Hej, dags för en knaslösning, vänd på ventilationen och skapa ett övertryck i källaren om det går att stänga till för övriga huset med dörr. Övertrycket skulle då vara en tilluftsfläkt typ ck100 med friskluft och sedan passiva frånluftsventiler i väggarna. Fuktstyrda i våtrummen kan vara kvar men justerat till enbart att gå kort vid högre fuktpåslag ex. dusch
 
L Lolpodajj skrev:
hej, alla golvbrunnar är utbytta 2019 utom en, där häller jag nästan i vatten dagligen.
Varje dag? Då måste ju brunnen läcka. :surprised:
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Varje dag? Då måste ju brunnen läcka. :surprised:
inte varje dag men när jag får spill från torktumlaren. Varför skulle den läcka?
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, dags för en knaslösning, vänd på ventilationen och skapa ett övertryck i källaren om det går att stänga till för övriga huset med dörr. Övertrycket skulle då vara en tilluftsfläkt typ ck100 med friskluft och sedan passiva frånluftsventiler i väggarna. Fuktstyrda i våtrummen kan vara kvar men justerat till enbart att gå kort vid högre fuktpåslag ex. dusch
har dörr ner till källaren, helt öppet där nere, inga dörrar. Var köper jag en sån fläkt? Antar att det är för att få in mer luft?
 
L Lolpodajj skrev:
inte varje dag men när jag får spill från torktumlaren. Varför skulle den läcka?
Missförstånd, trodde du menade att den torkade ur så du fick fylla på dagligen. :rofl:
 
En fundering, blir det någonsin 100% bra med ventilerat trägolv? Om man har en aktivt ventilerad lösning(fläkt) kan det säkert funka men passivt så tror jag man kan få problem om det var ett väldigt fuktigt golv från början som man stängde in. Även under platonmattan kan det väl samlas skit som ligger i vatten i princip och till slut börjar lukta. Bara killgissar här långt utanför mina kompetensområden =)
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Missförstånd, trodde du menade att den torkade ur så du fick fylla på dagligen. :rofl:

Hehe, inte där lukten kommer ifrån! :)
 
P Pettttter skrev:
En fundering, blir det någonsin 100% bra med ventilerat trägolv? Om man har en aktivt ventilerad lösning(fläkt) kan det säkert funka men passivt så tror jag man kan få problem om det var ett väldigt fuktigt golv från början som man stängde in. Även under platonmattan kan det väl samlas skit som ligger i vatten i princip och till slut börjar lukta. Bara killgissar här långt utanför mina kompetensområden =)
hej,

Bra fråga, jag fick att detta var ok från besikt man. Har ju även ventilerade golvlister. Under platonmattan är det endast betong och på platonmattan har jag lagt en underlagsfoam innan jag la mitt kährs trägolv.

vad menar du med ventilerad fläkt?
 
L Lolpodajj skrev:
hej,

Bra fråga, jag fick att detta var ok från besikt man. Har ju även ventilerade golvlister. Under platonmattan är det endast betong och på platonmattan har jag lagt en underlagsfoam innan jag la mitt kährs trägolv.

vad menar du med ventilerad fläkt?
Ja jag menar inte att det är felaktigt på ett sätt som en besiktningsman skulle falla ner på, utan min frågeställning är snarare vilka resultat man kan förvänta sig.

Min känsla är bara att hur man än gör så kommer insekter och annat organiskt damm till slut leta sig in överallt. Och står det då i vatten så skulle jag kunna tänka mig att det blir viss lukt från det. Även undersidan av golvet om nu den stillastående luften har lite för hög luftfuktighet. Det hade i och för sig varit enkelt att mäta om du har någon fuktsensor?

Jag vet att det finns fläktlösningar för att trycka luft under golvet istället för att ha en mer eller mindre stillastående luftspalt under golvet. Men det är bättre att folk som vet vad dom pratar om länkar till sådant, och mer än gärna sågar hela mitt resonemang eftersom jag inte riktigt vet vad jag pratar om här =)
 
Hörde från en vvs kille att om inte avlopps ventilationen finns eller sitter fel så sugs vatten ur golvbrunnarna då man spolar från övre våningen. Du får sniffa i brunnarna o se om det kommer därifrån i alla fall.

ck100 kanalfläkt finns lite varstans, byggvaruhus, soliduct etc. lite klumpig men gå att bygga in , bör beställas med varv regulator
 
Hej,

Där låg gammal isolering kvar i en tilluftsventil. Det luktade nästan som det som satte sig i kläderna. frånluftsventilerna är på hela tiden så dras ju lukten in.

jag luktade i den ena ventilen med den gamla isoleringen och det luktade inte alls bra.
Nu efter några månader så har jag haft plagg nere i källaren som luktar tidigare efter ett tag, dessa har inte börjat lukta som tidigare.

Känns som jag har löst fallet till slut.
Nu är dock frågan, om man ska ha källaren som en boyta, måste man dränera då om man inte har problem samt har ett behagligt klimat?

god jul!
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.