AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag svänger inte ut ur filen, förutom vid u-sväng
Och är det då inte bra om du gör detta tydligt för dina medtrafikanter, alltså tydligt att du vet att du ligger i en fil som ska svänga och att du är medveten om det.

Vi andra vet inte att du är en av dom som som vet vad du håller på med.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag har lärt mig på gamal dagar när jag hjälpte mina barn med körkortsutbildning. Att begreppet "tänkt huvudled" påstås finnas i lagstiftningen. Om du kommer på en stor väg, och det är en korsning med en mycket liten väg, så gäller inte högerregeln. Men det skall vara "uppenbart" att den större vägen är huvudled.

På samma sätt finns här i området där jag bor en huvudled, en genomfartsled mellan villakvarteren. Den är skyltad huvudled. Men det finns bara lämna företrädemärken på ungefär varannan utfart på den. De mindre utfarterna har ingen skylt. Det var ett svårt pedagogiskt problem när jag försökte lära ungdomarna om huvudled och väjningsplikt. Huvudleden är inte så stor att den "uppenbart" är huvudled om man kommer ut på.
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att begreppet "tänkt huvudled" påstås finnas i lagstiftningen.
Visa gärna var!

H hempularen skrev:
Men det skall vara "uppenbart" att den större vägen är huvudled.
I min värld är det endast en huvudled om den är skyltad som det. Något annat sätt, uppenbart eller inte, finns mig veterligen inte för att identifiera en huvudled.

H hempularen skrev:
På samma sätt finns här i området där jag bor en huvudled, en genomfartsled mellan villakvarteren. Den är skyltad huvudled. Men det finns bara lämna företrädemärken på ungefär varannan utfart på den.
Låter i mina öron bara som det är felskyltat.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har lärt mig på gamal dagar när jag hjälpte mina barn med körkortsutbildning. Att begreppet "tänkt huvudled" påstås finnas i lagstiftningen. Om du kommer på en stor väg, och det är en korsning med en mycket liten väg, så gäller inte högerregeln. Men det skall vara "uppenbart" att den större vägen är huvudled.

På samma sätt finns här i området där jag bor en huvudled, en genomfartsled mellan villakvarteren. Den är skyltad huvudled. Men det finns bara lämna företrädemärken på ungefär varannan utfart på den. De mindre utfarterna har ingen skylt. Det var ett svårt pedagogiskt problem när jag försökte lära ungdomarna om huvudled och väjningsplikt. Huvudleden är inte så stor att den "uppenbart" är huvudled om man kommer ut på.
Men på sonens körkortsprov för moped så var det en grusväg som var den rosa bilens väg och en rätt bred landsväg som var den gröna bilens väg, och där förväntades högerregeln gälla eftersom ingen skyltning sade något annat. Det är inte konsekvent...

Det finns ytterligare en sak att ta till när det gäller om man skall se det som huvudled eller inte och det är om vägrenen fortsätter över anslutande väg eller om den svänger in på anslutande väg. I fallet med grusvägen ovan så fortsatte vägrenen tvärsöver anslutande väg, men svaret på provet var ändå att det var högerregeln som gällde.

Personligen har jag efter detta gett upp om att förstå när högerregeln gäller och inte...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men på sonens körkortsprov för moped så var det en grusväg som var den rosa bilens väg och en rätt bred landsväg som var den gröna bilens väg, och där förväntades högerregeln gälla eftersom ingen skyltning sade något annat. Det är inte konsekvent...
Varför är detta inte konsekvent? Varför skulle högerregeln inte gälla? Vad skulle vägarnas bredd eller ytbeläggning ha med saken att göra?

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ytterligare en sak att ta till när det gäller om man skall se det som huvudled eller inte och det är om vägrenen fortsätter över anslutande väg eller om den svänger in på anslutande väg.
Förstår inte helt detta men varför skulle en väg någonsin anses vara en huvudled om den inte är skyltad som sådan.

Nu förutsätter jag att skyltningen följer fattade beslut och är korrekt och pratar inte om rena felskyltningar.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Personligen har jag efter detta gett upp om att förstå när högerregeln gäller och inte...
Jag tycker det verkar ganska klart, om det inte är skyltat som huvudled så gäller högerregeln, oavsett om det är en grusväg som ansluter till en större väg.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag anser nog att det där med små grusvägar är ett problem. Var går gränsen mellan utfart och väg? De flesta härikring har väl 10-100m lång utfartsväg från sin fastighet. Runt 10m är ju en uppenbar utfart men när blir det en väg där högerregeln gäller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och är det då inte bra om du gör detta tydligt för dina medtrafikanter, alltså tydligt att du vet att du ligger i en fil som ska svänga och att du är medveten om det.

Vi andra vet inte att du är en av dom som som vet vad du håller på med.
Då tror de ju jag ska göra u-sväng
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Inte många taxibilar där du bor, va?

Ett upplägg som kräver att man känner till området och vet vilken som är stora vägen funkar dåligt.

Vägen jag bor vid gör en 30-graderssväng och i svängen ansluter en annan väg. En del personer anser att den anslutande vägen är huvudväg andra tvärt om. Det lustiga är att det varierar för samma person beroende på körriktning. Sen genar de flesta i kurvan, och tillämpar regeln ",jag bor här, så 30 gäller inte mig".

Så att hävda "det gäller inte här" och hänvisa till självbevarelsedrift, är konstigt...högerregeln gäller.
Taxibilar i Stockholm? Finns väl någon enstaka kanske.

Man behöver inte bo i området för att veta vilken väg som är den stora vägen, det brukar vara rätt uppenbart. Sedan är det klart att det alltid finns gränsfall, men det är rätt sällan. Och är man osäker är det ju bara att köra defensivt.

Klart att "högerregeln gäller", men om man skall tillämpa den slaviskt i Stockholm kommer man köra tvärtom jämfört med 90% av de andra trafikanterna, vilket blir rätt jobbigt. Om man tycker att det är värt det för känslan av att ha rätt så står det en såklart fritt att göra så, man har ju ändå rätten på sin sida :)
 
joakim_j joakim_j skrev:
Taxibilar i Stockholm? Finns väl någon enstaka kanske.

Man behöver inte bo i området för att veta vilken väg som är den stora vägen, det brukar vara rätt uppenbart. Sedan är det klart att det alltid finns gränsfall, men det är rätt sällan. Och är man osäker är det ju bara att köra defensivt.

Klart att "högerregeln gäller", men om man skall tillämpa den slaviskt i Stockholm kommer man köra tvärtom jämfört med 90% av de andra trafikanterna, vilket blir rätt jobbigt. Om man tycker att det är värt det för känslan av att ha rätt så står det en såklart fritt att göra så, man har ju ändå rätten på sin sida :)
Finns en hel youtubekanal dedikerad till känslan att ha rätt,

https://www.youtube.com/channel/UCYfnmhHA2O-q1JHPJDWpaOQ
 
C
S Strontus skrev:
Jag tycker det verkar ganska klart, om det inte är skyltat som huvudled så gäller högerregeln, oavsett om det är en grusväg som ansluter till en större väg.
Det är inte enbart på huvudled som det förekommer väjningsplikt för korsande trafik. Finns flera varianter.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Högerregeln gäller absolut. Men det innebär inte företräde! Kör man ut så rosa bil plockar grön i baken är rosa ganska uppenbart oförsiktig
Som min trafiklärare sa när en fråga om "förkörsrätt" dök upp: "I trafiken finns inga rättigheter, bara skyldigheter".
 
  • Gilla
Stibbadrill och 2 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men jag antar att du känner dig relativt ensam i ditt beteende. Jag har en kompis som försöker tillämpa högerregeln genom att konsekvent lämna företräde åt dem som kommer från höger även från relativt små gator. Det blir en del väntande då de med företrädesrätt oftast blir förvånade och inte är beredda på att köra förrän det blivit tomt på den större vägen. I Sthlm alltså.

Det är klart att det på många sätt är olämpligt med en trafikkultur som inte följer lagen. Skulle jag gissa tror jag att det skyltas med huvudled relativt sparsamt i vissa städer för att hålla ned hastigheten på huvudgatorna. Och då skapas sedvaneregler eftersom att vissa gator ”borde” vara huvudleder.
Han är inte helt ensam, jag gör likadant. Jag kan ha många åsikter om lagar och regler, men så länge de finns tycker jag man ska följa dem. Det blir så konstigt om alla ska göra egna bedömningar om vilka lagar som är ok att bryta mot.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Jag anser nog att det där med små grusvägar är ett problem. Var går gränsen mellan utfart och väg?
Håller helt klart med. Den gränsdragningen är ofta inte glasklar.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då tror de ju jag ska göra u-sväng
Hänger inte med i U-svängsdiskussionen. Blinkar någon höger tror i alla fall jag att vederbörande ska svänga åt höger.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Håller helt klart med. Den gränsdragningen är ofta inte glasklar.

Hänger inte med i U-svängsdiskussionen. Blinkar någon höger tror i alla fall jag att vederbörande ska svänga åt höger.
Tänker främst vänster. Har du otur är det någon som väljer svänga in i ditt fält pga att de tro du ska u-svänga

edit: blinkar iof inte höger heller om det är dedikerat fält för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.