200 484 läst · 2 243 svar
200k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Absolut kan de lösa omsorg.13th Marine skrev:Men bevisligen kan de förlägga tiden under normal kontorstid, antar att för de som verkligen inte kan ta föräldraledigt den dagen så kan de lösa en plats på exempelvis en annan förskola.
APT (Arbetsplatsträff) kan väl se ut på hur många olika sätt som helst, jag är inne på min fjärde arbetsplats, med precis lika många olika sätt att göra det. På några ställen har det varit rena informationsträffar (hurra VDn pratar om EBITDA, vafan nu det är...) och på andra har man lagt det så att man ibland kunde ha en gemensam aktivitet efteråt.
Men tror du att man vill att barnet ska träffa nya vikarier som inte känner mitt barn, träffar barn från annan förskola och så är vi där. Vi får ett sjukt barn.
Det hände nämligen under semestern, med alla barn som blev hopslagna och det blev väldigt mycket förkylningar så det var knappt några barn =) Vi har semester under den tiden så vi slapp.
apt i förskola, skola är något obligatoriskt skvallerkväll där de dessutom sitter av tiden helt gratis. =) Iallafall i grannkommunen som jag fått höra.
Nej, men då blir du anställd som barnskötare och kan aldrig bli tillsvidareanställd. Utan du får bara typ 6 månader åt gången.M maria01 skrev:
Här jobbar de aldrig ensamma även om de kan vara ensamma med barnen medans den andre går runt och städar eller stänger ner. Vi har en arabisk kvinna som kan dålig svenska men är jäkligt duktig med barnen.
Visst kan du bli tillsvidare som barnskötare, men viss andel utbildad personal rekommenderas/regleras av Skolverket. Krävs en pedagogiskt ansvarig åtminstone.R Rkarlsson skrev:Nej, men då blir du anställd som barnskötare och kan aldrig bli tillsvidareanställd. Utan du får bara typ 6 månader åt gången.
Här jobbar de aldrig ensamma även om de kan vara ensamma med barnen medans den andre går runt och städar eller stänger ner. Vi har en arabisk kvinna som kan dålig svenska men är jäkligt duktig med barnen.
Vad är tramsigt? Att de skulle ta in en genusvetare? Vet du ens vad en sådan gör?R Rkarlsson skrev:Vad tramsigt av dig.
Tar de in genusvetare så tar jag villigt ledigt.
Men det ställer på riktigt till det för många med de där kaffedagarna. Att behöva kompetensdagar för 1-3 åringar köper jag inte. Man byter inte blöja annorlunda eller läser en bok annorlunda.
Tror på riktigt inte att en fröken som jobbat i 30 år lär sig ett skit av de där utbildningarna idag, spec inte om genusvetenskap är inblandat.
Då är det väl värre att de tar in snickaren Pelle Karlsson som glatt kommer dit och ropar till alla killarna, "kom nu grabbar så ska vi bygga en trampbil". Jag ser inget problem i att barnen är på dagis om jag är hemma och bygger en dag, då jag A: vet att barnen har kreativa dagar med engagerade förskollärare och barnskötare och får en social samvaro. B: vet att jag sedan får mer tid med barnen eftersom bygget blir färdigt.
Om jag skulle hyra in en hantverkare den dagen skulle det kosta mig ungefär 3-4 hela arbetsdagar, vilket skulle innebära att barnen skulle behöva vara ännu mer på dagis.
Ja, här har du en, mina barn gick på ett genusdagis. Dagiset fick även pris för sitt genusarbete. Det är väl bara bra att de försöker bemöta barnen jämställt?AndersMalmgren skrev:
Varför ska en dagisfröken prata lugnt och förklarande till flickorna att de måste städa lekrummet medan de istället skriker och ger order till pojkarna att de ska städa lekrummet? Eller varför ska man låta alla killarna klä på sig först för de måste ju få springa ut och leka så fort som möjligt? De är ju så bråkiga och högljudda. Några exempel på hur det går till på dagis utan genusarbete.
Skulle mina barn gått på ett dåligt dagis skulle jag ju hellre haft barnen hemma de dagar jag varit hemma och byggt, då jag inte ser dagis enbart som en förvaringsplats.
Renoverare
· Stockholm
· 18 242 inlägg
Felet på genusdagis tycker jag syns rätt bra i filmen jag länkaH Husbuset skrev:Ja, här har du en, mina barn gick på ett genusdagis. Dagiset fick även pris för sitt genusarbete. Det är väl bara bra att de försöker bemöta barnen jämställt?
Varför ska en dagisfröken prata lugnt och förklarande till flickorna att de måste städa lekrummet medan de istället skriker och ger order till pojkarna att de ska städa lekrummet? Eller varför ska man låta alla killarna klä på sig först för de måste ju få springa ut och leka så fort som möjligt? De är ju så bråkiga och högljudda. Några exempel på hur det går till på dagis utan genusarbete.
Skulle mina barn gått på ett dåligt dagis skulle jag ju hellre haft barnen hemma de dagar jag varit hemma och byggt, då jag inte ser dagis enbart som en förvaringsplats.
Du får gärna resumera filmen. Den var 28 min lång, kollade i början, seg som sjutton. Nu hittar jag den inte ens. Vad ville de ha sagt? Verkar vara gjord av en antigenusförespråkare som ska förvränga allt, kollade bara några minuter. Vad är då felet med genusdagis? Varför skulle man inte vilja ha sitt barn på ett dagis som behandlar barnen jämställt medan man är hemma och bygger? Säger du även nej till arbetsplatser där man försöker att behandla personalen jämställt?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 242 inlägg
I filmen visar de en bok där en pojke blir bättre på att spela fotboll i klänning. Lite krystat.H Husbuset skrev:Du får gärna resumera filmen. Den var 28 min lång, kollade i början, seg som sjutton. Nu hittar jag den inte ens. Vad ville de ha sagt? Verkar vara gjord av en antigenusförespråkare som ska förvränga allt, kollade bara några minuter. Vad är då felet med genusdagis? Varför skulle man inte vilja ha sitt barn på ett dagis som behandlar barnen jämställt medan man är hemma och bygger? Säger du även nej till arbetsplatser där man försöker att behandla personalen jämställt?
Jag är för jämställdhet mao rätt person på rätt plats, kvinna eller man, inte kvotering och annat trams.
Och genom att ha sett den sekvensen tror du dig veta hur ett dagis som jobbar med genus fungerar? En supervinklad film på alla sätt och vis, kollade lite till nu.AndersMalmgren skrev:
På mina barns dagis fanns det mesta, personal som var engagerade i barnen, försökte behandla dem jämställt, man hade till och med en fixardag då föräldrar fick komma och fixa den nya dagisgården. Föräldrar målade bokstäver, siffror och djur, hängde upp tyger, satte upp rörkonstruktioner, planterade växter och väldigt passande i trådens ämne, föräldrar som byggde kiosker och andra byggnader på dagisgården medan barnen inte var på förskolan. Lite roligt var det dock, de kvinnliga fröknarna var helt till sig över de manliga snickarna och deras byggbedrifter.
Riktigt lyckat var det ändå.
Tror att många har förutfattade tankar om genus på dagis. Men sedan när barnen börjar i skolan är allt genus som bortblåst. Killar som gapar får alltid ordet, man sätter exempelvis högljudda killen bredvid tystlåtna tjejen så att hon får agera som en lugnande effekt.
Genusdagis ärvju så korkat att bara tanken borde få pris i dumhet.H Husbuset skrev:Ja, här har du en, mina barn gick på ett genusdagis. Dagiset fick även pris för sitt genusarbete. Det är väl bara bra att de försöker bemöta barnen jämställt?
Varför ska en dagisfröken prata lugnt och förklarande till flickorna att de måste städa lekrummet medan de istället skriker och ger order till pojkarna att de ska städa lekrummet? Eller varför ska man låta alla killarna klä på sig först för de måste ju få springa ut och leka så fort som möjligt? De är ju så bråkiga och högljudda. Några exempel på hur det går till på dagis utan genusarbete.
Skulle mina barn gått på ett dåligt dagis skulle jag ju hellre haft barnen hemma de dagar jag varit hemma och byggt, då jag inte ser dagis enbart som en förvaringsplats.
Vanliga förskolor med utbildad personal behandlar alla lika utan att kallas genusdagis.
Nädu, det kan jag säga med all säkerhet att vanliga förskolor med utbildad personal inte gör. Det har gjorts flera undersökningar på det, personalen är oftast omedvetna om det.T twoody skrev:
Jag gav två exempel i ett tidigare inlägg.
Om personalen på ett vanligt dagis visar intresse för att behandla barnen jämställt och sätter sig in i det, då vips blir det ett genusdagis.
Så du menar på fullt allvar att personal inte behandlar barn jämställt på förskolor.H Husbuset skrev:Nädu, det kan jag säga med all säkerhet att vanliga förskolor med utbildad personal inte gör. Det har gjorts flera undersökningar på det, personalen är oftast omedvetna om det.
Jag gav två exempel i ett tidigare inlägg.
Om personalen på ett vanligt dagis visar intresse för att behandla barnen jämställt och sätter sig in i det, då vips blir det ett genusdagis.
Vilken grupp särbehandlas?
Ja definitivt, det menar jag på fullt allvar. Det finns flera undersökningar, barn behandlas utefter de normer som de vuxna pedagogerna har. Jag gav två typexempel tidigare hur det kan gå till. Ofta handlar det även om att personalen själva tror att de behandlar barnen jämställt, men en genusvetare eller annan insatt person kan se mönster på ojämlik behandling.
Måste tillägga, att det givetvis kan gå för långt i mitt tycke, vet att det på något dagis är att man inte ska säga hon eller han om någon, även om man vet vad det är för kön. Då kan det kanske bli förvirrande för barnet i det vanliga samhället.