redarn redarn skrev:
Fy fan för sådana släktingar.

Likvärdiga betyder samma ekonomiska värde.

Nej. Lantmätaren bestämmer. Du kan överklaga till domstol. När klyvning startats blir det svårt att avbryta den. (Edit: det kan vara att ni får tillfälle att komma överens om en viss lösning men ni kan troligtvis inte stoppa klyvningen helt på eget initiativ)

Jag skulle

1. Omedelbart kontaktat banken och se vad jag kan köpa ut mostern för och sedan stycka av den ”värdelösa” biten för att finansiera detta

2. Förklarat att sanktionsavgifter säger lagen att vi delar på och håll mig gärna underrättad

3. Anlitat en jurist inom fastighet & arv

4. Inte skrivit på någonting

Hur illa är det om du får riva nyaste friggeboden & carporten?
Mest drygt att riva etc.

Min mor skrev ju på att vi godkänner en förrättning, men sedan kan ju det andra i princip skriva in vad som helst som komplement?

Hur reglerar man egentligen att det inte sker?

Det avtal som finns idag, och som hon så gärna vill riva, säger ju i klartext att alla äger en tredjedel var!
 
N najks skrev:
Jag och min mor kontrollläste åter igen papperen som skall skickas in till lantmäteriet.

Där har de skrivit "skall delas i tre likvärdiga fastigheter"

Vi ställde oss lite frågande till formuleringen då det kan betyda så många olika saker; värde, yta, utsikt, osv..

Jag ansåg även att "fastighetsbestämning" skulle tillämpas så att lantmäteriet är behjälpliga med att dra upp rimliga gränser och bestämma omfattning.

Min mor valde att ta upp dessa två punkter och även säga att hon tyckte det borde stå "likvärdiga till ytan"

Då flippade systern ut totalt och påpekade att om inte avtalet skrevs på (som häver morfars tidigare avtal) då skulle hon minsann anmäla alla våra extra byggnader som otillåtna, nu till veckan

Vi har ett boningshus (+3 friggebodar, som vi inte har några separata bygglov till) och vad som förut var ett stort uthus på 32m2 - men som togs ned pga rasrisk och gjordes om till en carport/verkstad (mindre än uthuset, och lägre i höjd)

Både boningshus och uthus har alltså stått på marken sedan sent 70-tal

Hon kör ju med direkta hot just nu!

Jag vill inte hamna i kläm och riskera en massa saker, med friggebodar etc

Vad skall vi göra?
Några följdfrågor kring husen på fastigheten;
Hur många byggnader finns det på fastigheten förutom de ni har på ”er” tomt? Hur ser det ut med bygglov vad gäller släktingarnas hus och uthus? Hur stora är de? Hur stor är er huvudbyggnad? Har den bygglov? Ligger byggnaderna inom strandskyddat område, om de gör det finns dispenser från detta? Bygglov preskriberas efter 10 år, sanktionsavgift kan tas ut upp till 5 år. Brott mot strandskyddet preskriberas aldrig.

Det dina släktingar inte förstår är att om de anmäler din mamma så anmäler de sig själva. Alla tre delägare är ansvariga för det som uppförts på fastigheten, och eventuella påföljder (sanktioner, rivningsföreläggande och annat elände) drabbar alla tre syskonen. Det är inget ni vill addera till den situation ni redan har. Om de gör en anmälan om tillsyn för ditt ”svartbygge” till byggnadsnämnden så måste nämnden enligt plan- och bygglagen skapa ett tillsynsärende som de ska utreda. Då kollas ALLT som finns på fastigheten upp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Mest drygt att riva etc.

Min mor skrev ju på att vi godkänner en förrättning, men sedan kan ju det andra i princip skriva in vad som helst som komplement?

Hur reglerar man egentligen att det inte sker?

Det avtal som finns idag, och som hon så gärna vill riva, säger ju i klartext att alla äger en tredjedel var!
Alla kan önska saker av lantmätaren och hen kommer så klart beakta dessa men huvudprincipen är att slutresultatet ska vara lika ekonomiska värde.

Därför bör man så klart inte skriva under några önskningar som man inte har.

Var skrev din mor under att hon ”godkänner en förrättning”?
 
M MetteKson skrev:
Några följdfrågor kring husen på fastigheten;
Hur många byggnader finns det på fastigheten förutom de ni har på ”er” tomt? Hur ser det ut med bygglov vad gäller släktingarnas hus och uthus? Hur stora är de? Hur stor är er huvudbyggnad? Har den bygglov? Ligger byggnaderna inom strandskyddat område, om de gör det finns dispenser från detta? Bygglov preskriberas efter 10 år, sanktionsavgift kan tas ut upp till 5 år. Brott mot strandskyddet preskriberas aldrig.

Det dina släktingar inte förstår är att om de anmäler din mamma så anmäler de sig själva. Alla tre delägare är ansvariga för det som uppförts på fastigheten, och eventuella påföljder (sanktioner, rivningsföreläggande och annat elände) drabbar alla tre syskonen. Det är inget ni vill addera till den situation ni redan har. Om de gör en anmälan om tillsyn för ditt ”svartbygge” till byggnadsnämnden så måste nämnden enligt plan- och bygglagen skapa ett tillsynsärende som de ska utreda. Då kollas ALLT som finns på fastigheten upp.
Alla tre har varsitt "huvud-boende" från början.

Vårt herbre är ca 8x5m

Vår familj har även 3 friggebodar + carport

Friggebodar är 9+9+15m2

Vidare sänkte jag ned en liten bastu ca 80cm ned i marken nedanför vårt hus, taket på denna är ca 1.2m över marknivå

Systern har utöver huvudhus på ca 40m2 + även två friggebodar (10+15m2)

Brodern har huvudhus på ca 40m2 + ett lika stort hus till + en stor förråddbyggnad lika stor som huvudhuset + 2 friggebodar (10+15m2) + en gäststuga på ca 15-20m2 (denna uppfördes på marken samtidigt som vårt herbre)

Vad bygglov beträffar så vet jag inte om alla har det för alla byggnader på plats.
 
redarn redarn skrev:
Alla kan önska saker av lantmätaren och hen kommer så klart beakta dessa men huvudprincipen är att slutresultatet ska vara lika ekonomiska värde.

Därför bör man så klart inte skriva under några önskningar som man inte har.

Var skrev din mor under att hon ”godkänner en förrättning”?
Hon skrev alltså under papperen på att vi ville ha ut lantmäteriet för att lösa markfrågan

Jag trodde det var själva "förrättningen"
 
N najks skrev:
Vilket inte systern vill, då hon istället föredrar hot och utpressning..

Vi har inte direkt tiden på vår sida att konsultera utomstående, därav att jag är rätt rådvill
Du säger att ni inte har ”tiden på er sida” när det gäller att konsultera utomstående sakkunniga? Är det något annat än att släkten pressar på? Är det bara släkten så låt dem vänta. I morgon är det måndag, då kan du (och mamma) börja ringa runt till diverse myndigheter och samla information kring klyvning, gränsdragning, bygglov, avtal och allt som är oklart. Du kanske inte kan få svar i ett specifikt ärende, men ta reda på hur processen går till och vad som gäller.
 
M MetteKson skrev:
Du säger att ni inte har ”tiden på er sida” när det gäller att konsultera utomstående sakkunniga? Är det något annat än att släkten pressar på? Är det bara släkten så låt dem vänta. I morgon är det måndag, då kan du (och mamma) börja ringa runt till diverse myndigheter och samla information kring klyvning, gränsdragning, bygglov, avtal och allt som är oklart. Du kanske inte kan få svar i ett specifikt ärende, men ta reda på hur processen går till och vad som gäller.
Ungefär endast den saken, anser själv att hot och utpressning är ett riktigt djävla bottenmärke!

Skall börja med att imorgon söka rätt på en jurist som är utbildad inom liknande ärenden
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Alla tre har varsitt "huvud-boende" från början.

Vårt herbre är ca 8x5m

Vår familj har även 3 friggebodar + carport

Friggebodar är 9+9+15m2

Vidare sänkte jag ned en liten bastu ca 80cm ned i marken nedanför vårt hus, taket på denna är ca 1.2m över marknivå

Systern har utöver huvudhus på ca 40m2 + även två friggebodar (10+15m2)

Brodern har huvudhus på ca 40m2 + ett lika stort hus till + en stor förråddbyggnad lika stor som huvudhuset + 2 friggebodar (10+15m2) + en gäststuga på ca 15-20m2 (denna uppfördes på marken samtidigt som vårt herbre)

Vad bygglov beträffar så vet jag inte om alla har det för alla byggnader på plats.
Det var en faslig massa byggnader. En del kräver bygglov, andra inte. Friggebodar är bygglovsbefriade, men EN per fastighet. Inte sju. Sen är vissa komplementbyggnader bygglovsbefriade utanför detaljplanelagt område, för vissa krävs bygglov. Vill du kolla om släkten har lov på det de har byggt kan du begära ut alla handlingar som gäller fastigheten hos kommunen. Det är offentliga handlingar. Men jag undrar igen, ligger byggnaderna inom strandskyddat område?
 
N najks skrev:
Ungefär endast den saken, anser själv att hot och utpressning är ett riktigt djävla bottenmärke!

Skall börja med att imorgon söka rätt på en jurist som är utbildad inom liknande ärenden
Förekommer hot och utpressning är det lika bra att överlåta fullmakt till en jurist som ta hand om ärendet åt er istället. För det handlar inte längre om att komma överens.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Ungefär endast den saken, anser själv att hot och utpressning är ett riktigt djävla bottenmärke!

Skall börja med att imorgon söka rätt på en jurist som är utbildad inom liknande ärenden
Och Lantmäteriet, viss rådgivning kan de ge innan det börjar kosta.
 
M MetteKson skrev:
Det var en faslig massa byggnader. En del kräver bygglov, andra inte. Friggebodar är bygglovsbefriade, men EN per fastighet. Inte sju. Sen är vissa komplementbyggnader bygglovsbefriade utanför detaljplanelagt område, för vissa krävs bygglov. Vill du kolla om släkten har lov på det de har byggt kan du begära ut alla handlingar som gäller fastigheten hos kommunen. Det är offentliga handlingar. Men jag undrar igen, ligger byggnaderna inom strandskyddat område?
Missade det..

Våra gör det inte, jag tror min lilla bastu ligger precis vid 100m från strandkant

Morbrodern har nog i stort sett nästan alla byggnader närmre strandkant än 100m - iaf var det på nätten att han fick bygglov för sitt stora 40m2-förråd just pga strandskydd - och ett av boningshusen ligger till och med ännu närmre vattnet

Systern har en sjöbod/förråd på ca 15-20m2 som hon delar med morbrodern - den ligger Max 20m från strandkant (vår familj nyttjar den inte alls!)

Hur vet man om det är detaljplanelagt?

Spelar det roll/gör skillnad att detta är på en ö och inte fastland? Det finns inga vägar hit eller liknande, så det är ju i stort sett bara vi sommarstugeägare som är här
 
N najks skrev:
Om man räknar strandskydd på 100m, det innebär väl i praktiken att man utgår från vattnet?

Kan det vara någon skillnad i strandskydd på en fastighets mark från 1950/60 mot för idag?
I princip ja. Du kan se var linjen för strandskydd går på Länsstyrelsens kartor på deras hemsida. De är tillgängliga för alla. Kommunen har också den informationen i sina kartor.

Strandskyddslagstiftningen har skärpts sedan 1950/60 talet.
 
N nybörjare123 skrev:
Förekommer hot och utpressning är det lika bra att överlåta fullmakt till en jurist som ta hand om ärendet åt er istället. För det handlar inte längre om att komma överens.
Ja systern är verkligen i sitt esse och tar till alla medel just nu, ärekränkning skulle man kunna säga.

Rätt och slätt säger hon ju att "skriver ni inte på papperen/avtal då blir det dessa påföljder" osv
 
N najks skrev:
Ja systern är verkligen i sitt esse och tar till alla medel just nu, ärekränkning skulle man kunna säga.

Rätt och slätt säger hon ju att "skriver ni inte på papperen/avtal då blir det dessa påföljder" osv
Finns inget behov av att ta till hot mm för din moster. Hon kan helt sonika be om klyvning.
Eller enklast är om din mor ber om klyvning. Det finns inget behov av att alla delägare av en samägd fastighet skall skriva på.
Om nu hon, enligt din beskrivning endast är ute efter att tillskansa sig mest möjligt, så bör din mor be om klyvning. Då delas fastigheten så att alla delar får likvärdigt värde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.