Fortsättning!

Hade en jävla tur med betongen, tyckte att vi hade tagit i med beställningen. Både när jag räknade ut volymen samt att vi tog en halv kubik extra. Men det var på det berömda så det var lite svettigt en stund. Men ett par skottkärror från botten av pumpbilen för att få ut det sista så var vi i hamn.:)

Det var lite väntan från att allt fyllts tills det var dags att börja med helikoptern. Men sedan blev det lite mer bråttom så vi körde tre stycken, varsin.:p

Nyligen gjuten betongplatta för byggprojekt med släta ytor och några arbetare som använder verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färsk betongplatta efter gjutning med vattenspridare och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutgjuten betongplatta med vattenspridare och betongpumpbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt betonggolv utomhus med glättad yta, vattenspridare på, omgivet av grus och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde fall till golvbrunnen i duschen.
Nyutlagd betonggolv med gjort fall mot avlopp och verktyg, grus i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Power trowel på nylagt betonggolv utomhus, med fält av grus och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som jämnar ut en nygjuten betongyta med en power float under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt betonggolv med rörsystem och avstängningskäppar på en byggplats, omgiven av grus och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutlagd betong med svänghjul för utslätning, vattenspridare i bakgrunden, byggplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färsk betong jämnas ut med en sliphelikopter på en byggarbetsplats under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutgjuten betongplatta med vattenspridare och synliga armeringsjärn på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybetongerad platta på mark med vattenspridare och byggutrustning på en solig byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybetongad grund med skottkärror och en grön vattencistern i bakgrunden på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutgjuten betongplatta med vattenspridare på byggarbetsplats i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu står det med två vattenspridare, stänger av dom ikväll och drar igång imorrn morgon igen.:)
Nylagt betonggolv utomhus med vattenspridare, grushögar och omgivande grönska i gryningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Johanneslunden och 26 till
  • Laddar…
Smart att göra fallet till golvbrunnen redan nu. Slipper att flytspackla på det viset antar jag?
 
Snyggt jobbat! Tänk, det där ska stå där i 100 år - minst!

Var hittade du en sån där tank och vad kostade det? Hur kommer vattnet ur tanken? :thinking:
 
Snailman
Lite sent nu, men kanske för nån annan, har för mig armeringsjärnen ska gå omlott minst 60cm? I hörnen på kantbalken innebär det att att man tar ett armeringsjärn på minst 1,2 meter och bockar det i 90 grader, och sen najar fast i de två armeringsjärn som möts.

Är väldigt länge sen jag själv gjorde grunden, men har för mig att man skulle göra så, nu är det ganska konstiga grundförhållanden här så min grund har ett rutmönster över hela plattan med balkar, så översta två lagren av frigolit är maximalt 1,2m * 1,2 m och näten är 8* 150 mm
 
  • Gilla
Erixon82
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Smart att göra fallet till golvbrunnen redan nu. Slipper att flytspackla på det viset antar jag?
Gör inte alla så Man sparar både höjd och pengar på de sättet anser jag så länge betongarna vet va dom gör..
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
V Aspenlid skrev:
Gör inte alla så Man sparar både höjd och pengar på de sättet anser jag så länge betongarna vet va dom gör..
Jag sa det samma när min mattläggare sa att han var glad över att det såg så bra på golvet i badrummet med fall och så. Men då sa han att det är väldigt få nybyggen han vart på som är så, han brukar få flytspackla rätt mycket för att få till fall på nya plattor...
Sparar ju mycket tid och pengar på att göra det direkt på plattan, tar ju inte så långt tid
 
Hojte Hojte skrev:
Jag sa det samma när min mattläggare sa att han var glad över att det såg så bra på golvet i badrummet med fall och så. Men då sa han att det är väldigt få nybyggen han vart på som är så, han brukar få flytspackla rätt mycket för att få till fall på nya plattor...
Sparar ju mycket tid och pengar på att göra det direkt på plattan, tar ju inte så långt tid
Nej men precis, gör man de grovt så finjusterar man bara med spackel sen så blir alla glada!

Ja utom dom som säljer spackel då vill säga..
 
Vet man vad man gör och vilken beläggning och vilken storlek på ev plattor så är det så klart bäst att göra fallet direkt.
Många gånger så blir det ett halvdåligt lokalfall som är för tvärt, då är det bättre att hålla ner hela ytan för att sen flytspackla upp den till rätt fall för ytskiktet
 
nino nino skrev:
Vet man vad man gör och vilken beläggning och vilken storlek på ev plattor så är det så klart bäst att göra fallet direkt.
Många gånger så blir det ett halvdåligt lokalfall som är för tvärt, då är det bättre att hålla ner hela ytan för att sen flytspackla upp den till rätt fall för ytskiktet
Ja man får ju självklart veta va man håller på med om de ska va nån idé.
 
Ser bra ut, bra jobbat!

Ang. badrum så brukar man i nyproduktion göra en försänkning i badrummet när man gjuter resterande för att kunna flytspackla och få rätt fall utan att få en förhöjd tröskel. Är det träbjälklag brukar man gå ner en dimension på höjden i badrum och täta upp cc istället.

Att göra en lokal försänkning runt brunnen är bra, men det räcker kanske inte för allmänfallet.

Jag gjuter också alltid mina badrum på jobbet med annan betong med lägre vct för snabbare uttorkning samt att jag också kör elslingor i som startas några dagar efter gjutning. Att köra annan betong på enstaka badrum eller en villa är dock såklart sällan ett alternativ.
 
I Isak90 skrev:
Fortsättning!



//Fredrik
Det tar sig!

Föredömligt många bilder! Det är så frustrerande då nån laddar upp 1000 bilder på förarbete och frigolit och sen när husbygget börjat kommer det 5 bilder totalt "sen glömde vi fota".

Det här ger dig en plats i byggahushimmelen om du fortsätter i samma stil :D
 
  • Gilla
POIR och 7 till
  • Laddar…
Inspirerande. Hur har du lärt dig att göra bygget själv? Jag antar att man behöver utbildning, eller hur tar man annars till sig sådan kunskap?
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag är lite besviken faktiskt!! :cry::cry:

Ingen uppdatering idag, fredag. Jag som brukar ha denna tråd som lite kvällslektyr innan sovdags!

@Isak90 ... SKÄRPNING!!
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Smart att göra fallet till golvbrunnen redan nu. Slipper att flytspackla på det viset antar jag?
Förhoppningsvis så behöver jag inte flytspackla något större iaf.:)

Torbjärn Torbjärn skrev:
Snyggt jobbat! Tänk, det där ska stå där i 100 år - minst!

Var hittade du en sån där tank och vad kostade det? Hur kommer vattnet ur tanken? :thinking:
Den hade det lokala åkeriet, används för bevattning i vanliga fall. Vet inte vad den kostar än.:seenoevil: Det är en vanlig 220 pump från Biltema som är kopplad på slang i botten på tanken.:)

Snailman Snailman skrev:
Lite sent nu, men kanske för nån annan, har för mig armeringsjärnen ska gå omlott minst 60cm? I hörnen på kantbalken innebär det att att man tar ett armeringsjärn på minst 1,2 meter och bockar det i 90 grader, och sen najar fast i de två armeringsjärn som möts.

Är väldigt länge sen jag själv gjorde grunden, men har för mig att man skulle göra så, nu är det ganska konstiga grundförhållanden här så min grund har ett rutmönster över hela plattan med balkar, så översta två lagren av frigolit är maximalt 1,2m * 1,2 m och näten är 8* 150 mm
Ja så kanske det skulle varit i hörnen också.. Längsskarvar överlappar minst 60cm.

F Fille_89 skrev:
Inspirerande. Hur har du lärt dig att göra bygget själv? Jag antar att man behöver utbildning, eller hur tar man annars till sig sådan kunskap?
Jag läser på och frågar mycket kunnigt folk. Jag har inte gjort något sådant här innan och har ingen utbildning men lär mig allteftersom.:sweat:

//Fredrik
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.