Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
SVT skriver nu att Financial Times skriver att AstraZeneca kommer att återuppta testerna nästa vecka.
Men det låter lite som viskleken så det är nog bäst att vänta på tillförlitligare uppgifter.
[länk] kl. 17.19
Ärligt talat, så har man troligen inte pausat testerna, inte mer än att man möjligtvis tillfälligt undviker att vaccinera nya provgrupper. Jag skulle nog tro att det måste vara några massiva fel på det hela för att man ska pausa/stoppa fas3.

Det är nog säkert relativt vanligt och helt normalt, att man stöter på mer eller mindre allvarliga biverkningar, som måste undersökas och studeras.
Men som du skriver, vi lär säkert höra mer om det framöver, de har ju ögon och öron på sig hela tiden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog säkert relativt vanligt och helt normalt, att man stöter på mer eller mindre allvarliga biverkningar, som måste undersökas och studeras.
Vaccinsamordnaren håller med dig:
– Det är inte ovanligt att man pausar på det här sättet, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.
...
– Man måste vara försiktig, man stoppar direkt om man ser en allvarlig biverkan som man inte vet så mycket om. Det är normalt att man pausar, säger Richard Bergström.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vaccinsamordnaren-om-stoppet-inte-ovanligt
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag ville ju lite mena att man kan ju liksom inte stoppa studien. De som har fått vaccinet har ju redan fått det. Dessa fortsätter ju studeras på precis samma sätt som innan.
Jag ville bara förtydliga lite, så ingen drar för stora växlar på ordvalet "pausar". Det är ju inte som att bussen kör in till vägkanten och stänger av motorn och alla måste kliva av. Möjligen att man inte tar upp nya passagerare någon hållplats framåt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KristinaRT
BirgitS BirgitS skrev:
Apropå alla larm om sommarens trängsel så kom ett uttalande från Skånes smittskyddsläkare:
[länk]
Logiskt, gissningsvis är miljön inte på stranden (stora mängder UV-ljus, vind, torr luft) vidare befrämjande för virusöverlevnad och smittspridning....
 
M MagHam skrev:
Ingvar var inte att göra affärer med ska du veta. Men visst, framgångsrik.
Nu har jag inte gjort affärer med Kamprad så jag vet inte. Men jag kan tänka mig att han var väldigt tuff. Annars skulle han inte kommit så långt.
 
M MagHam skrev:
Att läkemedelsbolag skulle kunna verka för mänsklighetens bästa med bara ekonomin som styrmedel är ganska naivt att tro.
Tvärtom det finns inga sådana altruistiska drag i marknadsekonomin.
Det fanns forskare som ville jobba med Coronaliknande virus redan för flera år sedan, men det fanns inte "medel" till det.
Precis samma sak med nya antibiotika. Det finns inga "finansiella incitament" säger en läkemedelsrepresentant i artikeln nedan.
[länk]
Tja nackdelar finns det med allt. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig.
Läkemedelsbolag forskar på det som säljer. Som jag skrev tidigare. Vaccinet kommer de tjäna på om de sköter sig.
Det är svårt att få bidrag. Bland de som söker.
Men på nått sätt så är läkemedelsbolagen den gode kapitalister. Tack vare deras forskning så har jag många piller. Självklart vill de tjäna pengar. Själv har jag aldrig trott det. Alla vill tjäna pengar. Vissa gör det på att upptäcka mediciner och sälja. Andra gör det genom lura folk.
Sen säljer vissa mat. De tjänar pengar på vår hunger. De gör det för att tjäna pengar på oss. Vi har bygga hus de tjänar på att vi måste hänga här och skriva. De tjänar på vårat forumsberoende:D
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Logiskt, gissningsvis är miljön inte på stranden (stora mängder UV-ljus, vind, torr luft) vidare befrämjande för virusöverlevnad och smittspridning....
Det jag själv misstänkte.... Eller så hade corona Semester :cool:
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Jag tänkte på en sak när var på vc
(självklart var jag frisk, annars besöker man väl inte läkaren;))
Läkaren hade visir på sig. Vilket jag självklart inte har något emot.
Men frågan är hur bra det egentligen skyddar? Med tanke på hur en nysning sprider sig. Skyddar gör den men hur bra? Bara visir alltså
 
B Byggdjuret skrev:
Läkemedelsbolagen gör ingenting utan en baktanke. De kommer tjäna på vaccinationen. Om de kommer först.
För min del spelar det ingen roll om de har en baktanke eller inte. Ger det mig mediciner så bryr jag mig inte. Det är deras forskning som gör att jag mår bra. Men visst tjänar de pengar på det
Ibland så är gratis reklam värt en hel del.
Konspiratoriskt att kalla det baktanke. Hela den här diskussionen om "Big Pharma" och hur de är ute efter världsherravälde tillsammans med globalisterna som äger dem bygger ju på just den grunden, att de har "baktanken" att tjäna pengar med låtsas vara altruistiska och så har man byggt vidare på det med idéer om att vaccin innehåller 5G-chips, att vaccin, cytostatika och strålning i själva verkat skapar cancer, diabetes mm, att Soros ligger bakom allt osv. Men så är det ju inte.

Ja, de vill tjäna pengar, och de gör det på att göra något som är bra för folks hälsa. Finns ingen baktanke med det, att göra saker som folk villhöver är ju det enda sättet man kan tjäna pengar på oavsett om man tillverkar läkemedel, bakar pizza, tillverkar cigaretter eller bygger bilar.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag tänkte på en sak när var på vc
(självklart var jag frisk, annars besöker man väl inte läkaren;))
Läkaren hade visir på sig. Vilket jag självklart inte har något emot.
Men frågan är hur bra det egentligen skyddar? Med tanke på hur en nysning sprider sig. Skyddar gör den men hur bra? Bara visir alltså
Det skyddar läkaren från dina nysningar. Om läkaren själv skulle nya ska han testa sig och gå hem och vänta på provsvaret.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men frågan är hur bra det egentligen skyddar? Med tanke på hur en nysning sprider sig. Skyddar gör den men hur bra? Bara visir alltså
Om du nyser kommer läkaren hålla andan och backa snabbt ut ur rummet.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det kostar också pengar att forska och det är därför privata läkemedelsföretag med vinstintresse sällan är särskilt proaktiva.
Coronaliknande virus har funnits en tid och man skulle med en annan styrning än den rent monetära, kanske kunnat vara lite mer i startgroparna.
Lite dåligt påläst. Att det nu på så kort tid finns ett 30-tal vaccinkandidater beror ju på att de (delvis i vinstintresse såklart) lagt ner en massa förberedande arbete på att få fram Coronavaccin generellt, så att grunden redan var lagd.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Men man måste fortfarande boka tid via 1177 för remiss... Tänk om det funnits enkla testststioner som de i sydkorea - drive through-testning (y)
Som den här?
Bokning på 1177 dock vilket jag ser som ett måste, annars skulle folk drälla förbi hur som helst....
McAh8vNihrmLUGIJdv_xEGLxP9UDwocQmXdUPNS1iznLnqfdqL0NEuGi_VHEfu760WPpOJi3_g6A7ZOamzhTLIXMXrZKhVpwbLVbihsywxQz-TVp_8ssvQpv_5y0yBglYqZnDUmLdrkklOjFSoGaTnh2rz3tBYwkhk8FBkmEJPbLswOkTdh6qhZaeMkz4COTDfvB0_8MII7O76p8eD37S9aUbxDDWPSKuTr2-PVJTPdyD8HSsjIx6IBWXMWCRL4pH8FIYMDLQw-hQoXypT4QBhoqg96tDKVa1_dw0cBmBSeMvad8dgJY_5JOR5pauMYk0RlnMbAdDqhKYYQDVdVLGbkCuAH4xPdOO9-I2qZLH1xqK7P-Q5KBNQI_ZXmUbeX4jRbl70sTiqCv-CVqWT81Mjlzz9F1xL4XI1F4ai4Zs4R6LSy0lzezo1FYaroYaDfDa0bMUjJAANGDH0_VtgMAG30hbOZ4F4FdxeAHAAHB3eR6cqT8wKNnTaBlPcLBjNm_MJTz0xlKx3aLuoR-0P0jx7uAn2xjvDrgznCZPDmD6rPAkttWMrkkroqtsbx5W2-iiiVLBuEzm17RPWtmlCzxRyJyuZb7MtqdOuDUERzlNj_FznUr7LFDd2xAwltsHrL8H2WhnKqFxbfkhbWYF_X2ILEJ0j5_oP7u5MuQN9s9scAXbz8wqH1GTtPKohU_4lA=w1146-h859-no
 
Anna_H Anna_H skrev:
Konspiratoriskt att kalla det baktanke. Hela den här diskussionen om "Big Pharma" och hur de är ute efter världsherravälde tillsammans med globalisterna som äger dem bygger ju på just den grunden, att de har "baktanken" att tjäna pengar med låtsas vara altruistiska och så har man byggt vidare på det med idéer om att vaccin innehåller 5G-chips, att vaccin, cytostatika och strålning i själva verkat skapar cancer, diabetes mm, att Soros ligger bakom allt osv. Men så är det ju inte.

Ja, de vill tjäna pengar, och de gör det på att göra något som är bra för folks hälsa. Finns ingen baktanke med det, att göra saker som folk villhöver är ju det enda sättet man kan tjäna pengar på oavsett om man tillverkar läkemedel, bakar pizza, tillverkar cigaretter eller bygger bilar.
Om man säger så här. Jag är tacksam för att vi har läkemedelsbolagen. Annars vet jag inte hur jag själv må.
Att någon tjänar på mitt behov av medicin gör mig ingenting. Det är ömsesidigt. De behöver mig och jag behöver dem.
Men samtidigt är Dessa ett vinstdrivande bolag. Baktanke eller inte men de vill tjäna på vaccinet. Inte bara pengar utan så mycket met. Men många tjänar på att Astra sätter ett pris på enbart produktionskostnaden.

Vi borde kunna komma överens om att läkemedelsbolagen är nog anledningen till att många lever och mår bra. Man ska inte klanka ner på dessa mer än vad man klankar ner på Ica.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.