Claes Sörmland
D Dr Jumping Jack skrev:
Vid mitt köp fick jag inte medlemskap utan att folkbokföra mig på min blivande bostad.
Hur gick det till?

Du betalade säljaren köpeskillingen innan du hade medlemskap? Sen flyttade du in och folkbokförde dig enligt lagen efter flytten - fortfarande utan medlemskap - och nyttjanderätt där du flyttade in? Och slutligen några dagar/veckor senare när du var folkbokförd så fick du bli medlem och se om alla pengarna gått i sjön eller inte?
 
Redigerat:
D Dr Jumping Jack skrev:
Vid mitt köp fick jag inte medlemskap utan att folkbokföra mig på min blivande bostad.
Bara för att en förening försöker tillämpa egna hittepåregler betyder det inte att det är rätt.
 
  • Gilla
eb86 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur gick det till?

Du betalade säljaren köpeskillingen innan du hade medlemskap? Sen flyttade du in och folkbokförde dig enligt lagen efter flytten - fortfarande utan medlemskap - och nyttjanderätt där du flyttade in? Och slutligen några dagar/veckor senare när du var folkbokförd så fick du bli medlem och se om alla pengarna gått i sjön eller inte?
Det förekommer att föreningar tillämpar "sent medlemskap". Att medlemskapet alltså beviljas först när ex. säljarens bank har släppt sin pantförskriving.

Att ställa villkor om att köparen måste folkbokföra sig i bostadsrätten, tror jag inte håller juridiskt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att ställa villkor om att köparen måste folkbokföra sig i bostadsrätten, tror jag inte håller juridiskt.
Om kravet är att köparen ska folkbokföra sig på lägenheten innan denne faktiskt flyttar dit är jag fullkomligt övertygad om att det inte håller.

En förening kan rimligen inte kräva av en blivande medlem att denne begår brott för att medlemskap ska beviljas. Folkbokför någon sig där denne inte bor är det folkbokföringsbrott som har fängelse upp till två år i straffskalan.

https://lagen.nu/1991:481

Straff
42 § Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 2527 §§.

S2.pngÄr brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

S3.pngI ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:684).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det förekommer att föreningar tillämpar "sent medlemskap". Att medlemskapet alltså beviljas först när ex. säljarens bank har släppt sin pantförskriving.
Hur går det till i praktiken? Man sluter avtal om att köpa en bostadsrätt med säljaren ett visst datum och söker medlemskap. Sen då?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är inte ovanligt att du måste folkbokföra dig i lägenheten för att få köpa den, dvs du måste själv bo där
Nej det tror jag inte, är 99% säker på att dom inte får ställa kravet att man måste folkbokföra sig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur går det till i praktiken? Man sluter avtal om att köpa en bostadsrätt med säljaren ett visst datum och söker medlemskap. Sen då?
Efter tillträdet, när villkoren, ex. att säljarens bank verkligen säger upp pantförskrivningen, så beviljas medlemskap.

Man skall ju komma ihåg att föreningen är skyldig att bevilja medlemskap utom i vissa rätt extrema fall (under min tid som ordförande nekade vi medlemskap 2 ggr på ca 500 överlåtelser, ena fallet var det en juridisk person som köpte, i andra fallet var det en överlåtelsekedja, bostadsrätten användes som "reglering" i svarta hyresrättsförsäljningar, stoppas in i en byteskedja med upprepade försäljningar till undervärde, resp. övervärde, mellanskillanden blir pengar till hyresrättssäljaren.).

Det är egentligen bara om föreningen kan visa att köparen inte har för avsikt att bosätta sig i lägenheten som man kan neka medlemskap, bevisbördan ligger på föreningen. Men i detta ligger också att den redovisade köpesumman skall stämma. Det tolkar vissa föreningar som att även bef. pantförskrivningar måste bort, innan medlemskap kan beviljas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är egentligen bara om föreningen kan visa att köparen inte har för avsikt att bosätta sig i lägenheten som man kan neka medlemskap, bevisbördan ligger på föreningen.
Som köpare bör man vara försiktig med att ex. säga att man köper för att ha som övernattningslägenhet. Då kan teoretiskt föreningen neka medlemsskap. Om du sedan blivit medlem, så kan du inte uteslutas bara för att du inte bor där, så länge ingen annan heller bor där.
 
  • Gilla
Meriwether
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur gick det till?

Du betalade säljaren köpeskillingen innan du hade medlemskap? Sen flyttade du in och folkbokförde dig enligt lagen efter flytten - fortfarande utan medlemskap - och nyttjanderätt där du flyttade in? Och slutligen några dagar/veckor senare när du var folkbokförd så fick du bli medlem och se om alla pengarna gått i sjön eller inte?
Betalade handpenning, folkbokförde mig, fick medlemskap, köpte lägenheten
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Betalade handpenning, folkbokförde mig, fick medlemskap, köpte lägenheten
Jag antar att det då gick en viss tid mellan det att du folkbokförde dig på lägenheten och att du faktiskt fick tillträde. Hur lång tid var det och hur kom du åt din post under denna tid?
 
Claes Sörmland
D Dr Jumping Jack skrev:
Betalade handpenning, folkbokförde mig, fick medlemskap, köpte lägenheten

Vad ville föreningen ha för "bevis" för att du folkbokfört dig? T ex ditt intygande eller en registrerad folkbokföringsadress?

Jag ser att handläggningstiden ligger på kring två veckor enligt Skatteverkets hemsida. Men att skicka in själv anmälan går ju omedelbart i och med digital tjänst.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad ville föreningen ha för "bevis" för att du folkbokfört dig? T ex ditt intygande eller en registrerad folkbokföringsadress?

Jag ser att handläggningstiden ligger på kring två veckor enligt Skatteverkets hemsida. Men att skicka in själv anmälan går ju omedelbart i och med digital tjänst.
Om jag minns rätt så kollande styrelsen att folkbokföringen var korrekt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att det då gick en viss tid mellan det att du folkbokförde dig på lägenheten och att du faktiskt fick tillträde. Hur lång tid var det och hur kom du åt din post under denna tid?
Lite osäker nu men jag tror att jag skrev mig på adressen men att det skulle gälla längre fram på tillträdesdagen el just innan. Ett större problem var att jag renoverade i 3 mån innan jag kunde flytta in samtidigt som jag var skriven på adressen. Nu kan man ju anmäla c/o adress men numera kommer ju nästan inget viktigt med posten
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Varför skulle den behöva hyras ut? Finns ingen lag som förbjuder någon att låta sin bostadsrätt stå oanvänd.

Du kan läsa på vad som gäller andrahandsuthyrning här:

[länk]
Vad som dock är lite tokigt är att när man vänder sej till hyresnämnden med en överklagan så måste en potentiell hyresgäst anges. Jag tycker man skulle få ett generellt beslut av hyresnämnden, ja eller nej, för att sedan vaska fram en potentiell hyresgäst. Som det är nu så har man en lägenhet för uthyrning, man, finner en hyresgäst som är intresserad, men som lägenhetsinnehavare kan du inget lova beroende på utslaget hos hyresnämnden. detta är lite bakvänt, ett primärt beslut skulle vara att föredra så man vet om man får tillstånd för uthyrning eller ej.
 
A AudiTT skrev:
Vad som dock är lite tokigt är att när man vänder sej till hyresnämnden med en överklagan så måste en potentiell hyresgäst anges. Jag tycker man skulle få ett generellt beslut av hyresnämnden, ja eller nej, för att sedan vaska fram en potentiell hyresgäst. Som det är nu så har man en lägenhet för uthyrning, man, finner en hyresgäst som är intresserad, men som lägenhetsinnehavare kan du inget lova beroende på utslaget hos hyresnämnden. detta är lite bakvänt, ett primärt beslut skulle vara att föredra så man vet om man får tillstånd för uthyrning eller ej.
Om det skulle vara så bortser man från föreningens möjlighet att ha synpunkter på den som hyr i andra hand. Föreningen kan ha generella synpunkter på uthyrning, men det kan också vara så att man bedömer en viss hyresgäst som olämplig. Därför är den befintliga modellen viktig för föreningen, man ger inte ett generellt tillstånd utan tillstånd för en potentiell hyresgäst.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.