Skylten och skrivaren är i bruk fortfarande.
Skylten har upphöjda bokstäver och är i gjuten aluminium. ålder ?
Skrivaren är från 1991-92 nånting. "Traktormatad" utskrift så man får alla händelser utskrivna i sammanhängande blad med tidsstämpel.... Var ganska vanliga vid elektroniska passersystem, då loggades kortnummer, tid och datum.
Lite nostalgi är det iallafall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skylten har upphöjda bokstäver och är i gjuten aluminium. ålder ?
Skrivaren är från 1991-92 nånting. "Traktormatad" utskrift så man får alla händelser utskrivna i sammanhängande blad med tidsstämpel.... Var ganska vanliga vid elektroniska passersystem, då loggades kortnummer, tid och datum.
Lite nostalgi är det iallafall.
Redigerat:
Tänkte passa på att lägga in lite av en blandning elkultur/elarkeologi och samtidigt när höstmörkret tätnar njuta lite av katodens milda varma sken. Hjälpte till med en upprustning, reparation, återstart efter lång tid i törnrosasömn av gammal utrustning med riktigt fina hantverk och med robust vattenkyld triod.
Oscillatorn ville inte alltid hoppa igång riktigt och emellanåt helt missanpassat och i värsta fall löser nätmatningens 80 A säkring på någon fas sen haltar den vidare i ännu sämre driftpunkt. Efter lite undersökning blir första steget att byta en av de vattenkylda kondensatorerna i huvudsvängningskretsen den nya ljusblå med vit toppanslutning.
Från detta hållet syns även spolen för gallerkretsen upphängd i sina isolatorer och tillhörande konding den blå platta saken. Gallermotstånden är monterade på utsidan bakom spolen bortåt i bilden de alstrar en del värme och har en egen bur där.
Här ser man varför delarna på andra sidan är monterade på rejäla porslinsisolatorer dvs här skapas anodspänningen 10 kV DC. Det sker via trefasbryggan byggd med seriekopplade dioder på lödtorn med snubberkondensator över varje på baksidan allt sitter stackat över trafon på pertinaxskivor, Ett par riktigt rejält utförda huvudkontaktorer skymtar också till vänster ren njutning att se mekaniska utförandet och detaljerna på såna.
Upptill spärrinduktorn för HF i anodens matning och trafon för glödspänning och så en avkopplingskondensator. Till vänster under den fina timräknaren två skyddsreläer med på platsen anpassad LC-krets dvs spolens varv klippta och lagda under en skruv där som trimning mot frekvensen man får.
Allt snurrar på fint nu igen vid ca:730 kHz på denna varianten. Nästa steg som intresserar en del av de som finns på stället är att använda den som drivare till en spole typ Nikola T av lite större dimension. Har hjälpt dem lite på vägen med hur de kan beräkna diverse parametrar för en sån och en fin toppkapacitans i form av en torus verkar de redan fått till enligt plan.
Inget för de som rätt eller orätt räds växelfält likt i diverse trådar här i närtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oscillatorn ville inte alltid hoppa igång riktigt och emellanåt helt missanpassat och i värsta fall löser nätmatningens 80 A säkring på någon fas sen haltar den vidare i ännu sämre driftpunkt. Efter lite undersökning blir första steget att byta en av de vattenkylda kondensatorerna i huvudsvängningskretsen den nya ljusblå med vit toppanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från detta hållet syns även spolen för gallerkretsen upphängd i sina isolatorer och tillhörande konding den blå platta saken. Gallermotstånden är monterade på utsidan bakom spolen bortåt i bilden de alstrar en del värme och har en egen bur där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man varför delarna på andra sidan är monterade på rejäla porslinsisolatorer dvs här skapas anodspänningen 10 kV DC. Det sker via trefasbryggan byggd med seriekopplade dioder på lödtorn med snubberkondensator över varje på baksidan allt sitter stackat över trafon på pertinaxskivor, Ett par riktigt rejält utförda huvudkontaktorer skymtar också till vänster ren njutning att se mekaniska utförandet och detaljerna på såna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptill spärrinduktorn för HF i anodens matning och trafon för glödspänning och så en avkopplingskondensator. Till vänster under den fina timräknaren två skyddsreläer med på platsen anpassad LC-krets dvs spolens varv klippta och lagda under en skruv där som trimning mot frekvensen man får.
Allt snurrar på fint nu igen vid ca:730 kHz på denna varianten. Nästa steg som intresserar en del av de som finns på stället är att använda den som drivare till en spole typ Nikola T av lite större dimension. Har hjälpt dem lite på vägen med hur de kan beräkna diverse parametrar för en sån och en fin toppkapacitans i form av en torus verkar de redan fått till enligt plan.
Inget för de som rätt eller orätt räds växelfält likt i diverse trådar här i närtid.
Delen med spolen är bara grabbarna på platsens intresse för diverse tekniska experiment och lek i den riktningen. De ska använda den för lödning av hårdmetalldelar mot mjukare plattstänger som används för upplägg av material på utsatta ställen. Läraktiga och intresserade är de så när den kom igång passade jag på att visa i praktiken hur det ligger till med den sk Curiepunkten hos ferromagnetiska material.
Inte så speciellt, bara lite porslin/glasglobarmaturer.
Den mest speciella är den kapslade uppe till höger. Den har jag aldrig stött på förut.
Men jag lägger upp inlägget/bilden mest för att säga att om någon vill ha dessa så kan ni komma och hämta (mötas någonstans i Uppsala). Den kapslade är en ovanlig fågel, de två väggfästena nederst i bild tror jag inte längre finns att köpa (alltså den typen).
Den mest speciella är den kapslade uppe till höger. Den har jag aldrig stött på förut.
Men jag lägger upp inlägget/bilden mest för att säga att om någon vill ha dessa så kan ni komma och hämta (mötas någonstans i Uppsala). Den kapslade är en ovanlig fågel, de två väggfästena nederst i bild tror jag inte längre finns att köpa (alltså den typen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg denna idag. Det är inte vanligt nu för tiden...
Vridskarv med verktyg för friledning 95mm2
Friledning = oisolerad luftledning.
Nedre för 6mm2.
Man skjuter in ledarna från varsin ände rakt igenom skarv hylsan. Sedan viker man ändarna så de inte kan åka ur, sedan vrider man verktygen åt varsit håll så hylsan blir skruvad...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vridskarv med verktyg för friledning 95mm2
Friledning = oisolerad luftledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre för 6mm2.
Man skjuter in ledarna från varsin ände rakt igenom skarv hylsan. Sedan viker man ändarna så de inte kan åka ur, sedan vrider man verktygen åt varsit håll så hylsan blir skruvad...
Jag får bidra med lite elkultur, kanske inte riktigt en installation men det kan ändå vara intressant
En gammal elmotor från ASEA, ca 1930-32, trefas 220/380 1 hk, nr 543 410, 1390 rpm, 30 kg. Egentligen gick den på 127/220v, dock så den blev omlindad någon gång på 30/40-talet. Den såg ut som en redig skrothög när jag köpte den. Den gick igång felfritt, som tur var.
Doslocket var borta sendan länge, tillverkade ett nytt av aluminium.
Efter renoveringen:
Den går riktigt tyst! Intressant nog så är det främre lagret ett sfäriskt kullager, medans det bakre är ett vanligt kullager.
Jag har fler gamla elprylar (och installationsmaterial) som jag kanske kan visa senare.
En gammal elmotor från ASEA, ca 1930-32, trefas 220/380 1 hk, nr 543 410, 1390 rpm, 30 kg. Egentligen gick den på 127/220v, dock så den blev omlindad någon gång på 30/40-talet. Den såg ut som en redig skrothög när jag köpte den. Den gick igång felfritt, som tur var.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Doslocket var borta sendan länge, tillverkade ett nytt av aluminium.
Efter renoveringen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går riktigt tyst! Intressant nog så är det främre lagret ett sfäriskt kullager, medans det bakre är ett vanligt kullager.
Jag har fler gamla elprylar (och installationsmaterial) som jag kanske kan visa senare.
Riktigt snyggtAsbesträdd skrev:Jag får bidra med lite elkultur, kanske inte riktigt en installation men det kan ändå vara intressant
En gammal elmotor från ASEA, ca 1930-32, trefas 220/380 1 hk, nr 543 410, 1390 rpm, 30 kg. Egentligen gick den på 127/220v, dock så den blev omlindad någon gång på 30/40-talet. Den såg ut som en redig skrothög när jag köpte den. Den gick igång felfritt, som tur var.
[bild]
Doslocket var borta sendan länge, tillverkade ett nytt av aluminium.
Efter renoveringen:
[bild]
Den går riktigt tyst! Intressant nog så är det främre lagret ett sfäriskt kullager, medans det bakre är ett vanligt kullager.
Jag har fler gamla elprylar (och installationsmaterial) som jag kanske kan visa senare.
Bra jobbat
Lägg märke till malteserkorset!Asbesträdd skrev:Jag får bidra med lite elkultur, kanske inte riktigt en installation men det kan ändå vara intressant
En gammal elmotor från ASEA, ca 1930-32, trefas 220/380 1 hk, nr 543 410, 1390 rpm, 30 kg. Egentligen gick den på 127/220v, dock så den blev omlindad någon gång på 30/40-talet. Den såg ut som en redig skrothög när jag köpte den. Den gick igång felfritt, som tur var.
[bild]
Doslocket var borta sendan länge, tillverkade ett nytt av aluminium.
Efter renoveringen:
[bild]
Den går riktigt tyst! Intressant nog så är det främre lagret ett sfäriskt kullager, medans det bakre är ett vanligt kullager.
Jag har fler gamla elprylar (och installationsmaterial) som jag kanske kan visa senare.
Det blev inte så populärt på 40-talet för ASEA då ett vist parti i Tyskland anammat symbolen.