Stickan56 Stickan56 skrev:
Har det gått att identifiera vart läckaget är?

Stickan
Är tvårörssystem till garaget i gjutjärn där det finns två element, det går en kulvert ifrån detta rum ut till garaget. Vi ser inga läckage i själva garaget eller i kulverten (lutar mot huset). Så läcker troligen under plattan, så blir att bila upp där kulverten går in i garaget och dra nya isolerade kopparrör eller slang! Så första attack blir att hitta där kulverten går in i garaget, det finns även varm/kallvattenrör + el där. Så behöver vara lite försiktig!
 
Stickan56
Maxizor Maxizor skrev:
Är tvårörssystem till garaget i gjutjärn där det finns två element, det går en kulvert ifrån detta rum ut till garaget. Vi ser inga läckage i själva garaget eller i kulverten (lutar mot huset). Så läcker troligen under plattan, så blir att bila upp där kulverten går in i garaget och dra nya isolerade kopparrör eller slang! Så första attack blir att hitta där kulverten går in i garaget, det finns även varm/kallvattenrör + el där. Så behöver vara lite försiktig!
Här vore det intressant med bilder under arbetets gång.

Stickan
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Här vore det intressant med bilder under arbetets gång.

Stickan
Ska se vad vi kan ordna :D
 
Då är det bara att säga som Gert Fylking:
Närbild av ett rött tegeltak med varierande färgnyanser pågrund av fukt, skorsten och plåtarbete i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen!

En hel sommars takjobb i stort sett klart.

Pannorna är lite olika blöta, därav färgskillnaderna. Väntar bara på lite hjälp med plåt runt skorstenen och vindskivor.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Sista (tredje) smörjelsen med täckfärg innan montering. Är det inte sjukt dåligt att man måste måla tre gånger? :confused:
 
  • Trälistverk målade med vitt, upplagda på en gul OSB-skiva för torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Har ägnat dagen åt att kapa en dörr, kvistlackat två och målat båda på en sida.
Nymålade vita dörrar på bockar i ett verkstadsutrymme med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen är att det satt två släta dörrar på övervåningen samt en riktigt gammal dörr med speglar.
Ny vitmålad spegeldörr öppnad mot en annan ny dörr, gammal blåmålad dörr står vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så ville vi ju inte ha det. Alla tre dörrarna var dessutom blåmålade så när frun häromdagen började måla om den gamla dörren var det lika bra att byta ut 70-talsdörrarna av papp mot nya fräscha av massiv furu och se till att de också blir vita.
Blåmålad dörr lutad mot vit vägg med handtag och nyckelhål, ommålningsprojekt före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här fulingen får väl bli en bänk i förrådet eller nåt. Den är dessutom i mått 7x18 och att hitta en sån med speglar visade sig inte vara lätt eller billigt.
Nykapad och kvistlackad furudörr med speglar, hängande på arbetsbockar, delvis målad vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag hade tur och hittade en dörr på den lokala Bolistbutiken som skulle reklameras, en måttbeställd 7x19 som fått en liten skada. Jag fick köpa loss den billigt och kapade ner den till rätt mått.

Medan jag väntar på att färgen ska torka får man ta tag i nåt annat.
Vitt köksskåp med stängda luckor och lådor, metallhandtag, förberett för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi saknar diskmaskin så det är lika bra att förbereda för det.
Kök med öppet skåp i väntan på installation av diskmaskin, bänk och kakel ovanför diskhon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste bara anpassa skåpet och högra luckan under diskbänken sen ska en 45 cm bred diskmaskin få plats.
Blir väl klar framåt jul :D
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 8 till
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
Äntligen satt upp bänkskåp och bänkskiva (vänster i bild) i köket som vi bygger ut. Väntat länge på att elektrikern skulle komma och flytta ett eluttag som var ivägen.

Var bara den inre delen tidigare, som nu fått en upprustning med slipade bänkskivor, nylimmade kantlister och luckorna målade i samma färg som de nya skåpen.

Nån som har förslag på socklar? Vi fick med vita från Marbodal, men funderar på att lösa något själva av limträskiva istället som passar bättre med golv och väggar. Gamla delen hade tidigare silverfärgade :confused:
Måla dem lika skåpen, du har ju redan en täcksida i skåpsfärgen som går ner till golvet. Allt annat blir galet!
 
N Nybergzzz skrev:
Målat en gång med beckers golvfärg trä.
Ett tips är att köpa världens dyraste sand på färghandel för slutstrykningen som lite halkskydd om du inte har gjort. :cool::p
 
K
Rensat partikelfilter och magnetitfilter till värmepumpen idag.. partikelfiltret såg OK ut.
Magnetitfiltret hade fångat upp en del "metalldamm".
 
  • Partikelfilter och magnetitfilter monterade på kopparledningar i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rensat magnetitfilter med synligt metalldamm mot en vit behållarbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet magnetitfilter för värmepump med synliga ansamlingar av metallpartiklar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska...

Hand håller bit av puts som lossnat från en källarvägg med spricka där fusk med Rödgrund syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag tillbaka till en stund innan projektet stannade för något år sedan då jag fuskat med Rödgrund/ Sluring innan jag putsade källarväggarna...
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
K
P-plats P-plats skrev:
Jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska, jag ska aldrig mer fuska...

[bild]

Nu är jag tillbaka till en stund innan projektet stannade för något år sedan då jag fuskat med Rödgrund/ Sluring innan jag putsade källarväggarna...
Vad putsade du på? Rödgrund behövs normalt inte inomhus, inte heller häftslamma.
Putsade du på gammal puts?
 
K KjellTimell skrev:
Vad putsade du på? Rödgrund behövs normalt inte inomhus, inte heller häftslamma.
Putsade du på gammal puts?
Har fräst bort yttersta lagret i hela källaren då det är målat med plastfärg och Epoxifärg.
Har bara vattnat och dragit på ett lager puts vilket funkat fint i övriga rum med porösare puts men i detta rummet är gick det mindre bra...
 
Dagens andra jobb; ett riktigt skitjobb!

Har en pardörr där utsidan är röd och insidan omålad furu. Röda färgen behöver bättras på, och insidan ska bli vit. Tyvärr verkar dörren oljad i grunden!

Tänkte ta bort färgen, tvätta med förtunning, lägga på träolja, grundfärg och slutligen täckfärg. Tiden får utvisa om det fungerar.

Bilderna visar en del där färgen tagits bort med nylonborste, och den andra där borttagningen precis påbörjats.
 
  • Trädörr under renovering med borttagen rödfärg visande rå furu och påbörjat arbete med nylonborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad pardörr liggande på en arbetsbock med bortskrapad färg och en roterande borste ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Dagens andra jobb; ett riktigt skitjobb!

Har en pardörr där utsidan är röd och insidan omålad furu. Röda färgen behöver bättras på, och insidan ska bli vit. Tyvärr verkar dörren oljad i grunden!

Tänkte ta bort färgen, tvätta med förtunning, lägga på träolja, grundfärg och slutligen täckfärg. Tiden får utvisa om det fungerar.

Bilderna visar en del där färgen tagits bort med nylonborste, och den andra där borttagningen precis påbörjats.
Visste inte att nylonborst är så effektiv. Vad var den målad med? :geek:
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Visste inte att nylonborst är så effektiv. Vad var den målad med? :geek:
Jadu, säg det. Något fel har troligen gjorts. Kanske är gammal plastfärg? Färgen liksom korvar ihop sig när den blir varm från borsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.