Har fått en timkostnad på SEK 750 för installation av ny frånluftsvärmepump. Jag trodde VVS installatör låg på omkring 500-550:-

Synpunkter?
 
Är det inte bättre att köpa värmepumpen med installation så du får ett fast pris? Åtminstone vid utbyte är det inga konstigheter men bygger man nytt hus kan det förstås vara en del annat också.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rickard.
550kr + moms är väl rätt standard idag för flera yrkesgrupper, vars rörisarna ligger exakt vet jag inte så det är väl möjligtvis lite högt men knappast märkvärdigt. Håll koll på materialpåslag och eventuella tillägg då dessa fort kan springa iväg i priset.
 
Jag har fått ett pris på strax under 100 000, vilket jag anser vara lite högt. Speciellt då pumpen går fint att köpa för
73-75 000. Med ROT så anser jag knappt 100 000 vara lite väl saftigt. hade nog tänkt mig omkring 90 000
 
Jag korrigerar lite Så här tänkte jag

Pris pump 75-77 000
Arbete 2 personer a 550/tim =1100;- x 7 tim. = 7 700:-. Efter ROT 5 400

Totalt 80 500-82 500 + lite monteringsmaterial ca 4000 M.a.o. ett pris på ca 85 000

Min F 370 tänkte jag släppa iväg för 10 000
 
Är du säker på att det tar 7 timmar inkl resa till och från dig ?
Blev bara lite nyfiken då det var så specifikt antal timmar
 
Nja

Jag tror inte att själva installationen tar mer än 7 timmar för två personer. Jag baserar det på den installation vi gjorde av vår nuvarande FVP 2013. Jag tror det tog drygt 6 timmar men då uppstod lite väntan på folk som var försenade samt att det krånglade lite. Ni som läser detta har kanske egen erfarenhet av att ta ut en FVP och sätta in en liknande. Det är samma mått, inga trappor eller andra besvärliga förhållanden. Mitt resonemang bygger på att inget går fel, som kan motivera ytterligare tid.
 
Tala om för dom hur lång tid det ska ta och hur mycket du vill betala. Står säkert firmer i kö för att utföra jobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
EyEr0n och 6 till
  • Laddar…
Vet inte i vilken del av Stockholm ert hus står men kanske värt att höra med Rörande rör i Farsta om ni är intresserade av NIBE. De verkar ha bra fast pris. https://roranderor.se/
 
Jag trodde också att det skulle vara lätt att få in duktiga VVS installatörer, speciellt nu när jobben inte haglar in.

Jag får kanske beställa hem min F730 på nätet och därefter ringa hit några "hungriga" och kompetenta VVS installatörer utan för Stor Stockholm. Att resa hit från Sörmland eller Västmanland skulle säkert många göra i dessa tider. Det blir naturligtvis kostnader för deras resa.
 
Tror dessvärre varenda Röris som är duktig har hur mycket som helst att göra så någon hungrig Röris som kastar sig över en maskin köpt på postorder lär bli svår att hitta.
 
  • Gilla
Pidde3 och 10 till
  • Laddar…
E
N Nova07 skrev:
speciellt nu när jobben inte haglar in.
Vad grundar du detta på? Min erfarenhet av branschen och rådande läge säger precis tvärtom.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 6 till
  • Laddar…
Grundar det på att rörisarna som jag känner har gott om jobb.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Du kanske har rätt. jag får se var detta leder. Du har helt rätt i att duktiga yrkesmän inte har problem att få sysselsättning. Jag skulle naturligtvis föredra att hitta någon där jag kan beställa hela paketet, men ser ingen oro i att beställa från seriös leverantör på nätet.

Jag har vid två tillfällen anlitat snickare utifrån Stockholm som hade lite svårt att få tillräckligt mycket jobb på hemorten. De gjorde ett fantastiskt fint arbete hos oss till ett mycket fördelaktigt pris. jag var lite osäker då priset låg bra under de fyra offerter vi tog hem, men referenserna visade sig stämma. Vi fick naturligtvis betala för resorna, men det var inget vi ångrade. DE har nu köpt sig en större husvagn som de bor i delar av året. De fick efter våra beställningar ett stort antal fina jobb i vår hemkommun.
 
JanneJanne123
N Nova07 skrev:
Att resa hit från Sörmland eller Västmanland skulle säkert många göra i dessa tider.
Hantverkare ser ingen negativ Corona-effekt, snarare tvärt om, folk renoverar som galna nu när de är hemma hela dagarna.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.