T Trunk skrev:
Vad använder du när du ska göra andra snitt än raka rätvinkliga? Rundsåg?
Han använder väl tänderna! Kan vi släppa den här diskussionen nu?
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Dagens köp, linjalen verkade ha skärtillbehör och inte bara mått för krokhängning.

Verktygslådan verkade inget bra, lock utan gångjärn.

Hålsågen ska bli intressant att packa upp.
Nyinköpta verktyg: linjal med vattenpass, hålsåg, och förpackningar med skruvar och pluggar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Dagens köp, linjalen verkade ha skärtillbehör och inte bara mått för krokhängning.

Verktygslådan verkade inget bra, lock utan gångjärn.

Hålsågen ska bli intressant att packa upp.
[bild]
Glömde du mjölken? :thinking:
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Mjölk behövs inte om man handlar på vägen till jobbet.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Dagens köp, linjalen verkade ha skärtillbehör och inte bara mått för krokhängning.

Verktygslådan verkade inget bra, lock utan gångjärn.

Hålsågen ska bli intressant att packa upp.
[bild]
Kan du inte prova hålsågen? Mjölken tar slut snart.
 
Handlade ogräsbrännarapparaten häromdagen.
En ny ogräsbrännare och dess förpackning på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provade den med halvlyckat resultat. Det tar väl några gånger antar jag, innan man lärt sig hur mycket man kan värma på.
Ogräsbrännare i användning på ogräs vid grusig mark nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Tjena!
Insåg precis att Lidl:s batterier (40V) i princip ser exakt ut som Jula:s Meec, någon som vet om det är samma?
Är väl Einhell som gör Parkside?
Köpte för övrigt den batteridrivna gräsklipparen ihop med två 4Ah batterier, den funkar kanon!
Häcksaxen däremot är flera mil sämre än Ryobis, ingen kraft alls i den.
 
Keiller Keiller skrev:
Handlade ogräsbrännarapparaten häromdagen.
[bild]
Provade den med halvlyckat resultat. Det tar väl några gånger antar jag, innan man lärt sig hur mycket man kan värma på.
[bild]
Lätt att ta för mycket. Tillräckligt stor andel av bladen ska kokas så att resten av plantan går in i programmerad celldöd. För lång tid tenderar istället att bränna av växtdelen helt vilket resten av plantan lättare kan hantera. Det innebär olika tid för olika sorters ogräs. Särskilt gräs är svåra, de är ju evolutionärt nischade att regelbundet brinna upp i skogsbränder.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
fresve fresve skrev:
Tjena!
Insåg precis att Lidl:s batterier (40V) i princip ser exakt ut som Jula:s Meec, någon som vet om det är samma?
Är väl Einhell som gör Parkside?
Köpte för övrigt den batteridrivna gräsklipparen ihop med två 4Ah batterier, den funkar kanon!
Häcksaxen däremot är flera mil sämre än Ryobis, ingen kraft alls i den.
Dom är inte likadana.
Bortsett från olika BCM:s så är detr olika mått på dom och dom har olika antal kopplings-slotar (4 på Parkside, 5 på Meec)
 
useless useless skrev:
Ingen av den handfull sticksågar jag har ägt/använt har sågat rakt. Att dom drar åt ena eller andra hållet kan jag leva med, men problemet brukar vara att sågbladet böjer sig så snittet 'lutar'.
Sist lånade jag en dyr Hitachi för att såga ut profiler på takfotstassarna ur 45 mm tjocka brädor. Trots att jag tog det lugnt och virket var kvistfritt kunde det skilja upp till 5 mm i sidled på snittet på ovan- respektive undersidan av brädan.
Ja sticksågs arbete känns nästan som att köra runt med en tigersåg. Det där med precision, är liksom att bara glömma...
 
För de som ville veta mer om hålsågen. Jag förväntar mig inte att den skär speciellt bra men ställbara hål är intressant.

Tre blad flyttas alla radiellt när man vrider den röda skivan med spår.

Instruktionsmanual för en justerbar hålsåg med bilder som visar steg för ställning av blad genom att vrida en disk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställbar hålsåg med tre blad som flyttas radiellt när den röda skivan med spår vrids, visande måttmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställbar hålsåg med flyttbara blad och en röd justeringsskiva med spår för storleksindikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställbar hålsåg med tre rörliga blad och en röd skiva, ligger på ett grått tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en justerbar hålsåg med tre blad ovanför instruktionsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
J jojjo76 skrev:
Nu har den batteridrivna (20V) cirkelsågen gett upp. Har varit otroligt nöjd med den fram tills den la av. Skulle tippa på att det är en kugg i den som blivit söndernött då motorn går men klingar hänger inte med. Ibland hakar klingan fast och börjar snurra men direkt det blir motstånd så stannar den. Har även hunnit nöta ut en av de batteridrivna skruvdragarna jag köpte för nån vecka sen. Tror inte ens jag hann dra tusen skruv med den så gav den steglösa hastigheten upp och den går bara på fullfart oavsett hur hårt man pressar avtryckaren. Funkar ju visserligen men sjukt störande. Plus att den tvärstannar när man släpper avtryckare vilket gör att chucken går upp och bitsen lossnar.

Nån som har erfarenhet av att reklamera på Lidl? Ser att det nämnts några ggr tidigare i tråden men då verkar alla fått pengar tillbaka. Jag vill ha en ny cirkelsåg eller få den fixad. Nån som vet hur det funkar?
Tänkte uppdatera lite här då det kan vara av intresse.
Kontaktade Lidl via hemsidan, som lotsade vidare mig till Kompernass ( Står faktiskt i manualen/garantin att man ska kontakta dom direkt, men vem orkar läsa den ;) ). Var inga problem någonstans utan blev väl bemött och efter att ha skickat några bilder på Kvitton och etiketterna på verktygen så fick jag retursedlar. Sen blev det svårare pga att jag bor i Norrland. Retursedlarna var med UPS och tydligen hade jag 70 mil till närmaste inlämningsställe så blev att ringa och boka upphämtning. Efter en månad och 3:e upphämtningsförsöket så kom det faktiskt en chaufför och sakerna skeppades vidare. (Hatar UPS numera) Och idag, bara några dagar sen paketen skickades fick jag en notis om att 2 paket är på väg till mig. Vet inte om verktygen är lagade eller om det är nya. Jag återkommer med det när jag fått dem.
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
J jojjo76 skrev:
Tänkte uppdatera lite här då det kan vara av intresse.
Kontaktade Lidl via hemsidan, som lotsade vidare mig till Kompernass ( Står faktiskt i manualen/garantin att man ska kontakta dom direkt, men vem orkar läsa den ;) ). Var inga problem någonstans utan blev väl bemött och efter att ha skickat några bilder på Kvitton och etiketterna på verktygen så fick jag retursedlar. Sen blev det svårare pga att jag bor i Norrland. Retursedlarna var med UPS och tydligen hade jag 70 mil till närmaste inlämningsställe så blev att ringa och boka upphämtning. Efter en månad och 3:e upphämtningsförsöket så kom det faktiskt en chaufför och sakerna skeppades vidare. (Hatar UPS numera) Och idag, bara några dagar sen paketen skickades fick jag en notis om att 2 paket är på väg till mig. Vet inte om verktygen är lagade eller om det är nya. Jag återkommer med det när jag fått dem.
Var redo på att du lär få 2-3 ”var ingen hemma vid leverans”.

Eller att det ringer på dörren man går några meter för att öppna, så är chauffören redan i bilen och försöker att dra. Lovar att han måste ha sprungit tillbaka hahaha xD

Hädanefter undviker jag ups, men ibland har man inget val :(
 
  • Gilla
jojjo76
  • Laddar…
Haha.. ja, jag får lägga ut spikmattan på uppfarten.
 
Man kan ju inte hitta plasmaskäraren på Kompernass hemsida, betyder det att den inte kommer att komma tillbaka till Lidl heller måntro?
Jag har ju redan köpt tillbehöret för att skära runda hål för att vara beredd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.