elpaco elpaco skrev:
.. och den svindyra dubbelvagnen, familjebussen, extra bilstolarna, renovering av vinden för fler sovrum, osv osv .. ;-)
Check på allt för mig, byt vinden mot källaren dock. Många vagnar har passerat, den näst senaste kostade sjukt med flis, typ tre gånger mer än min dåvarande bil (Audi 80 '89)!
 
Typ noll.
Vi har lite bil, el i chatten div buffert på kanske 10k
Men just nu har det gått ut mer som det kommer in på grund av renovering.
I värsta fall har vi en bra bit över en gemensam nettoårs lön i BSU, fonder och aktier
 
BSU? Bredvid Solveigs Utedass?
 
  • Haha
Flyktsoda
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
BSU? Bredvid Solveigs Utedass?
Nästan. Bolig sparande ungdom.
Väldigt bra spar form i Norge, man får spara 25k per år, ger 3% ränta och ett skatte avdrag på 5k.
 
Usch, vad alla är präktiga i den här tråden. Det är 2,7 miljoner på lönekontot hit, 3 procent belångsgrad dit. ;) Alla jobbar heltid, har jättesmå barn och bygger allt själva så där i förbifarten..:seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
a.o.f och 9 till
  • Laddar…
Jamen det var för tre år sedan.:D
 
:rofl::rofl:
M Myckling skrev:
Jamen det var för tre år sedan.:D
tråden får ta en ny inriktning: ”hur mycket buffert har ni gjort av med sedan 2017?”
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
En sak kan vi vara säkra på i alla fall, utlandsresorna har minskat. :cool:
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Flyktsoda Flyktsoda skrev:
Usch, vad alla är präktiga i den här tråden. Det är 2,7 miljoner på lönekontot hit, 3 procent belångsgrad dit. ;) Alla jobbar heltid, har jättesmå barn och bygger allt själva så där i förbifarten..:seenoevil:
Tänk om man hade haft 3 miljoner på lönekontot :)

Man måste göra göra det mesta med huset själv,
för jag är inte så rik att jag har råd att anlita dyra hantverkare till allt möjligt
(det blir mest el och vvs som jag inte gör själv).
Köper dock många bra verktyg så arbetet blir lättare att utföra.

Men åter till tråden.
Mitt mål är att ha en buffert på ca 2-3 månadslöner (efter skatt) på ett sparkonto,
så man alltid har pengar tillgängligt till saker som går sönder.
Har en överföring från lönekontot varje månad så jag inte glömmer.

Sedan har jag också ett månadssparande direkt till fonder för större
investeringar som inte sker så ofta.
Detta sparande är dock inte så stort än, då det krympte rejält när jag köpte huset ;)
Men det växer i alla fall varje månad.

Jag strävar också att alltid fylla på mina buffertar och sparande med mellan 10-20% av min inkomst,
så de stående överföringarnas storlek är anpassade för att passa detta mål.
 
Två årslöner (netto) i aktier, fonder, bankkonto. En årslön till om jag säljer bilen.

Lån på huset men inte så mycket. Amortering anser jag inte vara sparande, men det har vi redan diskuterat i en annan tråd, så svara i den tråden om någon vill diskutera det.
 
Tre år senare:
Huslånet är nere på 25 000, är jagad av lånefirmorna som vill att jag ska samla mina lån och krediter för att sänka räntan. När jag berättar att mina samlade lån och krediter är 25 000 lägger de på, men glömmer att radera mig från listan.

Mina fonder ökade till en dryg miljon förra våren, då sålde jag för 500 000, lånade 300 000 räntefritt av pappa och köpte en lägenhet till dottern, med gåvobrev/förskott på arv på 800 000.
Har ju svängt lite, men resterande fond ligger ändå på runt 500 000.

Lönekontot ligger just nu på ca 90 000, dock väntar en kvarskatt på 126 000 pga vinstskatt på fonderna.
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tre år senare:
Huslånet är nere på 25 000, är jagad av lånefirmorna som vill att jag ska samla mina lån och krediter för att sänka räntan. När jag berättar att mina samlade lån och krediter är 25 000 lägger de på, men glömmer att radera mig från listan.

Mina fonder ökade till en dryg miljon förra våren, då sålde jag för 500 000, lånade 300 000 räntefritt av pappa och köpte en lägenhet till dottern, med gåvobrev/förskott på arv på 800 000.
Har ju svängt lite, men resterande fond ligger ändå på runt 500 000.

Lönekontot ligger just nu på ca 90 000, dock väntar en kvarskatt på 126 000 pga vinstskatt på fonderna.
Har du funderat över att ha fonderna på ISK i stället. Om det går bra, och det bör det göra, väsentligt lägre skatt.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Ja, lånefirmorna blir besvikna när man inte har några lån, krediter eller avbetalningar, de tror att man ljuger.
Men jag vet inte hur andra har, kanske är det typ standard att ha det ??
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
De flesta i normal arbetsför ålder som lever i familj har väl iallafall ett huslån på 50-80% av husets inköpspris plus en eller två bilar på avbetalning?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Beror väl på ålder kanske, jag har passerat 45 och har väl just ca 50% av inköpspris på huset kvar, vilket kanske är 25-30% av värdet idag. Inga lån i övrigt. Verkar som de flesta jag känner är i ungefär samma sits, knappt nån kör speciellt nya bilar om det inte är tjänstebil och har bott rätt länge i huset. Men då lånesäljarna ringer tror dom en inte, alla har väl lån upp till taknocken och diverse krediter samt billån verkar vara utgångspunkten. Det kanske är så på det stora hela men just ingen jag känner har det så såvitt jag vet.
Lite kuriosa ,det ringde nån från viasat igår och jag var tydlig direkt med att jag inte var intresserad men att han gärna fick prata. Tror jag upprepade det 5 gånger utan att svara på nånting eller i övrigt komma med nåt motargument innan han la på. Men det var ett rätt trevligt samtal ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.