Jag vet att det finns andra forum som denna fråga kanske är mer relevant...
Men jag är lat så därför ställer jag frågan här. Vad är för- resp. nackdelar med att högtryckstvätta bilen?
 
om man inte tvättar bilen varje dag.. så blir inte bilen ren med en högtrycks tvätt.. man måste borsta eller tvätta för hand..

Det blir en tunn grå hinna över bilen.. skit irreternde..
 
M
Hinnan blir mest på vintern och det kommer från alla som eldar med ved. Sotet finns i luften och går inte bort förrän man rör vid den med tex en borste.
Det bästa är att tvätta bilen när de saltat vägarna för saltet spräcker hinnan. (erfarenhet från "mackjobb" där vi hade biltvätt med högtryckstvätt- blev dåligt resultat)
Carina
 
Jag svarar med en motfråga? menar du din egna högtryckstvätt eller en macktvätt.

Gäller det macken så är det bättre en borstvarianten då den igentligen är en stor sandbläster.

Gäller det din egen så är den alldelles utmärk i kombination med en vanlig svamptvätt. Börja då med att gå över bilen med högtrycken på lite avstånd. För nära är inte bra för lacken. I hjulhusen och på stålfälgar kan man dock behöva gå riktigt nära för att få loss gegan.
 
Ja det är min egen jag tänker på, och det var risken att lacken tar skada som fick mig fundersam. När det gäller de borstlösa tvättarna på macken ger jag inte fem öre för den, maken till skitigare vatten har jag inte sett, ja sandbläster är rätt namn!!
 
Jag brukar göra såhär när bilen är smutsig:

Åk till Micro och köp Autosmarts avfettning, en flaska Fordonsavfettning och en flaska Power. Den senare är mer av en tjärlösare.

På med fordonsavfettning på HELA bilen, sedan vått i vått, på med Power på bilens nedre halva. Låt denna blandning stå å gotta sig medans du blandar två hinkar med bilschampo....

Därefter, med högtryck, din egen eller på macken, blås av bilen nedifrån och upp. Jag brukar avsluta med att blåsa av uppifrån och ner också, då med mindre tryck och mycket vatten för att skölja bort kvarvarande lös smuts. Det är inte trycket som gör susen utan mängden vatten (titta efter vattenkapaciteten när du köper högtryckstvätt, inte maxtrycket).

Bilen är nu ren och det är bara att fortsätta med tvätten. Se till att merparten av båda hinkarna går åt när du tvätter. Lämna bottensatsen kvar i hinken..... Rör inte om i hinken, låt ev smuts falla till botten och stanna där.....

Man kan ha åsikter om att högtryckstvätten blåser smutsen på bilen så det blir små repor, men jag är övertygad om att det är bättre att ta det än att börja svampa en bil med grus kvar....
 
Men ta det lite lugnt med det höga trycket under bilen. Med för högt tryck får du vatten in i spalter och skarvar och ibland också genom underredsmassan och där vill du inte ha stillastående vatten. Särskilt inte på vintern när vattnet fryser.
 
Per-Erik skrev:
om man inte tvättar bilen varje dag.. så blir inte bilen ren med en högtrycks tvätt.. man måste borsta eller tvätta för hand..

Det blir en tunn grå hinna över bilen.. skit irreternde..
Om du använder rätt sorts avfettningsmedel så försvinner hinnan.
 
En lite fråga bara:

Ni står väl inte hemma på garageuppfarten och häller ut alla dessa ämnen i vår härliga natur??

För mej är det en självklarhet att åka till ett ställe med oljeavskiljare, annat är bara dumt. Lika intelligent som att elda sopor eller att vid oljebyte i bilen hälla ut oljan rakt i närmaste dike...

 
MathiasS skrev:
Om du använder rätt sorts avfettningsmedel så försvinner hinnan.
Stämmer bra det... men försvinner inte den om man spolar med vanlig vatten slang? dvs med avfättningsmedel & vatten slang? ::)

jag använder också högtrycks tvätten för att i första han bli av med allt grus och lösare skit.. Sen beror det på om det blir svamp eller ej.. Dock så försöker jag unvika avfettning.. använder det "bara" 2-3 gånger om året.. följt av rejäl rengörning, vax och hela paketet.. :)
 
Jag hade tänkt göra det här hemma på gatan :-X
 
wertok skrev:
Jag hade tänkt göra det här hemma på gatan :-X

Skämmes. Stå åtminstone i garaget så att grannarna inte blir irriterade på att du släpper ut gift.
 
Per-Erik skrev:
Stämmer bra det... men försvinner inte den om man spolar med vanlig vatten slang? dvs med avfättningsmedel & vatten slang? ::)

jag använder också högtrycks tvätten för att i första han bli av med allt grus och lösare skit.. Sen beror det på om det blir svamp eller ej.. Dock så försöker jag unvika avfettning.. använder det "bara" 2-3 gånger om året.. följt av rejäl rengörning, vax och hela paketet.. :)
Jag tycker det funkar bättre med mycket vatten från högtrycken. Däremot brukar jag ofta skölja av bilen efter schamponeringen med vanlig slang, bilen är ju ren då och ingen smuts sitter fast. Vintertid kör jag avfettning varje gång....
 
Tvättar bilen i högtrycksmaskin på macken med utmärkt resultat.

För bästa resultat krävs dock att man är normalt rädd om bilen och tvättar minst 1gång/vecka på vintern samt använder avfettning (ej miljöavfettning). För bra tvättreslutat krävs även att lacken på bilen är i bra skick och sköts med ett par tre handvaxningar per år precis som det står i bilens instruktionsbok.

Att bilen skulle bli blästrad i högtryckstvätt är rent nonsens, även om vattnet återanvänds och inte är helt kristallklart så renas och filtreras detta. Sista sköljningen i tvätten sker också med rent dricksvatten.

Att tvätta bilen i borsttvätt däremot skulle jag aldrig göra för detta ger definitivt märken i lacken som inte går att få bort utan grov polering/nedslipning av lacken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.