Jag törs knappt berätta vad vårt vinterbygge kostat. Från slutet av september till i dag har jag pröjsat 4 500 i inkopplingsavgift och därefter 18 500 i förbrukning...

Nästa vecka kommer elektrikern och om han inte ser till att byggströmmen kopplas ur då hugger jag av kabeln. >:(
 
Huu.....jag hoppas det är billigare (mycket) att bygga på sommaren. Är det nån som kan ge en motsvarande siffra som BoD's för andra halvåret?
 
Ca 20 % av Bod, men hur det gick till vete sjutton...
 
Det är mycket billigare att bygga på sommaren. Dels har priserna i vinter varit extremt höga, dels ha man ju inte samma uppvärmningskostnader.

Vi körde aldrig på byggström. Vi satte upp elmätarskåpet på en stolpe och hängde på en 380-handske under skåpet. Därifrån drog vi en sladd och hade en liten portabel byggcentral att koppla in oss på. På så sätt byggde vi till ordinarie taxa.
 
Jag vill inte ens tänka på vad det kostat för oss :(

Tre byggfläktar igång sedan nyår.
Vi har använt så mycket ström att tom kabeln in i skåpet brände av förrutom en 30-40 säkringar.

Men när vi fuktmätte allt timmer i huset var det högsta värdet 6% (16% anses vara godkänt)

I det stora hela är det alltså en mindre kostnad med tanke på att man inte stänger in fukten i väggarna.

KarlXII: Jädrans bra tänkt :), synd att jag inte tänkte på detta. :(
 
BoD skrev:
Jag törs knappt berätta vad vårt vinterbygge kostat. Från slutet av september till i dag har jag pröjsat 4 500 i inkopplingsavgift och därefter 18 500 i förbrukning...

Nästa vecka kommer elektrikern och om han inte ser till att byggströmmen kopplas ur då hugger jag av kabeln.  >:(
Hugg av den ida` 8) 8)
 
Vi har kopplat ut byggströmmen och har nu fått alla räkningarna, totalt 27 000 kr ca, vi blev chockade. Kostnaden avser 3,5 månader dock under kallaste och dyraste perioden!! Vad har ni andra betalat i vinter?
 
Gjorde som Kalle dussin, hängde upp ett fasadskåp på friggan och kör med lös byggcentral.
Skåpet kostade väl ca 2000 pix, och det ska vi ju ändå använda till huset.

Så elkostnaden har jag inte ens behövt tänka på 8)

Jag hade tänkt hyra byggel från början, men när jag frågade hos det lokala elbolaget så avrådde han mig direkt, han erbjöd istället ett mycket förmånligt pris på flytt av befintlig servis. Heder åt den mannen!
 
KarlXII skrev:
Det är mycket billigare att bygga på sommaren. Dels har priserna i vinter varit extremt höga, dels ha man ju inte samma uppvärmningskostnader.

Elpriset spås ju tyvärr att fortsätta vara högt över sommaren...
Kanske inte lika högt som i vintras men det blir nog inte lika förmånligt att binda elpriset nu till sommaren som vi trodde.
 
Annika skrev:
Vi har kopplat ut byggströmmen och har nu fått alla räkningarna, totalt 27 000 kr ca, vi blev chockade. Kostnaden avser 3,5 månader dock under kallaste och dyraste perioden!! Vad har ni andra betalat i vinter?

Annika, det tycker jag låter otroligt mycket.
Vi har oxå byggt nu i vinter.
Hitills har vi fått byggelräkningar på ca 9000kr.
I veckan kopplas byggelskåpet bort, jag återkommer med slutfakturabeloppet...det kanske blir :surprised:
 
Vad går byggel på för taxa?
Är det rörlig taxa som gäller då? Kan man inte köra med bundet pris?
 
Nej, det går bara att få rörligt pris. Å andra sidan är taxan lika hög för byggström som med vanlig mätare (25 A), det enda som skiljer är hyran för elskåpet.

Men när ni ska ringa nätbolaget och be dem koppla in elmätare, förbered er med några tabletter valium. I vårt fall skickade vi in slutanmälan och efter "bara" tre veckor behagade en person från nätbolaget åka ut till huset. Han ringde på dörren, presenterade sig inte utan sa bara till min sambo som var hemma då: "Hämta en spade och gräv en grop." När hon förklarade att hon inte hade tid att gräva så fräste elmannen att då kunde han inte göra nåt mer och drog som en avlöning.

Ingen information, ingenting! Och de tar femton papp för anslutningen... Hörde jag ordet planekonomi nånstans?
 
Jag har forskar vidare i byggelen, den verkar vara orimlig. Dessutom kopplade de ur den flera veckor senare än vad som var beställt, detta har vi dock blivit kompenserade för. Dock är ju även kWh-priset högre för byggelen verkar det som samt den fasta avgiften för nätet.
 
Bob_the_builder
BoD skrev:
Men när ni ska ringa nätbolaget och be dem koppla in elmätare, förbered er med några tabletter valium.
Vågar jag gissa på att det gäller Vattenfall? Jag hörde nyligen en historia om en nyanslutning där Vattenfall precis som i ert fall kom ut med en ensam installatör. Han krävde också att få handräckning. Kunden vägrade, "Jag får inte betalt för att hjälpa er med ert jobb!!!". Installatören tackade för sig och åkte hem. Har därefter inte synts till på ett par månader.

Man kan ju undra om de hade behandlat 90-åriga tanter på samma sätt? HUR kan man förutsätta handräckning på plats när man ändå tar hutlöst betalt?
 
Byggde i vintras och hamnade på ungefär 14000:- allt som allt........Men vi fick i alla fall två generösa månader på oss att beltala räkningen :)

Synd att man inte kom på den geniala idén tidigare inlägg beskrev :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.