Har råkat köpa en liten elbil, och därmed behöver jag lösa problemet med laddning. Har kollat på rätt många olika laddboxar, men jag får inte riktigt ihop funktionalitet med mina önskemål.

Är det någon som har tips på laddbox som klarar nedan krav och önskemål.

Krav:
32 A 3-fas
Lastbalansering, för att huvudsäkring 25 A inte ska lösa
Modbus-mätare eller inbyggd jordfelsbrytare (jag har plats för antingen eller i centralen)
Uppfylla krav för ladda-hemma-bidrag
Moln-fri
Wifi-fri (gå att stänga av åtminstone)

Önskemål:
OCPP 1.6 eller högre
Ethernet via sladd
RFID/nyckel för att aktivera laddning


Jag har kollat på:

GARO, kan inte lastbalansera om huvudsäkring är lägre än matande säkring
Easee, endast wifi, lastbalansering via molntjänst?
ABB, ingen lastbalansering?
Schneider, Inget ethernet, saknar mätare och jordfelsbrytare, ingen lastbalansering?
Zaptec, kräver moln-tjänst
DEFA, max 11 kW, kräver molntjänst?



Någon som har koll på om jag gjort fel i analysen någonstans och har erfarenhet av laddboxarna? Jag tycker spontant inte att jag har svåra önskemål, och samtliga är uppfyllda av olika boxar, men ingen uppfyller alla. Det viktigaste som jag ser det är nog att det ska vara molnfritt och jag får väl i värsta fall köra på lägre ström.


Om laddboxen skulle gå på mer än 20 tkr, behöver man då ändå ha en elektriker att installera den innan man söker bidrag, eller räcker det med att materialkostnader överstiger 20 tkr för att man ska kunna söka bidraget?
 
F
Tycker du skall titta på Zappi V2 trefas. Med nån tilläggsbox så är du nära din kravspec tror jag.

jag är inne på den själv och tar tacksamt emot för/nackdelar mot andra boxar.
 
Verkar hyfsad, men finns ingen OCPP och verkar inte vara moln-fri. Dessutom verkar det som att den är trådlös mellan kommunikationsprylen och laddboxen(vilket beroende på implementation av kryptering är ok eller ej).

Ser att ABB verkar ha lastbalansering, enligt deras infoblad, men går denna endast att ställa in med app/moln?
 
Den kravlistan är inte lätt att uppfylla, jag skulle kunna modda min egenhändigt byggda box så att den skulle uppfylla alla krav utom bidraget (jag klarar det mesta, men inte trefas, samt att Ethernet är tillgängligt via AP/router då jag har inbyggd WiFi-klient till det separata IoT-nätverket hemma, men det är ju då helt låst), men du kommer ju att behöva leta i det absolut översta prisskiktet när du har samma kravbild som de professionella användarna. (åtminstone om man räknar in önskemålen). Det finns en orsak till att jag byggde en egen box (det var inte bara för att det var roligt).
 
Det jag tycker är konstigast är att samtliga krav finns uppfyllda i boxar i rimlig prisklass, men inte alla i någon box. Det som verkar vara det de flesta vill leverera, dvs molntjänster, är det som jag absolut inte vill ha. Exempel på produkter som inte funkar på grund av att molntjänsten lagts ner blir bara fler och fler.

Det verkar som att ABB Terra AC uppfyller rätt mycket, men inte inbyggd mätning eller jordfelsbrytare. I värsta fall får jag väl lägga en utvändig kapsling med dessa prylar.

Bygga själv var ett alternativ som jag övervägde men då blir det lite press på att faktiskt bli klar, men prismässigt bör det väl bli så billigt att ladda-hemma-bidraget inte blir lika intressant? Hade du nått du utgick från, typ ESP/Arduino eller gjorde du helt från grunden?
 
M Millox skrev:
GARO, kan inte lastbalansera om huvudsäkring är lägre än matande säkring
Här hänger jag inte med, om du säkrar av Garon med 25 A dvärgbrytare och ställer in den till att maximalt ta ut 25 A så funkar det väl?
 
Enligt manual för garo:n ska man begränsa laddströmmen till max 20 A med en 25 A huvudsäkring. Jag frågade om det funkade att sätta den högre, men det gjorde det inte. Antar att den begränsar till det högsta, inte för att jag förstår varför men meddelandet från Garo var tydligt.

Edit: Och jag vill ju ha laddning upp till 32 A om solen lyser
 
M Millox skrev:
Det jag tycker är konstigast är att samtliga krav finns uppfyllda i boxar i rimlig prisklass, men inte alla i någon box. Det som verkar vara det de flesta vill leverera, dvs molntjänster, är det som jag absolut inte vill ha. Exempel på produkter som inte funkar på grund av att molntjänsten lagts ner blir bara fler och fler.

Det verkar som att ABB Terra AC uppfyller rätt mycket, men inte inbyggd mätning eller jordfelsbrytare. I värsta fall får jag väl lägga en utvändig kapsling med dessa prylar.

Bygga själv var ett alternativ som jag övervägde men då blir det lite press på att faktiskt bli klar, men prismässigt bör det väl bli så billigt att ladda-hemma-bidraget inte blir lika intressant? Hade du nått du utgick från, typ ESP/Arduino eller gjorde du helt från grunden?
Jag byggde på en ESP med Arduionmiljö, jag har en tråd här på grunddesignen, även om jag uppgraderat den litegrann i efterhand med styrning av laddström via övervakning i centralen, typ-B jordfelsbrytare i centralen mm. I tråden finns länkar till standarden (Wikipedia) mm.:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...gen-laddbox-till-elbilen-laddhybriden.325257/

Jordfelsbrytaren sitter bättre inne vid centralen ändå, så den behöver du inte (det finns länk till en billig en i de svenska Teslatrådarna på nätet). Övervakningen av laddström gör jag via strömspolar och en separat ESP som mäter. Den ställer sedan in laddströmmen via ett webb-interface till men hemautomatisering som sedan ställer in laddströmmen i laddboxen (lite overkill, men det är för att jag vill kunna göra timerstyrning från hemautomatiseringen också för att kunna vila batteriet innan laddning ibland).
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
M Millox skrev:
Enligt manual för garo:n ska man begränsa laddströmmen till max 20 A med en 25 A huvudsäkring. Jag frågade om det funkade att sätta den högre, men det gjorde det inte. Antar att den begränsar till det högsta, inte för att jag förstår varför men meddelandet från Garo var tydligt.

Edit: Och jag vill ju ha laddning upp till 32 A om solen lyser
Men hade du tänkt (oavsett box) att säkra av den högre än din huvudsäkring?
- Får man överhuvudtaget göra så/är det någon elektriker som kommer genomföra en sådan installation?
- Hur får du dina 32A genom ditt elskåp? Är väl kablage dimensionerat för 25A max (eller har du byggt om och dimensionerat om)?
- Hur realistiskt är det scenariot med 32A tillgängligt till bilen (dvs inga andra förbrukare) och där du får för mycket solkraft och inte kan förbruka?
- Kan ett alternativ vara en batteribank?
 
M Millox skrev:
Enligt manual för garo:n ska man begränsa laddströmmen till max 20 A med en 25 A huvudsäkring. Jag frågade om det funkade att sätta den högre, men det gjorde det inte. Antar att den begränsar till det högsta, inte för att jag förstår varför men meddelandet från Garo var tydligt.

Edit: Och jag vill ju ha laddning upp till 32 A om solen lyser
Funkar gör det givetvis men det måste ju vara så att det frångår Garos rekommendation.Det finns ju ingen regel som säger att du inte får ta ut mer än 20 A från en 25 A säkring.

Att kunna ladda upp till 32 A om solen lyser fast du har 25 A huvudsäkring det får du nog släppa direkt, det är ju bara att krångla till det i onödan. Varför måste du ladda så snabbt? Som nybliven elbilsägare är det lätt att överskatta behovet av laddeffekt, tänk på att de flesta klarar sig utmärkt med 1x16 A som laddas under natten.

Jag hade i ditt fall satsat på en 3x16 A laddbox. Skönare att slippa hantera en otymplig 32 A kabel också.
 
F
W witten skrev:
Funkar gör det givetvis men det måste ju vara så att det frångår Garos rekommendation.Det finns ju ingen regel som säger att du inte får ta ut mer än 20 A från en 25 A säkring.

Att kunna ladda upp till 32 A om solen lyser fast du har 25 A huvudsäkring det får du nog släppa direkt, det är ju bara att krångla till det i onödan. Varför måste du ladda så snabbt? Som nybliven elbilsägare är det lätt att överskatta behovet av laddeffekt, tänk på att de flesta klarar sig utmärkt med 1x16 A som laddas under natten.

Jag hade i ditt fall satsat på en 3x16 A laddbox. Skönare att slippa hantera en otymplig 32 A kabel också.
Vad skulle vara så krångligt med det? Inkommande 25A är ju en sak men solelen som produceras lokalt kan ju mycket väl läggas på det. Bara se till att det dras fram rätt kabelarea till laddboxen och så behövs det spolar på varje fas på inkommande samt på AC ut från sol-växelriktaren.
 
C chrille-gäddan skrev:
Men hade du tänkt (oavsett box) att säkra av den högre än din huvudsäkring?
- Får man överhuvudtaget göra så/är det någon elektriker som kommer genomföra en sådan installation?
- Hur får du dina 32A genom ditt elskåp? Är väl kablage dimensionerat för 25A max (eller har du byggt om och dimensionerat om)?
- Hur realistiskt är det scenariot med 32A tillgängligt till bilen (dvs inga andra förbrukare) och där du får för mycket solkraft och inte kan förbruka?
- Kan ett alternativ vara en batteribank?
Nog skulle väl en elektriker koppla in det, finns mig veterligen ingen regel som säger motsatsen, och överlastskyddet för kabel/fördelning kan ju sitta var som helst. Idag sitter solceller och huvudsäkringar anslutet till samma punkt och matar in i huset via en N1XV 5g6, vilket sannolikt inte tål den högsta tillgängliga strömmen om runt 50 A. (Bland annat detta problem som jag behöver åtgärda, men någonstans kommer det alltid att finnas 50 A tillgängligt minst)

Tja, realistiskt... Just nu producerar solcellerna runt 8 kW, och det är relativt mulet, så nog kan jag enkelt komma upp i 32 A tillgängligt om det skulle vara så.

Nja, batterier vet jag inte. De är för dyra i förhållande till nyttan, men jag har ju en ledig säkring om i fall att något ändras i förutsättningarna.

W witten skrev:
Funkar gör det givetvis men det måste ju vara så att det frångår Garos rekommendation.Det finns ju ingen regel som säger att du inte får ta ut mer än 20 A från en 25 A säkring.

Att kunna ladda upp till 32 A om solen lyser fast du har 25 A huvudsäkring det får du nog släppa direkt, det är ju bara att krångla till det i onödan. Varför måste du ladda så snabbt? Som nybliven elbilsägare är det lätt att överskatta behovet av laddeffekt, tänk på att de flesta klarar sig utmärkt med 1x16 A som laddas under natten.

Jag hade i ditt fall satsat på en 3x16 A laddbox. Skönare att slippa hantera en otymplig 32 A kabel också.
Nja, garo meddelar i mail att det inte funkar. Då lär det nog inte heller funka.

Jag förstår inte varför det skulle vara krångligt eller ens märkligt. Att begränsa laddhastigheten i onödan känns väl inte direkt framtidssäkert, eller är det så att man behöver byta laddbox lika ofta som man byter bil? Och sladden kan väl knappast vara besvärligare att hantera än vad en slang för tankning är?



Men vi kan säga såhär:
Jag har köpt solceller för 250 tkr, bil för 500+ tkr, och ska spara in 5 tkr på en box? Känns ... märkligt :D

Visst, finns det någon superbox på 3x16 eller 1x16 kan det kanske vara aktuellt, men som jag ser det verkar det inte hjälpa med övriga funktioner...


Edit: Alltså, jag försöker inte vara dryg utan bara förklara mina tankar. Dessutom, prylar... Är det nån som har för många... ;-)
 
M Millox skrev:
Nja, garo meddelar i mail att det inte funkar. Då lär det nog inte heller funka.
Kan då meddela att du kan fritt ställa vad du ska ha för Max laddstström i boxen oavsett vad du har säkrat av den med. (Äger en egen)
Det Garo säger är att det är inget som rekommenderas samt att man inte tar hänsyn till tex solpaneler utan man tänker enbart på inkommande säkringar och då vill man inte att kunden ska skjuta dessa därför säger man som man gör.
 
Hur funkar det om man ställer mätarsäkringsstorlek på 25 A och laddström på max 32 A? Beskedet jag fick från Garo var att boxen inte bryr sig om mätarsäkringarna i det fallet, men jag tycker spontant att det verkar konstigt. Kan du verifiera att det fungerar som man tänker sig, dvs. att den kollar lastbalanseringen mot huvudsäkringsstorlek men styr maximal laddström utefter den minsta av tillgänglig ström och inställd maximal laddström?
 
Men du måste utgå med inställningen i ditt fall ”natt” då du enbart har nätström. Då måste du begränsa boxen till 25A. Sedan att du har solceller kommer inte medföra att du kan växla mellan inställningarna. För att det ska fungera måste du nog bygga något eget.
Boxen vet ju aldrig om solen lyser eller inte och därmed kan du inte få lastbalanseringen att fungera i dina driftfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.