir kompenserade för det. En fastighet utan el och vatten är mindre värd än en med.
Varför skulle man bli solidariskt ansvarig för att fixa det?
I TS fall så blir det väl ganska enkelt att kompensera då hans mors inklämda framtida tomt troligen kommer få betydligt mindre areal om det skall bli nån vettig form på tomterna.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hur förhåller det sig med avlopp? Är detta också gemensamt?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Pappa ordnade med klyvning på landet, han lever och har hälsan fortfarande. Jag och mina syskon är sams. Han såg även till att alla fastigheter har el, vatten och avlopp. Skulle någon ha fått en fastighet utan el och vatten skulle det syskonet ha kompenserats. Det är dyrt att ordna med sådant.

Så ska fastigheterna delas rättvist tänker jag att sådant ska tas med i beräkningarna. En fastighet utan är värd mindre än en med.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Pappa ordnade med klyvning på landet, han lever och har hälsan fortfarande. Jag och mina syskon är sams. Han såg även till att alla fastigheter har el, vatten och avlopp. Skulle någon ha fått en fastighet utan el och vatten skulle det syskonet ha kompenserats. Det är dyrt att ordna med sådant.

Så ska fastigheterna delas rättvist tänker jag att sådant ska tas med i beräkningarna. En fastighet utan är värd mindre än en med.
Absolut, och det är skrivit om detta långt tidigare i tråden :)
Och du har en förståndig far som löser allt och inte skriver ett avtal som bara skapar bekymmer.
 
Karlia
Det här är tyvärr inte de första syskonen som blivit osams på grund av arv.. Tyckte jag följt tråden och att el och vatten ignorerats något. Fel av mig i så fall.
 
Karlia Karlia skrev:
Det här är tyvärr inte de första syskonen som blivit osams på grund av arv.. Tyckte jag följt tråden och att el och vatten ignorerats något. Fel av mig i så fall.
Intressant tråd, och jag påtalade kostnaden på ca.100.000kr för en elservis. Om det bara är några hundra meter till möjlig påkopplande på elnätet.
Vatten är tydligen en gemensam källa för sommarvatten på annan fastighet.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Men även efter en klyvning är bara en friggebod ok resten blir väl ändå svartbyggen. Blir intressant att se hur lantmäteriet värderar alla svartbyggen, blir dessa värderade som minusposter (belastningar)?
D Dr Jumping Jack skrev:
Men även efter en klyvning är bara en friggebod ok resten blir väl ändå svartbyggen. Blir intressant att se hur lantmäteriet värderar alla svartbyggen, blir dessa värderade som minusposter (belastningar)?
Är det inte attefallsmodell numera?

Eller 2 friggebodar med total yta 25m2?

Har dålig koll på reglerna, och de är ju i ständig förändring
 
Karlia Karlia skrev:
Det här är tyvärr inte de första syskonen som blivit osams på grund av arv.. Tyckte jag följt tråden och att el och vatten ignorerats något. Fel av mig i så fall.
Karlia Karlia skrev:
Det här är tyvärr inte de första syskonen som blivit osams på grund av arv.. Tyckte jag följt tråden och att el och vatten ignorerats något. Fel av mig i så fall.
Mja inte ignorerats - dock är jag en av de få som faktiskt har med aspekten i frågan!

Idag går ju vattnet i första hand till "vårt" hus, samma med elen

Sedan förgrenas det till respektive syskon, dvs troligen kommande servitut på vattenledning iaf?

Elen går inte att undkomma, de kommer vara tvungna att koppla el direkt till egna skåp etc.
 
GoC GoC skrev:
Intressant tråd, och jag påtalade kostnaden på ca.100.000kr för en elservis. Om det bara är några hundra meter till möjlig påkopplande på elnätet.
Vatten är tydligen en gemensam källa för sommarvatten på annan fastighet.
Japp, alla hushåll därute tar vatten från samma källa (en bit upp i skogen)

Det har varit samma procedur så länge jag kan minnas, och säkert sedan 50-talet

Har inte räknat exakt antal meter för elnät, så där kan jag inte ge ett exakt svar.

Rent tidsmässigt/arbetsmässigt så har vi ju elen klar till vårt hus, då det i första hand fanns el där långt före de andra hade sina hus klara och inkopplade. Detta underlättar åtminstone något då vi inte behöver lägga ned samma mängd jobb på att få ut montörer osv.
 
GoC GoC skrev:
Hur förhåller det sig med avlopp? Är detta också gemensamt?
GoC GoC skrev:
Hur förhåller det sig med avlopp? Är detta också gemensamt?
Tror det är stenkistor, där alla har separata... vi talar ju trots allt om 50-tal för vår egen del, och 80-tal för syskonens del.
 
Karlia Karlia skrev:
Pappa ordnade med klyvning på landet, han lever och har hälsan fortfarande. Jag och mina syskon är sams. Han såg även till att alla fastigheter har el, vatten och avlopp. Skulle någon ha fått en fastighet utan el och vatten skulle det syskonet ha kompenserats. Det är dyrt att ordna med sådant.

Så ska fastigheterna delas rättvist tänker jag att sådant ska tas med i beräkningarna. En fastighet utan är värd mindre än en med.
Det var väl ordnat, han tänkte säkert lite mer framåt i tiden än vad som gjordes för vår del!
 
GoC GoC skrev:
Varför skulle man bli solidariskt ansvarig för att fixa det?
I TS fall så blir det väl ganska enkelt att kompensera då hans mors inklämda framtida tomt troligen kommer få betydligt mindre areal om det skall bli nån vettig form på tomterna.
Ja det är ju lite i de tankarna vi går.. vi får mindre yta, vilket bör kompensera för vissa merkostnader för de andra
 
GoC GoC skrev:
Du kan aldrig stå som ägare på herbret, det är vid en sån fråga som det verkar att ni ändå inte har koll.
Det är ett fastighetstillbehör och kan aldrig ”brytas loss” till en byggnad på ofri grund.
Enda möjligheten är att in mor skänker dig sin 1/3 del i fastigheten. Då kommer du äga 1/3 i herbret likaväl som i din trevliga systers hus.
GoC GoC skrev:
Du kan aldrig stå som ägare på herbret, det är vid en sån fråga som det verkar att ni ändå inte har koll.
Det är ett fastighetstillbehör och kan aldrig ”brytas loss” till en byggnad på ofri grund.
Enda möjligheten är att in mor skänker dig sin 1/3 del i fastigheten. Då kommer du äga 1/3 i herbret likaväl som i din trevliga systers hus.
Antar att du menar min mors trevliga syster? :)

Nja, då är det ju egentligen bara att skjuta ett problem framför sig, att blanda in gåvor etc.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, det är ju inte detaljplanerat område, så reglerna för olika typer av komplementbyggnader är friare.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, det är ju inte detaljplanerat område, så reglerna för olika typer av komplementbyggnader är friare.
Ja det är väl det som är skillnaden i stan och på en ö på landet, detaljplanen typ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.