Det är inte tänkande människor man behöver ha i åtanke när man pratar säkerhet...:thinking:
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Var det inte nån Dödligt vapen?
Japp det var det jag tänkte men inte skrev.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M
Det verkar lite jobbigt att röra sig med kroppen invirad i plast.
 
Jag utsåg mig själv till testperson. Landar man ovanpå så flyter man ovanpå plasten. Det går inte att komma ner.
Simmar man under är det bara att ställa sig
 
  • Gilla
  • Haha
Kennakusebo och 7 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag utsåg mig själv till testperson. Landar man ovanpå så flyter man ovanpå plasten. Det går inte att komma ner.
Simmar man under är det bara att ställa sig
I Hollywood verkar de använda väldigt tunn plast över poolerna...och med Hollywood menar jag givetvis inte det geografiska området i västra USA...;)
 
P Paxman skrev:
I Hollywood verkar de använda väldigt tunn plast över poolerna...och med Hollywood menar jag givetvis inte det geografiska området i västra USA...;)
Ja allt är ju lite häftigare där. Jag är faktiskt förvånad över hur stor lyftkraft det är i den tunna bubbelplasten. Det var absolut inga problem att ligga ovanpå.
 
P Paxman skrev:
I Hollywood verkar de använda väldigt tunn plast över poolerna...och med Hollywood menar jag givetvis inte det geografiska området i västra USA...;)
När jag varit i Kalifornien har jag aldrig sett någon plast/bubbelfolie över poolerna.

I den ovan nämnda filmen är det ingen bubbelfolie utan bara ren ganska tjock (c:a 100 my, 0,1 mm) plastfolie och gul tejp.
 
Jonas Persson
C claesborjesson skrev:
När jag varit i Kalifornien har jag aldrig sett någon plast/bubbelfolie över poolerna.

I den ovan nämnda filmen är det ingen bubbelfolie utan bara ren ganska tjock (c:a 100 my, 0,1 mm) plastfolie och gul tejp.
Och tyngder på skådespelarna så att de sjunker.

Hmm, säg att bubbelplast är 10 mm tjock och att luftcellerna är halva ytan, det ger 5 liter luft per kvadratmeter i bubbelplasten eller 10 för 1x2 meter. Då människan nästan flyter i vatten innebär flytkraften för tio liter luft att man flyter ovanpå.

Vilket bevisats empiriskt av j-o75:)
 
C claesborjesson skrev:
När jag varit i Kalifornien har jag aldrig sett någon plast/bubbelfolie över poolerna.
Läs det jag skrev en gång till så kanske du förstår vad jag menar med "Hollywood".
 
Jag orkar inte ta detta mer ot, men i stora delar av världen använder man poolen till att svalka av sig hence så använder man mycket lite bubbelplast....)
 
I InsidersUnited skrev:
Jag orkar inte ta detta mer ot, men i stora delar av världen använder man poolen till att svalka av sig hence så använder man mycket lite bubbelplast....)
Jodå.....
Min syster bodde några år i Saudiarabien, där måste man sätta värmepumpar som kyler poolvattnet.
 
C claesborjesson skrev:
Jodå.....
Min syster bodde några år i Saudiarabien, där måste man sätta värmepumpar som kyler poolvattnet.
Min pump har också kylfunktion. Känns inte helt aktuellt nu.
 
Nu efter en tid så skulle jag kanske kunna avliva ett par myter till.

1. Det är massor av jobb att ha en pool.
Nej det tycker jag inte det sköter sig i princip själv. Jag bara kollar vattnet och slänger i en klorpuck med jämna mellanrum. Har en borste som man kopplar till utsuget och kör botten någon gång i bland, men det känns som att ju mer man badar desto mer far vattnet runt och eventuell smuts hamnar i filtret. Jag har bara damsugit ett fåtal gånger under sommaren.

2. Det blir aldrig av att man badar.
Det har jag hört massor av gånger, men det är förmodligen folk som inte gillar att bada som säger så. Känner man så skall man inte bygga en pool. Vi har badat otroligt mycket och gör fortfarande! Speciellt skönt är det en dag som denna när det regnar iskallt vatten och man simmar runt i en varm pool.

3. Det kostar massor av pengar att driva en pool.
Detta är en fråga som jag faktiskt inte riktigt kan svara på än. Rent spontant skulle jag vilja säga att energiförbrukningen inte stigit så där jättemycket jämfört med förra året. Cirkulationspumpen drar en del och det gör givetvis värmepumpen också, men jag valde att sätta ganska tjock isolering runt om och efter att jag fick på cellplasten över poolen så går inte pumpen så där jättemycket längre. Dessutom så försvann nästan behovet av att fylla på poolen så ofta. Har man ett rejält tak eller skydd borde förbrukningen gå ned ännu mer.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
M
Jag håller med j-o75. Jobbet blir dessutom avsevärt mindre om man har en pool som kör decifisering med automatik, en robot som tar bort skräpet.

Mycket riktigt, badar man aldrig så ska man inte ha en pool. En som är ointresserad av bilar köper knappast en Porsche och ställer i garaget om man aldrig tänkt använda den.

Kostnadsfrågan är relativ, en ensamstående med 2 barn med 25K i månaden så..klart att det blir dyrt! Men för normalsvenne så skulle jag nog inte säga att det är något svart hål. Min pool förbrukar el i storleksordningen 1000-1500kwh/mån under badsäsongen, maj-sept, 32-33gr i vattnet. Ett normalår betyder detta 1500-2000kr/mån. I år har det var betydligt billigare då elen varit tokbillig.
Lite kemikalier i form av sänka PH, flockkuddar mm. för 100kr.
Sedan tillkommer naturligtvis avskrivning på pool-linern, kanske 2000kr/år om den håller 10 år. Saltklorinator, pump, värmepump osv. Taget ur luften, 3000kr/år. Så mellan tummen och pekfingret 15000kr/säsong för att familjen ska kunna njuta av egen pool under hela sommaren. Jag har kollegor som lägger 20-25000 om året på snus och cigaretter...bara som jämförelse.
 
  • Gilla
Niq och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag håller med j-o75. Jobbet blir dessutom avsevärt mindre om man har en pool som kör decifisering med automatik, en robot som tar bort skräpet.

Mycket riktigt, badar man aldrig så ska man inte ha en pool. En som är ointresserad av bilar köper knappast en Porsche och ställer i garaget om man aldrig tänkt använda den.

Kostnadsfrågan är relativ, en ensamstående med 2 barn med 25K i månaden så..klart att det blir dyrt! Men för normalsvenne så skulle jag nog inte säga att det är något svart hål. Min pool förbrukar el i storleksordningen 1000-1500kwh/mån under badsäsongen, maj-sept, 32-33gr i vattnet. Ett normalår betyder detta 1500-2000kr/mån. I år har det var betydligt billigare då elen varit tokbillig.
Lite kemikalier i form av sänka PH, flockkuddar mm. för 100kr.
Sedan tillkommer naturligtvis avskrivning på pool-linern, kanske 2000kr/år om den håller 10 år. Saltklorinator, pump, värmepump osv. Taget ur luften, 3000kr/år. Så mellan tummen och pekfingret 15000kr/säsong för att familjen ska kunna njuta av egen pool under hela sommaren. Jag har kollegor som lägger 20-25000 om året på snus och cigaretter...bara som jämförelse.
Nu är det dags att tömma och stänga. Blev trots frostnätter så är vattnet fortfarande 20 grader fastän värmen varit av i två veckor. Isoleringen funkar nog ganska bra trots att det bara är lite plast på ytan
Att jämföra ekonomin med vad vissa röker upp är jättebra. Alla fördelar sina pengar och tid som dom vill. Jag har jobbarkompisar som kollar på tv varje kväll och dom till och med satt och väntade framför tvn på ett program dom ville se, samtidigt hävdar dom att dom inte skulle hinna med att ha en pool.
Nu återstår bara att göra ett lock för vintern. Återkommer kanske med det senaste. Givetvis blir det en lågprislösning.
Hoppas tråden ger inspiration till nya projekt till våren.
 
  • Poolfilter och pump under trädäck med blå slang leder mot poolen, grön gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck omger en fylld blå mosaikpool redo för vintern med en slang i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.