Gör ingenting , låt byggnaderna och altaner vara! Juristen tar resten
 
  • Gilla
K@tten och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gör ingenting , låt byggnaderna och altaner vara! Juristen tar resten
Absolut, jag kommer inte ta tag i något förrän jag haft kontakt med advokat under morgondagen!

Det intressanta är dock i "stressen" att allt måste ske nu, direkt, på en gång, absolut inte senare..

Det har trots allt gått 13 år sedan morfar dog, och det har inte varit så akut med allt detta..
 
N najks skrev:
Har även en liten fundering angående följande...

Då det fanns en altan på plats till herbret från början - och som sedan byggts ut i etapper och fräschats upp,
hur blir det om låt säga altanens totala djup var ca 3.5m från början - och nu är utökad till ungefär det dubbla?

Jag läste detta som infördes för altaner 2019

Du får bygga en altan utan bygglov om samtliga krav uppfylls:

  • Altanen byggs inom 3,6 meter från bostadshuset
  • Golvet ligger inte högre än 1,8 meter från marken
  • Altanen inte placeras närmare än 4,5 meter från tomtgränsen*
Skall jag utgå från den befintliga altan som redan fanns när huset uppfördes 1949?
Dvs jag har byggt på ca 3.5 - 4m ytterligare på detta mått.

Golvet i framkant är nog ca 1.5m över mark - men detta är pga att marken sluttar ganska kraftigt just i framakant - det är som en liten sänka där, och sedan planar marken ut efter/framför sänkan.

Dvs i bakkant av altanen är det nog inte mer än 30-40cm över mark, och sedan fallande för att sluta på ca 1.5m "över mark" i framkant då.

Vindskyddet jag har på sidorna tror jag är ca 1.4m i höjd, och har ca 10-15mm mellanrum (liggande 70x22mm)
Framtill är det helt öppet, men det finns ett räcke så att man inte skall kunna ramla ut över kanten

Har ju även byggt ca 1.6m djup på sidan av huset, dvs altanen ligger direkt på mark (höjd ca 20cm över mark)

Det finns ju idag ingen given tomtgräns, men även om vi utgår från de pinnar de "väldigt optimistiskt" satt ut, så skulle det ändå vara 4.5m till gränsmarkeringen.

Vad bör jag tänka på, skall jag göra en ansökan i efterhand, eller hur går jag till väga?
Strunta fullständigt i den där altanen, hade den varit inglasad hade det varit något annat.
Nu låter det mer som ett trädäck utan tak?
Ignorera kärringen och låt henne hållas. Du har samägandelagen på din sida.
Fortsätter hon så kan du väl alltid förekomma och begära klyvning av fastigheten.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Strunta fullständigt i den där altanen, hade den varit inglasad hade det varit något annat.
Nu låter det mer som ett trädäck utan tak?
Ignorera kärringen och låt henne hållas. Du har samägandelagen på din sida.
Fortsätter hon så kan du väl alltid förekomma och begära klyvning av fastigheten.
Japp det är i princip det är, ett trädäck utan någon som helst tak till

Har ju dessutom satt ordentliga mellanrum mellan liggande vindskydden på sidorna, och står man på altanen ser man över utan problem om man är 170cm lång (tillika har den inte varit ett problem under tidigare år den funnits)

Detta är inte heller något som påverkar hennes vardag.. antingen så är hon avundsjuk på mig som lägger ned så mycket tid och arbete därute, eller så vill hon rent ut sagt helst bara försöka jävlas på alla möjliga vis.
 
N najks skrev:
Japp det är i princip det är, ett trädäck utan någon som helst tak till

Har ju dessutom satt ordentliga mellanrum mellan liggande vindskydden på sidorna, och står man på altanen ser man över utan problem om man är 170cm lång (tillika har den inte varit ett problem under tidigare år den funnits)

Detta är inte heller något som påverkar hennes vardag.. antingen så är hon avundsjuk på mig som lägger ned så mycket tid och arbete därute, eller så vill hon rent ut sagt helst bara försöka jävlas på alla möjliga vis.
Svara inte på mailen, gå inte in i diskussioner om altaner, gränspinnar och bastu. Skaffa dig INFORMATION kring byggnaderna och fastigheten, klyvning, avtal mm. Har du tagit tag i något av detta? Du fick tips om det tidigt i tråden. FAKTA är bra, inte spekulationer och gissningar.

Ni kommer inte fram till någon lösning om ni hotar varandra fram och tillbaka. Använd sansad ton, var saklig.

Bra att du nu kontaktat en advokat!
 
Redigerat:
  • Gilla
Perry79 och 4 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Har även en liten fundering angående följande...

Då det fanns en altan på plats till herbret från början - och som sedan byggts ut i etapper och fräschats upp,
hur blir det om låt säga altanens totala djup var ca 3.5m från början - och nu är utökad till ungefär det dubbla?

Jag läste detta som infördes för altaner 2019

Du får bygga en altan utan bygglov om samtliga krav uppfylls:

  • Altanen byggs inom 3,6 meter från bostadshuset
  • Golvet ligger inte högre än 1,8 meter från marken
  • Altanen inte placeras närmare än 4,5 meter från tomtgränsen*
Skall jag utgå från den befintliga altan som redan fanns när huset uppfördes 1949?
Dvs jag har byggt på ca 3.5 - 4m ytterligare på detta mått.

Golvet i framkant är nog ca 1.5m över mark - men detta är pga att marken sluttar ganska kraftigt just i framakant - det är som en liten sänka där, och sedan planar marken ut efter/framför sänkan.

Dvs i bakkant av altanen är det nog inte mer än 30-40cm över mark, och sedan fallande för att sluta på ca 1.5m "över mark" i framkant då.

Vindskyddet jag har på sidorna tror jag är ca 1.4m i höjd, och har ca 10-15mm mellanrum (liggande 70x22mm)
Framtill är det helt öppet, men det finns ett räcke så att man inte skall kunna ramla ut över kanten

Har ju även byggt ca 1.6m djup på sidan av huset, dvs altanen ligger direkt på mark (höjd ca 20cm över mark)

Det finns ju idag ingen given tomtgräns, men även om vi utgår från de pinnar de "väldigt optimistiskt" satt ut, så skulle det ändå vara 4.5m till gränsmarkeringen.

Vad bör jag tänka på, skall jag göra en ansökan i efterhand, eller hur går jag till väga?
Kolla först upp om det krävs bygglov för åtgärden. Det går att söka lov i efterhand, men då granskas byggnadsbeståndet på fastigheten i sin HELHET och utifrån det beviljas/avslås lovet. Både du (mamma) och moster ser det som ”mitt” och ”ditt”, och så är inte fallet. Det kan du informera din moster om och har hon inte klara papper på sina byggnader borde hon bli orolig.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Svara inte på mailen, gå inte in i diskussioner om altaner, gränspinnar och bastu. Skaffa dig INFORMATION kring byggnaderna och fastigheten, klyvning, avtal mm. Har du tagit tag i något av detta? Du fick tips om det tidigt i tråden. FAKTA är bra, inte spekulationer och gissningar.

Ni kommer inte fram till någon lösning om ni hotar varandra fram och tillbaka. Använd sansad ton, var saklig.
Du menar att hon hotar?

Vi har som sagt inte gett någon comeback av något slag, utan bara tagit till oss hennes prat..

Skall som sagt kontakta adekvat jurist imorgonbitti, och ta allt fortsättningsvis via jurist!
 
M MetteKson skrev:
Kolla först upp om det krävs bygglov för åtgärden. Det går att söka lov i efterhand, men då granskas byggnadsbeståndet på fastigheten i sin HELHET och utifrån det beviljas/avslås lovet. Både du (mamma) och moster ser det som ”mitt” och ”ditt”, och så är inte fallet. Det kan du informera din moster om och har hon inte klara papper på sina byggnader borde hon bli orolig.
M MetteKson skrev:
Kolla först upp om det krävs bygglov för åtgärden. Det går att söka lov i efterhand, men då granskas byggnadsbeståndet på fastigheten i sin HELHET och utifrån det beviljas/avslås lovet. Både du (mamma) och moster ser det som ”mitt” och ”ditt”, och så är inte fallet. Det kan du informera din moster om och har hon inte klara papper på sina byggnader borde hon bli orolig.
Jag vet att det rent rättsligt inte finns "ditt och mitt", utan att allting är samägt

Dock är det svårt att föra fram det resonemanget till systern, då hon är helt insnöad..
 
N najks skrev:
Jag vet att det rent rättsligt inte finns "ditt och mitt", utan att allting är samägt

Dock är det svårt att föra fram det resonemanget till systern, då hon är helt insnöad..
Om inte annat lär hon bli varse om det när hon anmäler sig själv till byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Jag bör alltså vara ödmjuk?
Ja, det tycker jag. Du ger inget nämnvärt intryck av att först de andras position. Det kan finnas massa orsaker till gammalt groll, såsom en upplevd historisk orättvisa kring fördelningen av hus, eller något annat. Ett mått av ödmjukhet skulle hjälpa dig att förstå det bättre.

Det innebär inte att du ska vika dig för allt dina släktingar säger eller tycker, men på frågan om du borde vara ödmjuk: absolut.
 
  • Gilla
skyisthelimit och 2 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Jag vet att det rent rättsligt inte finns "ditt och mitt", utan att allting är samägt

Dock är det svårt att föra fram det resonemanget till systern, då hon är helt insnöad..
Jag föreslår ändå för allas skull, även alla i tråden, att du ger upp resonemanget om hennes krav och vad som är rimligt och kompensationen och värdet på herbre och timringar etc.

Det som är intressant är om de är byggnader på ofri grund eller ej. Juristen kommer reda ut detta.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Jag föreslår ändå för allas skull, även alla i tråden, att du ger upp resonemanget om hennes krav och vad som är rimligt och kompensationen och värdet på herbre och timringar etc.

Det som är intressant är om de är byggnader på ofri grund eller ej. Juristen kommer reda ut detta.
Som jag skrivit otaliga gånger behövs ingen jurist för att utreda om det är en byggnad på ofri grund. Bygger du på samägd mark skall du ha allas tillåtelse att få uppföra huset. Men i detta fallet verkar det vara morfader, dvs fastighetsägaren som uppfört och bekostat huset. Då kan det aldrig bli på ofri grund.
Däremot om moster fått tillåtelse att få uppföra huset på ofri grund och bekostat sitt hus så är så fallet. Det framgår även på lantmäteriet, om du söker på din fastighet, om det finns byggnader på ofri grund, taxeringsvärde på dessa och ägare. En byggnad på ofri grund bör även ha ett arrendeavtal som ”säkrar” rätten till marken även vid ett ägarskiften på fastigheten.
Så mycket svårare är det inte.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Som jag skrivit otaliga gånger behövs ingen jurist för att utreda om det är en byggnad på ofri grund. Bygger du på samägd mark skall du ha allas tillåtelse att få uppföra huset. Men i detta fallet verkar det vara morfader, dvs fastighetsägaren som uppfört och bekostat huset. Då kan det aldrig bli på ofri grund.
Däremot om moster fått tillåtelse att få uppföra huset på ofri grund och bekostat sitt hus så är så fallet. Det framgår även på lantmäteriet, om du söker på din fastighet, om det finns byggnader på ofri grund, taxeringsvärde på dessa och ägare. En byggnad på ofri grund bör även ha ett arrendeavtal som ”säkrar” rätten till marken även vid ett ägarskiften på fastigheten.
Så mycket svårare är det inte.
Ja, syftningsfel av mig såklart. Sista meningen ska stå i nytt eget stycke :)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det tycker jag. Du ger inget nämnvärt intryck av att först de andras position. Det kan finnas massa orsaker till gammalt groll, såsom en upplevd historisk orättvisa kring fördelningen av hus, eller något annat. Ett mått av ödmjukhet skulle hjälpa dig att förstå det bättre.

Det innebär inte att du ska vika dig för allt dina släktingar säger eller tycker, men på frågan om du borde vara ödmjuk: absolut.
Okej, så det faktum att vår del av släkten inte ställer några krav eller kommer hotandes med ditten och datten är alltså inte relevant i sammanhanget?

Då det i princip endast gäller systen, så är det alltså följande situation vi bör "förstå" ?

Hon ändrar inställning ett flertal gånger under tidsperioden av några veckor
Hon använder påhopp och rena kränkningar för att påverka min mor
Hon väljer att använda hot och utpressning istället för att komma med konstruktiva lösningar

Ödmjukheten för mig blir nog att inte be henne fara rakt åt helvete, helt enkelt!

Jag tar till mig alla hennes huvudlösa vinklingar, och kommer som sagt vidarebefordra dessa till vår advokat,
så personligen behöver jag ju inte beröra mig med det hela mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Som jag skrivit otaliga gånger behövs ingen jurist för att utreda om det är en byggnad på ofri grund. Bygger du på samägd mark skall du ha allas tillåtelse att få uppföra huset. Men i detta fallet verkar det vara morfader, dvs fastighetsägaren som uppfört och bekostat huset. Då kan det aldrig bli på ofri grund.
Däremot om moster fått tillåtelse att få uppföra huset på ofri grund och bekostat sitt hus så är så fallet. Det framgår även på lantmäteriet, om du söker på din fastighet, om det finns byggnader på ofri grund, taxeringsvärde på dessa och ägare. En byggnad på ofri grund bör även ha ett arrendeavtal som ”säkrar” rätten till marken även vid ett ägarskiften på fastigheten.
Så mycket svårare är det inte.
Jag hörde med bägge mina föräldrar, och ingen av dem (eller jag själv) har fått några förfrågningar alls från övrig släkt angående ett enda av de hus som de valt att uppföra, oavsett friggebodar eller stora förråd/boningshus.

Borde det alltså inte gälla åt andra hållet med då, dvs medgivande från övriga delägare?

Varför har de då inte sagt något till oss undrar jag? De har ju i vissa fall haft flera år på sig att komma med invändningar, men det har inte kommit ett ljud alls.

Angående fri/ofri grund, faktum kvarstår då att min moster alltså inte betalat själv för sitt stora boningshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.