Hej!
Fastigheten är från 1940 och jag har hört att det ligger asfalt under plastmattan som vi rivit bort i köket. Och att man måste skrapa bort detta innan man lägger på primer, våtspackel , foam och slutligen parkettgolvet. Vi har skrapat bort en del redan och nu ser det ut som på bilderna.
På någon del av golvet är det lite ”kulligt”.

Det Delvis skrapat köksgolv i en fastighet från 1940 med rester av gammal asfalt och lim kvar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis skrapat köksgolv med asfaltsrester och synliga skador efter borttagen plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ruffigt köksgolv med rester av svart asfalt och skrapmärken nära en vit skåplucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
svarta sitter som berget och jag vet inte om man ska slipa ner det eller vad man ska göra
 
När lades plastmattan in?
 
Plastmattan las in senare, jag tror på 70-talet. Asbest test är gjort av materialet och det är ingen asbest enligt analysen.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
J
Om nu huset är byggt på 40-talet och mattan kommit dit senare så borde det finnas ett undergolv av typ råspont (el. dyl) eller rent utan ett gammalt brädgolv. Ovan på detta ligger det masonitskivor som sedan limmet är utspritt på och varit underlag till mattan.

Enklaste borde vara att riva ut masoniten med det gamla limmet och lägga in ett nytt lager masonit som du sedan lägger ditt nya parketgolv på.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Hej! Ska titta vad det är för något. Det är i alla fall asfalt ovanpå.

Vänligen
Maria

J johmi skrev:
Om nu huset är byggt på 40-talet och mattan kommit dit senare så borde det finnas ett undergolv av typ råspont (el. dyl) eller rent utan ett gammalt brädgolv. Ovan på detta ligger det masonitskivor som sedan limmet är utspritt på och varit underlag till mattan.

Enklaste borde vara att riva ut masoniten med det gamla limmet och lägga in ett nytt lager masonit som du sedan lägger ditt nya parketgolv på.
 
Du skriver bara "fastighet" - är det en villa eller en lägenhet.
Och vad är det för bjälklag (dvs trä eller betong).
I svärföräldrarnas lägenhet så såg golvet under mattorna ut som på dina bilder - där var bjälklaget i betong.
Svårt att se på bilderna men det skulle även kunna vara en linoleummatta med lim på (det du benämner "asfalt").
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
En lägenhet är det. Huset är byggt 1940. Jag tror att bjälklaget under är betong. Det jag har hör av vår ordförande är att de la asfalt på toppen under typ linoleumgolvet eller som det var i mitt fall senare plastmatta.
Verkar jättesvårt att skrapa bort asfalten, vi har provat. Och jag undrar om man verkligen ska behöva göra det innan man gör någon slags golvavjämning. En firma får göra avjämningen men vi kan kanske sjäva lägga ut golvet sen, ett Kährs parkettgolv.
 
Betongen borde vara tillräckligt slät för att lägga parkett på - den var ju tillräckligt slät för plastmattan...
Vad har ni skrapat med?
Jag använde ett Bräckjärn från Biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/hand...1lfBHI518qjRc8hr9D6Hvowirob3arTxoCNKsQAvD_BwE
Funkade bra för att skrapa bort ojämnheter.
Foam direkt på betongen och sedan ett klick-golv i vårt fall.
Om man flytspacklar så bygger det en del så tex dörrar behöver kanske kapas i underkant.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Vi har ett typ bräckjärn och min son värmde t o m upp asfalten men det gick inte att får bort ändå. Man måste vad jag förstår kolla med något slag långt vattenpass att golvet inte är ojämnt. Det känns på vissa ställen som det är lite "kulligt".
Jag är mest rädd att det ska komma fukt eftersom det är i kök eller att det dyra golvet inte blir bra om det inte är helt jämnt.
 
BirgitS
M Marijairena skrev:
Jag är mest rädd att det ska komma fukt eftersom det är i kök
Parkettgolv är ju känsligt för fukt så om du är rädd för fukt från köksarbetet så är parkett olämpligt.

Varför vill du ha bort asfalten?
Asfalt fungerar som ett fuktskydd, men betong tål en hel del fukt. Det var ju därför man klarade sig med betong + asfalt i badrum med badkar.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Det var orförande som sa att man måste ta bort asfalten. Han är inom bygg. Men kan ju ha fel. Har också en tanke att asfalt är någon slags ”fuktspärr”. Tycker också att det borde räcka att ev pensla på någon slags primer och sen lägga på foam eller om man måste jämna ut golvet med något i fall det är snett.
Jag vet att man kan ha trägolv i kök och att man under diskbänken lägger en slags gummi/plastmatta som skydd. Så sa en golvläggare som var hemma och tittade.

Kanske svårt att göra själv?
BirgitS BirgitS skrev:
Parkettgolv är ju känsligt för fukt så om du är rädd för fukt från köksarbetet så är parkett olämpligt.

Varför vill du ha bort asfalten?
Asfalt fungerar som ett fuktskydd, men betong tål en hel del fukt. Det var ju därför man klarade sig med betong + asfalt i badrum med badkar.
 
BirgitS
M Marijairena skrev:
Så sa en golvläggare som var hemma och tittade.
Vad sa golvläggaren om asfalten?

M Marijairena skrev:
att man under diskbänken lägger en slags gummi/plastmatta som skydd.
Ett skydd i eller under diskbänksskåpet ser ut ungefär som de skydd man ska ha under diskmaskin, kyl och frys.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Golvläggaren sa inte så mycket. Det verkar svårt när man ska försöka lägga golvet själv. Det är själva underarbetet jag vill ha hjälp med av någon förstår sig på gammalt hus och golv. Det lät som de inte tyckte att det behövde flytspacklas men han hade ingen riktbräda/vattenpass med sig.
Ofta vill de nog göra hela golvet.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad sa golvläggaren om asfalten?


Ett skydd i eller under diskbänksskåpet ser ut ungefär som de skydd man ska ha under diskmaskin, kyl och frys.
 
J
Om det nu är betongbjälklag så faller mitt resonemang om undergolv. Är det varmasfalt som är utsmetad som "lim" på betongen finns det nog bara två alternativ. 1. Låt den vara kvar, lägg lämplig stegdämpare och lägg golvet på detta. 2. Ta bort asfalten, det blir inte lätt, förmodligen behöver du slipa bort det översta lagret av betong då den förmodligen trängt ner i ytporerna.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Måste nog be någon att titta på golvet. Det känns jätteonödigt att behöva slipa ner asfalten med att hyra någon form av betongslip, om det inte behövs. Behövs det så måste jag det. Det viktiga för mig är att det blir rätt så att parkettgolvet som ska läggas inte får skador på sikt för att man inte gjort rätt underarbete.

J johmi skrev:
Om det nu är betongbjälklag så faller mitt resonemang om undergolv. Är det varmasfalt som är utsmetad som "lim" på betongen finns det nog bara två alternativ. 1. Låt den vara kvar, lägg lämplig stegdämpare och lägg golvet på detta. 2. Ta bort asfalten, det blir inte lätt, förmodligen behöver du slipa bort det översta lagret av betong då den förmodligen trängt ner i ytporerna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.