Fråga till alla som beställt isolerad pool, hur har ni gjort/kommer ni göra med cellplasten? Ska den på något sätt skyddas, typ med byggplast eller ska den stå "bar"? Tänker framförallt på skadedjur, cellplast är väl en favorit bland möss bland annat. Så känns inte helt ok att lämna den så pass öppen och oskyddad.
 
  • Gilla
Sofelex och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Sindbad Sindbad skrev:
Fråga till alla som beställt isolerad pool, hur har ni gjort/kommer ni göra med cellplasten? Ska den på något sätt skyddas, typ med byggplast eller ska den stå "bar"? Tänker framförallt på skadedjur, cellplast är väl en favorit bland möss bland annat. Så känns inte helt ok att lämna den så pass öppen och oskyddad.
Därför kör jag egen isolering i xps. Borde funka lite bättre än eps.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Därför kör jag egen isolering i xps. Borde funka lite bättre än eps.
Hade gärna kört egen xps isolering, men har köpt Pacific poolen som är oval, blir svårt att få till det bra med isoleringen :confused:. Paketet från Sv Badtunnor är ju skuren efter poolen och passar perfekt.
 
S stewed skrev:
Jag frågade leverantören om det och dom sa att dom bara hade haft en kund som haft problem med möss. Jag kommer nog att försöka stänga ute möss från under altanen genom att sätta nät där dom kan ta sig in.

Edit: typ nåt sånt här: [länk]
Insektsnät i aluminium verkar bra. Får nog bli det och ett lager med byggplast, hänglse och livrem :geek:
 
Fulkemisten
Sindbad Sindbad skrev:
Hade gärna kört egen xps isolering, men har köpt Pacific poolen som är oval, blir svårt att få till det bra med isoleringen :confused:. Paketet från Sv Badtunnor är ju skuren efter poolen och passar perfekt.
Ah. Har köpt Grand som är åttkantig. Då är det lättare.
 
Hur har ni andra gjort / tänkt göra med underlaget under tunnan? Bara madakam? Paddat?
 
  • Gilla
MartinMoza
  • Laddar…
Fulkemisten
Min kommer placeras på en aräckt recess i en häll. Lite makadam för att få det plant bara. Stomme i tryckimpregnerat med stolpskor och ankarmassa i beget.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
aräckt recess
Spännande, vad betyder det?
 
Spräckt ska det nog vara ? :)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Spräckt ska det vara ja.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Hur har ni andra gjort / tänkt göra med underlaget under tunnan? Bara madakam? Paddat?
Jag grävde bort ca 240x200x20cm lerjord och fyllde gropen med 8-16 makadam. Underst la jag en dräneringsslang med lite fall bara utifall att. Jag ansluter den inte till något till att börja med utan fixar det senare om det skulle behövas. Tänkte att det var enklare att lägga ner en sån nu än senare. :) Jag tänkte jämna till och padda makadamen innan jag ställer dit poolen på leverantörens färdiga bottenstomme/isolering. Hoppas det är tillräckligt... :thinking:
 
Fulkemisten
Padda makadam? Det åker väl mest runt utan nollfraktion?
 
Det borde väl åtminstone packas lite hårdare än det blev av att bara skyffla ner det i gropen.
 
Fulkemisten
Möjligen lägger dig stående stenar ned om du paddar. Troligen räcker det att stampa till ytan. Jag hävdar att det behövs nollfrakrion om det ska göra någon nytta, finns otaliga osams-trådar om detta på BH...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.