• Gilla
Nissens
  • Laddar…
G
Är väl bra eller?
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Det är inte alls bra. Bara för TV-handlarna som vill kränga nya apparater.
Vad ska det vara för fördelar med att släcka en befintlig infrastruktur? Det finns dom som säger att det är för trångt i frekvenserna. Men herregud, det kanske finns 5-10 sändare samtidigt, det kallar jag inte för trångt.
Det är modernisering på ett sätt som är samhällsekonomist bullshit.
 
  • Haha
jnse
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns dom som säger att det är för trångt i frekvenserna. Men herregud, det kanske finns 5-10 sändare samtidigt, det kallar jag inte för trångt.
Ja, det är väl trångt om 5-10 sändare lägger beslag på frekvensutrymme, som skulle räcka till betydligt fler tjänster, som t.ex datatrafik i WiFi, och kanske ut på 4G, 5G.......
Dessutom är analoga TV- sändare (förstärkare) inte speciellt resurssnåla när det gäller effektbehov heller.
 
Det är en privat aktör som skiftar teknik.
Att byta TV är väl i de flesta fall inte nödvändigt utan det som kan behövas är en TV-box för 593 kr.
I ett sådant fall blir det dock en extra fjärrkontroll för kanalbyte.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
I Comhems nät med DOCSIS-teknologi används de låga frekvenserna som tillbakakanal för data (internet). Genom att ta bort de analoga sändningarna så frigör man mer av detta utrymme. DVS Comhem får möjligheten att öka uppladdningshastigheterna i sitt nät.
 
Analoga nätet släcks inte ner, det hände för över ett decennium sedan. Comhem stänger ner sitt gammalmodiga kabel-tv nät till förmån för ett digitalt dito. Något majoriteten av alla apparater sålda senaste tio åren har inbyggd stöd för.
 
  • Gilla
jnse och 6 till
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte alls bra. Bara för TV-handlarna som vill kränga nya apparater.
Vad ska det vara för fördelar med att släcka en befintlig infrastruktur? Det finns dom som säger att det är för trångt i frekvenserna. Men herregud, det kanske finns 5-10 sändare samtidigt, det kallar jag inte för trångt.
Det är modernisering på ett sätt som är samhällsekonomist bullshit.
Det analoga marksända nätet som du verkar prata om lades ner för 12 år sedan. Du måste läsa på lite innan du får bli upprörd :)

Detta handlar om Comhems egna kabelbaserade nät där de till slut valt att slopa de analoga sändningarna.

Fördelarna är förstås att gå över till ett helt digitalt nät istället för att fortsätta driva ett parallellt analogt för de fåtal TV-kunder som fortfarande använder det.

Fördelarna med ett digitalt nät borde inte behöva redogöras hoppas jag?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
G
Att ha flera olika system i drift samtidigt kostar väl mer och vem vill betala? De som har kvar "tjock tv"?
 
R RoAd skrev:
Det analoga marksända nätet som du verkar prata om lades ner för 12 år sedan. Du måste läsa på lite innan du får bli upprörd :)
Kan vara så att du har rätt. Jag är totalt ointeresserad i detta. Jag tittar på SVT1 och 2 ibland som kommer gratis genom luften och det vill jag fortsätta med. Jag vill inte ha ännu ett abonnemang med någon dryg mediafirma.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan vara så att du har rätt. Jag är totalt ointeresserad i detta. Jag tittar på SVT1 och 2 ibland som kommer gratis genom luften och det vill jag fortsätta med. Jag vill inte ha ännu ett abonnemang med någon dryg mediafirma.
Då kan du fortsätta som innan. Fast gratis är det inte, 1300 kr per år kostar det
 
MultiMan
Tar du mot TV via luften har du redan digitaliserat, då det gjordes för längesen. Enda analoga som är kvar är SR, vilket är bra då det varit långt många fler prylar med inbyggda FM-mottagare som hade blivit värdelösa, än var fallet med TV.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan vara så att du har rätt. Jag är totalt ointeresserad i detta. Jag tittar på SVT1 och 2 ibland som kommer gratis genom luften och det vill jag fortsätta med. Jag vill inte ha ännu ett abonnemang med någon dryg mediafirma.
Ok, så du är "totalt ointresserad" men skrev ändå trådens mest kritiska inlägg. Intressant :)
 
  • Gilla
jnse och 8 till
  • Laddar…
Är otroligt att det funnits kvar så länge om vi ser till när Internetuppkopplingar (ISDN, xDSL, etc) och mobiltelefoni med GSM digitaliserades. Comhem har nog sett det som en kassako att bara låta det rulla på.
 
A AndersS skrev:
Är otroligt att det funnits kvar så länge om vi ser till när Internetuppkopplingar (ISDN, xDSL, etc) och mobiltelefoni med GSM digitaliserades. Comhem har nog sett det som en kassako att bara låta det rulla på.
För ca 15 år sedan arbetade jag på företaget som levererade utrustningen som sitter i husen för
Comhems analoga system, dvs burkarna som avgör vilket kanalpaket du abonnerar på. Redan då ansågs det vara antika grejer, typ 80-talsteknik, och vi spekulerade i hur länge det skulle gå att på ett ekonomiskt rimligt via hålla liv i systemet.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.