E.F
WOW :surprised: Följer ! :)
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Ser ut att bli ett mycket härligt hus.:D Hur ligger ni till i processen nu?
Just nu är hela grunden klar och redo för snickaren att börja. Det kommer att dröja ett par veckor innan den entreprenaden drar igång.
 
B b8q skrev:
hur har ni löst tillgänglighetskravet på denna sluttningstomt? Ramp? Hiss? Ingång från "carporten" direkt med kök, wc och sovrum i källarplan?
Vi bygger ett fritidshus och då utgår både tillgänglighetskrav och energiberäkning. Dock blir standarden i hela bygget lika som för ett permanentboende. :D
 
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Ska ni sätta dörr på carporten sen och få varmt o fint dubbelgarage? :thinking:
Det blir dubbelgarage innanför carporten, i källaren.
 
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Vi bygger ett fritidshus och då utgår både tillgänglighetskrav och energiberäkning. Dock blir standarden i hela bygget lika som för ett permanentboende. :D
Ah, då förstår jag! Ja, allt blir ju enklare när man inte ska bo där permanent.
 
Banken var det ja.

Hade bestämt för mig att tekniskt samråd var före då vi hade det i februari och jag minns bestämt att vi var på banken i mars, men när jag tänkte till lite så är jag helt säker på att vi aldrig skulle sätta igång ett bygge utan att veta att vi får låna pengar. :)

Kollade noteringarna och mötet på banken var mycket riktigt i mars. 2019.... :rolleyes::cool:

Iaf. Att få lån till lösvirke i egen regi har vi hört kan vara svårt. Banken tar en större risk jämfört med ett bygge på generalentreprenad eller med en husfirma.

Vi kom förberedda till tänderna!
Alla kalkyler för bygget, med extra stor säkerhetsmarginal.
Stor andel handpenning. (vi har ju som sagt drömt, planerat och sparat till ett husbygge under lång tid)
Trogna långtidskunder hos banken, med en bankman som vi haft länge.
Trygga långvariga anställningar.

Då vi kunde presentera och svara på alla frågor samt passerade deras stresstest med 7% ränta fick vi ett muntligt ja till att låna den begärda summan! Veckan efter åkte vårt case till nästa beslutsnivå i banken och även där fick vi godkänt! :ok:(y)
 
  • Gilla
gunsven och 7 till
  • Laddar…
Häftigt hus, snyggt ritat!

Hur långt har ni kommit i processen? Några bilder på tomten?
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Vi har fullt upp med bygget så liet glest med uppdateringar, men det kommer!

Vi hade tänkt att bygga huset med block, men pga brand i en fabrik så har vi tvingats ta till plan B - Lösvirke.
Vad säger ni om denna något äldre standard av yttervägg?

Utifrån:
  • 22mm Panel i olika bredder
  • 28x70 Spikläkt
  • 28x70 Luftspalt
  • Västkustskiva 50 mm
  • 9mm Utegips
  • 45x170 Stående regel, 170 isolering
  • Diffusionsspärr
  • 45x45 Liggande sekundärreglar, 45 isolering
  • 28x70 Installationsskikt
  • OSB
  • Gips
Total väggtjocklek 402mm. U-värde 0,15.
Tar tacksamt emot kommentarer på detta! (y)

Jag bjuder på två aktuella bilder så länge. :)
Nerifrån vägen, carport och källare/garage till höger samt övre platta för vardagsrum och sovrum till vänster.
Husbygge på grundnivå med exponerad carport och källare, omgiven av en skogsmiljö och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från baksidan. Här ser man stålbakarna som kommer bära upp mellanbjälklaget ovan källaren samt suterrängväggarna i sovrumsdelen på den övre plattan.
Byggplats med grunden för huset, stålkonstruktioner och suterrängvägg synlig i ett landskap med himmel och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nucky och 1 till
  • Laddar…
Jag hade skippat västkustskivan och utegipsen, kört en vindduk istället.
 
Heij83
Jag bygger just nu liknade din tanke.

22*2 lockpanel
Spikregel 28*70
50mm västkustskiva
Vindduk
170 stomme
Plast
45*45 instalationsskit som isoleras
Osb
Gips
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Jag hade skippat västkustskivan och utegipsen, kört en vindduk istället.
Vad är din motivering till det svaret?

uppriktigt nyfiken.
 
Du har ju redan ett installatinssikt i din liggande 45x45.

inget problem att få isolering och elkablar att samsas där.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare, byt ut utegipsen till vindduk, kör 195 stomme och skippat 28x70 som installationsskikt, det kan du använda 45x45an till. Du bör även kolla med konstruktören så att uppbyggnaden av ytterväggen inte stör resterande stommen så att det blir massa följdeffekter.
 
Tomture61
B bossespecial skrev:
Som tidigare, byt ut utegipsen till vindduk, kör 195 stomme och skippat 28x70 som installationsskikt, det kan du använda 45x45an till. Du bör även kolla med konstruktören så att uppbyggnaden av ytterväggen inte stör resterande stommen så att det blir massa följdeffekter.
Är också mycket intresserad över att byta utegips till vindduk , varför är det ena bättre än det andra ?
 
Redigerat:
Jag hade bytt den dels för att den är billigare och mycket mer lätt jobbad. Skulle det dock vara behov i stabilitetssynpunkt skulle jag kanske överväga utegipsen eller lösa det på andra sätt. Man skulle även kunna byta ut västkustskivan till en paroc was35tt, då kan man skippa vindduken(om huset inte är för högt)
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.