Vi ska ta bort ett element i vardagsrummet och sätta in ett nytt på annan plats.
Men hur vet man vad man ska ha?
Tittar på Rinkabyrör och står DT50 och DT30, vet inte vad det innebär? Försökt googla lite och det pratas om lågtemp och framledningstemp. Blir helt snurrig.
Vi eldar idag med ved i en väldigt gammal panna. Hur vet man framledningstemp?
Tanken är att Så småningom sätta in luft vatten värmepump.
Men hur väljer jag? Tittat på Purmo och Airfel.
Vill gärna lära mig för vi har gjort rum av garaget, det sitter ihop med huset. Den delen är betong, garage, hall, tvättstuga och pannrum. En rörmokare satte in ett element i garaget men där inne blir aldrig varmt.
Någon som orkar förklara lite?
Men hur vet man vad man ska ha?
Tittar på Rinkabyrör och står DT50 och DT30, vet inte vad det innebär? Försökt googla lite och det pratas om lågtemp och framledningstemp. Blir helt snurrig.
Vi eldar idag med ved i en väldigt gammal panna. Hur vet man framledningstemp?
Tanken är att Så småningom sätta in luft vatten värmepump.
Men hur väljer jag? Tittat på Purmo och Airfel.
Vill gärna lära mig för vi har gjort rum av garaget, det sitter ihop med huset. Den delen är betong, garage, hall, tvättstuga och pannrum. En rörmokare satte in ett element i garaget men där inne blir aldrig varmt.
Någon som orkar förklara lite?
DT50 och DT30 är skillnaden mellan radiatorns temperatur och rumstemperaturen. Dvs, vid DT50 är radiatorn ~70 grader varm och avger då en viss effekt. Samma radiator vid DT30 är ~50 grader varm och avger en lägre effekt.
En värmepump trivs inte med temperaturer över 50-55 grader, så satsa på radiatorer som ger den effekt ni behöver vid DT30.
En värmepump trivs inte med temperaturer över 50-55 grader, så satsa på radiatorer som ger den effekt ni behöver vid DT30.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 859 inlägg
DT står för hur mycket varmare vattnet som går fram till elementen.
Med DT 50 och det är riktigt smällkallt och du vill ha 20 grader inne då behövs 70 gradigt vatten ut från pannan.
Ska du ha någon sorts värmepump så är det DT 30 och sedan ett snäpp större element.
Protte
Med DT 50 och det är riktigt smällkallt och du vill ha 20 grader inne då behövs 70 gradigt vatten ut från pannan.
Ska du ha någon sorts värmepump så är det DT 30 och sedan ett snäpp större element.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
När du eldar så spelar det inte så stor roll om systemet behöver köra ut varmare vatten till en mindre radiator. Det kostar lika mycket energi per grad uppvärming av vattnet. Och energin avges till rummet av radiatorn.
Men om du skall värma vatten med en värmepump, får du ju större delen av energin i form av värmeinnehållet i luften utomhus. Det värmepumpen gör är att "förädla" den värmen genom att höja temperaturen på den värmeenergin. För att höja temperaturen går det åt energi för varje grad temperaturen höjs. SÅ verkningsgraden på värmepumpen är högre ju lägre temperatur den kan få producera. Därför vill man ha radiatorer som kan avge den nödvändiga värmeeffekten till rummet vid lägre framledningstemperatur.
Ett hypotetiskt exempel: Antag att värmepumpen samlar in en kWh värmeenergi från utomhusluften. Temperaturen är 0 grader. Antag att värmepumpen använder 0,2 kWh för att höja temperaturen till 50 grader. Då har du alltså 1,2 kwh värmeenergi som kan avges till rummet, till en elkostnad av 0,2 kwh.
Om du istället behöver 70 gradigt vatten för att radiatorn är för klen, då måste värmepumpen kanske "investera" 0,3 kWh för att höja temperaturen till 70 grader. Du får 1,3 kWh värme till en kostnad av 0,3 kWh.
Nu när du eldar, så använder du ved med energiinnehåll 1 kWh, så får du 1 kWh uppvärmning av vattnet, behöver du dubbelt så hög temperatur så går det åt dubbelt så mycket ved, men vattnet kommer också att avge dubbelt så mycket värmeenergi till rummet. Vid eledninge spelar det alltså inte så stor roll hur hög temperatur man behöver skapa. Det påverkar visserligen förlusterna i systemet lite, men det är marginellt i sammanhanget.
Men om du skall värma vatten med en värmepump, får du ju större delen av energin i form av värmeinnehållet i luften utomhus. Det värmepumpen gör är att "förädla" den värmen genom att höja temperaturen på den värmeenergin. För att höja temperaturen går det åt energi för varje grad temperaturen höjs. SÅ verkningsgraden på värmepumpen är högre ju lägre temperatur den kan få producera. Därför vill man ha radiatorer som kan avge den nödvändiga värmeeffekten till rummet vid lägre framledningstemperatur.
Ett hypotetiskt exempel: Antag att värmepumpen samlar in en kWh värmeenergi från utomhusluften. Temperaturen är 0 grader. Antag att värmepumpen använder 0,2 kWh för att höja temperaturen till 50 grader. Då har du alltså 1,2 kwh värmeenergi som kan avges till rummet, till en elkostnad av 0,2 kwh.
Om du istället behöver 70 gradigt vatten för att radiatorn är för klen, då måste värmepumpen kanske "investera" 0,3 kWh för att höja temperaturen till 70 grader. Du får 1,3 kWh värme till en kostnad av 0,3 kWh.
Nu när du eldar, så använder du ved med energiinnehåll 1 kWh, så får du 1 kWh uppvärmning av vattnet, behöver du dubbelt så hög temperatur så går det åt dubbelt så mycket ved, men vattnet kommer också att avge dubbelt så mycket värmeenergi till rummet. Vid eledninge spelar det alltså inte så stor roll hur hög temperatur man behöver skapa. Det påverkar visserligen förlusterna i systemet lite, men det är marginellt i sammanhanget.
Men hur vet jag vilken effekt jag behöver då?useless skrev:DT50 och DT30 är skillnaden mellan radiatorns temperatur och rumstemperaturen. Dvs, vid DT50 är radiatorn ~70 grader varm och avger då en viss effekt. Samma radiator vid DT30 är ~50 grader varm och avger en lägre effekt.
En värmepump trivs inte med temperaturer över 50-55 grader, så satsa på radiatorer som ger den effekt ni behöver vid DT30.
Vattnet som skickas ur pannan antar jag då beror på hur högt jag eldar upp pannan?prototypen skrev:
Sätter jag på cirkulationspump när jag sätter på pannan så är ju vattnet 20 grader men sen eldas den upp i kanske 80-90 grader.
Det beror på rummets storlek och isolering. Schablonmässigt brukar man räkna med strax under 100W per kvadratmeter för ett någorlunda modernt hus och strax däröver för ett äldre hus med taskig isolering.N Nallis skrev:
Det är bättre att överdimensionera radiatorerna än tvärtom. Så finns det plats under fönstret med en större radiator än vad schablonberäkningen ger så är det ingen nackdel.
Vanligtvis har man en shunt som reglerar temperaturen på det utgående vattnet så att det inte blir hur varmt som helst. Men är det en gammal anläggning så kan det saknas, eller så är det en manuell reglering som är uppskruvad på max.N Nallis skrev:
Så då bör jag kolla på element som funkar till en luft vatten värmepump, så jag inte behöver byta sen igen. För den funkar även nu när jag eldar med ved.H hempularen skrev:När du eldar så spelar det inte så stor roll om systemet behöver köra ut varmare vatten till en mindre radiator. Det kostar lika mycket energi per grad uppvärming av vattnet. Och energin avges till rummet av radiatorn.
Men om du skall värma vatten med en värmepump, får du ju större delen av energin i form av värmeinnehållet i luften utomhus. Det värmepumpen gör är att "förädla" den värmen genom att höja temperaturen på den värmeenergin. För att höja temperaturen går det åt energi för varje grad temperaturen höjs. SÅ verkningsgraden på värmepumpen är högre ju lägre temperatur den kan få producera. Därför vill man ha radiatorer som kan avge den nödvändiga värmeeffekten till rummet vid lägre framledningstemperatur.
Ett hypotetiskt exempel: Antag att värmepumpen samlar in en kWh värmeenergi från utomhusluften. Temperaturen är 0 grader. Antag att värmepumpen använder 0,2 kWh för att höja temperaturen till 50 grader. Då har du alltså 1,2 kwh värmeenergi som kan avges till rummet, till en elkostnad av 0,2 kwh.
Om du istället behöver 70 gradigt vatten för att radiatorn är för klen, då måste värmepumpen kanske "investera" 0,3 kWh för att höja temperaturen till 70 grader. Du får 1,3 kWh värme till en kostnad av 0,3 kWh.
Nu när du eldar, så använder du ved med energiinnehåll 1 kWh, så får du 1 kWh uppvärmning av vattnet, behöver du dubbelt så hög temperatur så går det åt dubbelt så mycket ved, men vattnet kommer också att avge dubbelt så mycket värmeenergi till rummet. Vid eledninge spelar det alltså inte så stor roll hur hög temperatur man behöver skapa. Det påverkar visserligen förlusterna i systemet lite, men det är marginellt i sammanhanget.
Men hur vet jag då vilket element jag behöver?
Ok, jag vet inte vad en shunt är så har ingen aning om vi har det hehe.useless skrev:
Jag vet ändå inte hur jag räknar ut vilket element. Rummet är ca 36 kvadrat.
https://gkp.se/ditt-varmebehov/
Är det ett 'normalisolerat' rum så behör du i storleksordningen 2500W till 36 kvadrat. Har rummet två fönster så väljer du radiatorer som ger minst 1250W under respektive fönster.
Är det ett 'normalisolerat' rum så behör du i storleksordningen 2500W till 36 kvadrat. Har rummet två fönster så väljer du radiatorer som ger minst 1250W under respektive fönster.
Men ca 100w per kvadrat blir väl isf 3600w om det är 36 kvadrat?useless skrev:
Det är ett gammalt hus. Där är just nu 2 fönster och en fönsterdörr. Men vi ska ta väck ett fönster och sätta helglasad parfönsterdörr. Så ett element sitter då under ett fönster, ett sånt gammalt element.
Ett element kommer sen få sitta på en vägg.
Men om jag kollar på ett element på Dt30 så står det ca 600w. Då är det 60 gånger 70 cm
Då behöver jag ju 4-6 st sånna, det går ju inte.