Hej!

jag har en samsung tvättmaskin där det blir vatten kvar i sköljmedel facket. Är det någon som vet vad detta kan bero på?
 
  • Tvättmaskins sköljmedelsfack med vatten kvar i det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Samsung tvättmaskin med fokus på sköljmedelsfacket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Samsung tvättmaskins panel med modellbeteckning WF8804AS och kapacitet 8,0 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten och tvättmedelsrester i ett öppet sköljmedelsfack på en Samsung tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Testa att hälla i en kopp eller två med vatten och se om alltihop rinner iväg. Det är i alla fall det som ska hända.
Om det inte rinner iväg alltihop så får du kolla om det finns några delar som går att pilla loss och göra rent.

Eller så slutar du med sköljmedel helt, jag har inte använt det på 12 år. Sonen fick böjveckseksem av det. Går lika bra ändå!
 
A
Samsung...
 
MultiMan
Om du inte rengjort häverten (blå delen) så är det första åtgärd. Blir alltid gegga där efter ett tag och till sist stopp, så den behöver man ta isär någorlunda regelbundet.
 
Hej!
Den rengörs regelbundet. Den fylls med vatten efter varje tvätt så man är mer eller mindre tvungen att ta ut den och tömma den.
 
MultiMan
Principen är en hävert vad jag vet, även om Samsung möjligen krånglat till det. En hävert är en helt passiv konstruktion och fungerar alltid om kanalerna är fria från hinder. För att förtydliga ytterligare så måste man ta loss insatsen och rengöra, inte bara spola ur.
 
Man måste plocka isär mekanismen nån gång då och då och rengöra. Det räcker inte att ta ut själva lådan och spola av den.
 
Med mekansimen menar du då locket på maskinen?
 
Nej, hävertmekanismen som sitter i sköljmedelsfacket i lådan.

Närbild på hävertmekanismen i sköljmedelsfacket på en tvättmaskin, markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Nej, hävertmekanismen som sitter i sköljmedelsfacket i lådan.

[bild]
Den rensas som sagt ofta.
Den tar lite sköljmedel men det blir ändå kvar och blandas med vatten som syns på bilden. Skumt är det.
 
MultiMan
Är det rengjort i kanalerna, med allt isärtaget, så kan det inte hända om du inte har någon tillfällig nollgravitation precis vid tvättmaskinen, men då borde centrifugeringen bli underhållande också. ;)

En hävert fri från hinder slutar inte bara fungera.

Edit: Spricka i plasten till häverten kan göra att det inte fungerar längre.
 
Tack för svar
 
Åsa Lund
Funkar det nu då?
#nyfiken
 
Nej jag har inte rengjort mer än själva behållaren men nej det är som tidigare.
 
Ta ur tvättmedelsfacket och kör en diskborste "upp i taket" i hålet. Är det någon av spridarna där som geggat igen så bör det hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.