tippz tippz skrev:
BMW har väl haft det ett par år? :)
Vad? Fanns ett israelisk start up för typ 10år sedan som hävdade att de hade avtal med BMW om just detta. Lyckades få pengar av danska staten att bygga typ 10 stationer längs E20:an. Det vara bara i Danmark det byggdes... Minns inte namnet på firman men BMW hade inga bilar som kunde laddas med detta...
 
Ä
A anis16 skrev:
Vad? Fanns ett israelisk start up för typ 10år sedan som hävdade att de hade avtal med BMW om just detta. Lyckades få pengar av danska staten att bygga typ 10 stationer längs E20:an. Det vara bara i Danmark det byggdes... Minns inte namnet på firman men BMW hade inga bilar som kunde laddas med detta...
Jag läste om det för ett par år sen, är väl bara för hemmabruk. Gjuts ner en platta i marken på garageuppfarten och laddar sedan med induktion
 
tippz tippz skrev:
2018: https://teknikensvarld.se/bmw-erbjuder-tradlos-laddning/

Såg nu att det inte fanns för den svenska marknaden
Hmm, hittade en länk "enroll for test" från förra året men inte kopplat till BMW. Missar man med någon procent i överföringen så börjar det att brinna om vi pratar laddeffekt för att ladda klart på 3 timmar. När jag lindat transformatorer så får jag 0.995-0.985 magnetisk koppling och då är det på samma kärna med luftgap på 0,5mm. Nu pratar vi om luftgap på 8cm..

Jag säger som Stefan Sauk i Lorry: jag är skeptisk...
 
Tja, det står ju rakt upp och ner att det finns att tillgå i Tyskland osv. Ganska goda källor ändå?
 
tippz tippz skrev:
Tja, det står ju rakt upp och ner att det finns att tillgå i Tyskland osv. Ganska goda källor ändå?
Googlat runt, hittar bara press releases från 2018 och att ett företag i Kalifornien söker 200 potentiella pilottestare. Hittar inget efter det. Batteriladdarkretsarna för mobiltelefoner under framtagning har inte längre QI stöd då UX inte möter förväntningarna plus ifrågasätts av flera energimyndigheter. Att börja ladda elbilar med 75-85% verkningsgrad förstör ju mycket av idén med elbil, speciellt med elpriset i Kalifornien.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Ja, antingen det eller så är lasern till för att grilla fåglarna innan dom kommer in i mikrovågsstråket och stör överföringen.
Jävligt jobbigt för skärmflygarna!
O det finns det gott om där nere.
 
M
A anis16 skrev:
Vänta tills medlemmarna i elöverkänsligas riksförbund läser det här.. Ja just det, det kanske inte är online...
det hade ju varit ganska roligt om de satt och läste artiklar på internätet!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kommer ihåg SIMCityspelet där man kunde välja kraftverk för stadens försörjning. Billigast och jävligast var såklart kol och så fann en variant med trådlös överföring från en rymdbaserad solfångare eller så. Men ibland missade strålen mottagaren på jorden och då brann hela staden upp. Ojdå!
Simcity 2000 till cpu68010! Bästa spelet någonsin. Maxade med 16meg och uppgradering till 68030 för att slippa vänta. Tog en evighet för invånarna att välja "exodus". tyckte själv att Fussionsreaktorn var bäst. Blev en himla massa förstörd yta om man valde Fission och sedan drog ner på underhållet.
 
H heimlaga skrev:
Låter totalt idiotiskt. Både säkerhetsmässigt och funktionsmässigt.
Antingen ett aprilskämt som har citerats vidare i månader eller ett bedrägeri som går ut på att man ordnar finansiering och sedan försvinner chefen till någon lämplig bananrepublik med pengarna.
När jag gjorde militärtjänst, så hade vi en riktad antenn som vi kallade "fotristen", eftersom den liknade en fotrist, eller kanske en bit av en metalltrappa. Med lite finurlighet kunde man värma gårdagens pizza där, fast det innebar en del klättrande. På trots av den höga uteffekten. ungefär 10Kw, så var räckvidden inte överdrivet lång, ändå var spridningsvinklen under 10grader, typ.
 
M Marcussjogren skrev:
det hade ju varit ganska roligt om de satt och läste artiklar på internätet!
 
  • Gilla
  • Haha
andersda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.