possum77 possum77 skrev:
För ca 15 år sedan arbetade jag på företaget som levererade utrustningen som sitter i husen för
Comhems analoga system, dvs burkarna som avgör vilket kanalpaket du abonnerar på. Redan då ansågs det vara antika grejer, typ 80-talsteknik, och vi spekulerade i hur länge det skulle gå att på ett ekonomiskt rimligt via hålla liv i systemet.
Det där låter snarare som UPCs härke till system, "riktiga" Com Hem lade väl ner analog betal-tv (med dekodrar, inte det system du beskriver) typ i mitten av 90-talet? Jag bor i ett fd UPC-hus, här fanns just ett sådant system men det var taget ur bruk när jag flyttade in ca 2008 och de rev ut skiten något år senare och hänvisade till digital-tv (som com hem haft i åtminstone 20 år (minns att jag såg Charlotte Nilsson ESC-vinst hos en polare med det nya heta digital-tv :D)) om man ville ha fler/andra kanaler.
 
T TowaTei skrev:
Det där låter snarare som UPCs härke till system, "riktiga" Com Hem lade väl ner analog betal-tv (med dekodrar, inte det system du beskriver) typ i mitten av 90-talet? Jag bor i ett fd UPC-hus, här fanns just ett sådant system men det var taget ur bruk när jag flyttade in ca 2008 och de rev ut skiten något år senare och hänvisade till digital-tv om man ville ha fler/andra kanaler.
ComHem "ärvde" en hel del hus med 80-talssystemet genom att de köpte upp andra aktörer. Vill bestämt minnas att vi hade utskick med ComHems logga som man kunde skicka till kunder där man misstänkte att de micklat med utrustnignen för att få fler kanaler. Det är dock mycket möjligt att ComHem rev ut prylarna så småningom.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Det är dock mycket möjligt att ComHem rev ut prylarna så småningom.
Ja de revs ut ett par år efter att CH köpte upp UPC, enligt teknikern som gjorde jobbet här i huset så orsakade kommunikationen mellan headend och utrustningen i husen diverse störningar i nätet och dessutom kändes väl inte analog betal-TV så hett tio år efter att DVB-C lanserats i samma nät.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
hsd
Lite historia
  • 1983 - Televerket kabel-TV bildas.
  • 1993 - Televerket kabel-tv ombildas till Svenska Kabel-TV AB.
  • 1996 - Svenska Kabel-TV AB byter namn till Telia InfoMedia Television.
  • 1997 - Lansering av digitala tv-sändningar.
  • 1999 - Telia InfoMedia Television byter namn till Com Hem AB och börjar erbjuda bredbandstjänster.
  • 2003 - EQT köper Com Hem AB.
  • 2004 - Com Hem lanserar IP-telefoni.
  • 2006 - The Carlyle Group och Providence Equity Partners köper Com Hem AB.
  • 2006 - Sammanslagning med UPC Sverige.
  • 2009 - Com Hem lanserar On Demand-tjänster för tv.
  • 2010 - Utbyggnaden av On Demand fortsätter och beräknas vara klar innan årsskiftet. Carlyle och Providence Equity Partner vill sälja Com Hem för 13-18 miljarder kronor.[6]
  • 2011 - BC Partners köper Com Hem AB.[7]
  • 2012 - Presenterar samarbete med amerikanska Tivo.
  • 2013 - Presenterar samarbete med amerikanska Netflix och som blir en integrerad del av Tivo under 2014.[8]
  • 2014 - Com hem köper Phoneras telefonverksamhet för 315 miljoner kronor.
  • 2014 - Börsnoteras ComHem på Nasdaq OMX Stockholm.
  • I juni 2016 meddelar Com Hem att de ingått avtal om att köpa den statligt ägda betal-tv-operatören Boxer för 1,33 miljarder kronor.[9]
  • 2017 - ComHem gör ComHem-play tillgängligt för alla som har ett TV-abonnemang hos ComHem.
  • 2018 - ComHem och Tele2 meddelar att de går samman under varumärket Tele2. [10]
Om inte statliga televerket startat så hade inte tele2 kunnat köpa Comhem ;)
Liknande med Boxer som ju ingår i Comhem
Å båda har släckt det analoga TV-nätet....
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
7ender
Ska åka och hjälpa svärfar med TVn i eftermiddag.

Han har en modern TV men har nöjt sig med Com hems analoga utbud, som jag antar BRF:en skickat ut. Han har haft 16 kanaler analogt (1-12 plus några till). I digitalt läger får han in 9 kanaler.

Borde han ha tillgång till alla 16 kanaler även digitalt utan något abonnemang?
I så fall kanske kanalerna bara ligger på andra plaster än han är van vid?
 
MultiMan
Aldrig haft Com Hem men det skulle inte förvåna mig om kanalerna ändras, det brukar hända och var därför jag slutade med både Viasat och Canal Digital för 15 år sedan, man visste aldrig vad man fick.

Hursomhelst, på denna sidan ska ni kunna söka efter exakt vilket grundutbud som gäller för en viss adress (det varierar): https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud
 
Tyckte jag i debatten om denna omställning, hörde att någon eller några enstaka kanaler faller bort.
 
Redigerat:
Jag måste ha missförstått något för redan under sommaren 2019 skickade Com Hem ut "förvarning" med detta innehåll:

"Nu moderniserar vi tv-sändningarna för de som bor i ett Com Hem hus och det abonnemangsfria tv-utbudet blir istället helt digitalt. Därför upphör inom kort leveransen av analoga sändningar inklusive FM-radio till er fastighet."

Själva nedstängningen gjordes därefter i oktober 2019. Var vi några testpiloter före vår tid eller hur hänger detta ihop? Varför kommer debatten först nu?
 
MultiMan
Västernorrland ligger väl alltid ett år före? :p:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Västernorrland ligger väl alltid ett år före? :p:rofl:
Kan naturligtvis vara så enkelt. Tänkte inte på det...
 
Nissens
Redaktionen Redaktionen skrev:
Idag blir det tomt i rutan för de som ännu inte gått över till digital-TV.

Du kan läsa artikeln här: Idag släcks analoga TV-nätet
Jag trodde alla bytt för flera år sedan, det är väl på tiden att resten går över också nu då. :)
 
Är många som inte läser (finns många orsaker) eller bryr sig om information, etc,
Så det är omöjligt att få till en "smärtfri" avveckling.
Liknande har hänt och kommer att hända när t.ex. mobiler/operativ blir så gamla att de inte längre uppdateras och plötsligt slutar bankapp, mobilt bankID, etc, att sluta fungera.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Själva nedstängningen gjordes därefter i oktober 2019. Var vi några testpiloter före vår tid eller hur hänger detta ihop? Varför kommer debatten först nu?
Västernorrland och då i synnerhet Härnösand är väl ett gammalt Com Hem-fäste?
 
7ender 7ender skrev:
Ska åka och hjälpa svärfar med TVn i eftermiddag.

Han har en modern TV men har nöjt sig med Com hems analoga utbud, som jag antar BRF:en skickat ut. Han har haft 16 kanaler analogt (1-12 plus några till). I digitalt läger får han in 9 kanaler.

Borde han ha tillgång till alla 16 kanaler även digitalt utan något abonnemang?
I så fall kanske kanalerna bara ligger på andra plaster än han är van vid?
Förmodligen pga avtalsmässiga orsaker så kommer man inte spegla alla de analoga kanalerna i en okrypterad digital dito. Jag är rätt så säker på att detta är en av orsakerna till att bytet tagit så lång tid. Man ville helt enkelt möjliggöra för kunderna att kunna se grundutbudet utan att behöva ett tvillingkort. Överlag så bryr sig kunder mer om bra innehåll än bra bildkvalité varvid tillgång till fria analoga kanaler rimligtvis var mer värda än att tvingas hålla på och mecka med fler digitalboxar och kort.
 
Morsans granne kom o knackade på, hon hade inte en aning om varför tvn slutat fungera.
När mamma försökte förklara fick hon bla följande svar:
# Jag slänger all reklam och öppnar bara brev jag känner till.
# Läser inte allt strunt som står på anslagstavlan i porten.
# Nån box tänker jag verkligen inte skaffa.
# Har inte släppt i nån i lägenheten på 20 år, och tänker inte släppa in nån nu heller.
# Min tv är det inget fel på.
# Jag ska ringa hyresvärden o klaga (bostadsrätt)

Tar nog ett tag innan hon får TV igen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
mumiemonstret och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.