kashieda kashieda skrev:
Dessutom skulle jag bli förbannat sugen på att upplysa släktingarna om er nya hobby: högljudda nudist-surströmmingsparties.

När de har visning, precis i tomtgränsen...
Ja det kommer definitivt bli en del högljudda och sena nätter framöver!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Fy Fan, med sådan släkt behöver man inte fiender!

Min mor var på ett möte med övriga delägare idag

För att ta det från början, för många år sedan satte jag upp ett insynsskydd på altanen här ute (ca 130cm högt) för att få lite privatliv gentemot grannar

Vidare så ökade jag även djupet ca 2m mot för tidigare

Detta har inte varit ett problem alls för grannarna, eftersom det inte ligger i deras blickfång, och inte heller skymmer utsikt åt något håll.

Idag på mötet så sa de i princip "skriver du inte på papper om att det tidigare avtalet om hembud till taxeringsvärde, så får vi ringa byggnadsnämnden som kollar altanen"

Hur ska man ställa sig till detta?

Jag undrar mest hur fan man kan ha denna inställning mot sin egen släkt.. att i stort sett utöva utpressning!

Vi inom vår familj är helt överens om att vi inte har det ringaste intresse av någon annans del av tomten, utan vill bara ha en rättvis delning!

Hur bör vi ställa oss till dessa idag uppkomma krav?

Det är ju lite märkligt att detta kommer upp just nu, men inte har varit ett problem under tidigare år..

Går det att upprätta ett nytt avtal som direkt häver morfars gamla om "taxeringsvärde" men istället lägga till att den samägda marken skall delas i tre lika delar?

Samt att när detta är upprättat så kan det gamla avtalet rivas..

Känns som de inte kan precisera ett syfte med varför det är så extremt viktigt att det gamla avtalet rivas - det skulle ju ändå upphöra vid klyvning - ja delen om taxeringsvärde

Vad som fortfarande står med i morfars avtal är ju det om att alla tre syskon äger en tredjedel var.

Hjälp!
Kort och koncist:

Låt de ringa byggnadsnämnden. Skriv inte på avtalet. Föreslå styckning enligt din/er önskan och att kostnader för förrättning ska betalas lika av alla parter.

Be om en förklaring på varför de vill ha ett nytt avtal.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Kort och koncist:

Låt de ringa byggnadsnämnden. Skriv inte på avtalet. Föreslå styckning enligt din/er önskan och att kostnader för förrättning ska betalas lika av alla parter.

Be om en förklaring på varför de vill ha ett nytt avtal.
Jo alla kostnader skall delas på de tre ägarna

De vill ha det nya avtalet för att försäkra sig om att det gamla inte skall gälla - varför de vill det vet jag dock inte.. inte mer än att de vill "försäkra sig" om att det gamla är hävt.

Personligen vet jag inte om de spelar korkade, eller om de helt enkelt inte förstår att det gamla försvinner i och med klyvningen av tomten. (När den är klar dvs)
 
Jag och min mor kontrollläste åter igen papperen som skall skickas in till lantmäteriet.

Där har de skrivit "skall delas i tre likvärdiga fastigheter"

Vi ställde oss lite frågande till formuleringen då det kan betyda så många olika saker; värde, yta, utsikt, osv..

Jag ansåg även att "fastighetsbestämning" skulle tillämpas så att lantmäteriet är behjälpliga med att dra upp rimliga gränser och bestämma omfattning.

Min mor valde att ta upp dessa två punkter och även säga att hon tyckte det borde stå "likvärdiga till ytan"

Då flippade systern ut totalt och påpekade att om inte avtalet skrevs på (som häver morfars tidigare avtal) då skulle hon minsann anmäla alla våra extra byggnader som otillåtna, nu till veckan

Vi har ett boningshus (+3 friggebodar, som vi inte har några separata bygglov till) och vad som förut var ett stort uthus på 32m2 - men som togs ned pga rasrisk och gjordes om till en carport/verkstad (mindre än uthuset, och lägre i höjd)

Både boningshus och uthus har alltså stått på marken sedan sent 70-tal

Hon kör ju med direkta hot just nu!

Jag vill inte hamna i kläm och riskera en massa saker, med friggebodar etc

Vad skall vi göra?
 
B billy_baver skrev:
Morfars regler saknar i praktiken verkan. Samäganderättslagen hindrar nämligen två ägare att köra över den tredje även avtalet förutan. De måste fatta alla beslut i konsensus. Endast en sak överlämnas lagligen åt en ensam delägare att råda över, och det är möjligheten att begära god man och tvångsförsäljning.
Man kan faktiskt inte säga att morfar testamente saknar praktik. Det ska behandlas som en samäganderättsavtal vilket är bindande. Här är ett liknande fall. https://lawline.se/answers/samaganderattsavtal-och-testamente
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N najks skrev:
Jag och min mor kontrollläste åter igen papperen som skall skickas in till lantmäteriet.

Där har de skrivit "skall delas i tre likvärdiga fastigheter"

Vi ställde oss lite frågande till formuleringen då det kan betyda så många olika saker; värde, yta, utsikt, osv..

Min mor valde att ta upp detta och säga att hon tyckte det borde stå "likvärdiga till ytan"

Då flippade systern ut totalt och påpekade att om inte avtalet skrevs på (som häver morfars tidigare avtal) då skulle hon minsann anmäla alla våra extra byggnader som otillåtna, nu till veckan

Vi har ett boningshus (+3 friggebodar, som vi inte har några separata bygglov till) och vad som förut var ett stort uthus på 32m2 - men som togs ned pga rasrisk och gjordes om till en carport/verkstad (mindre än uthuset, och lägre i höjd)

Både boningshus och uthus har alltså stått på marken sedan sent 70-tal

Hon kör ju med direkta hot just nu!

Jag vill inte hamna i kläm och riskera en massa saker, med friggebodar etc

Vad skall vi göra?
Som andra redan påpekat anmäler hon då sig själv också. Ni beter er alla som ni hade tre separata fastigheter. Det har ni ju inte - det är en fastighet som syskonen äger tillsammans, och detta gäller alla byggnader på den. Dessutom är eventuella olovliga byggnader preskriberade efter tio år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Som andra redan påpekat anmäler hon då sig själv också. Ni beter er alla som ni hade tre separata fastigheter. Det har ni ju inte - det är en fastighet som syskonen äger tillsammans, och detta gäller alla byggnader på den. Dessutom är eventuella olovliga byggnader preskriberade efter tio år.
Ja och i det fallet så är vår carport och en friggebod yngre än tio år!

Jag vet inte hur man skall tänka gällande detta.. men det känns inte juste att utöva utpressning som hon gör
 
Ni verkar behöva en utomstående förmedlare som ni pratar separat med så kanske ni kan komma i mål!
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni verkar behöva en utomstående förmedlare som ni pratar separat med så kanske ni kan komma i mål!
Vilket inte systern vill, då hon istället föredrar hot och utpressning..

Vi har inte direkt tiden på vår sida att konsultera utomstående, därav att jag är rätt rådvill
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Inte tid ? Varför inte då? Villkora förmedlare eller inget avtal!
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte tid ? Varför inte då? Villkora förmedlare eller inget avtal!
Tänkte nu främst på att hon hotar med att anmäla våra byggnader etc.

De facto så är ju en friggebod bara 2-4 år gammal

Och även om carport/verkstad är mindre än det tidigare uthuset så är de uppförda för 2år sedan

Vad gäller altanen så vet jag inte riktigt, den är ju gott och väl längre än 5m från eventuell framtida tomtgräns, och sidoskydden går att se igenom (liggande 22x70mm) + att de är under 1.5m i höjd.
 
N najks skrev:
Vilket inte systern vill, då hon istället föredrar hot och utpressning..

Vi har inte direkt tiden på vår sida att konsultera utomstående, därav att jag är rätt rådvill
Då din mor sitter med trumf på handen så har ni all tid i världen.
Och vad systern anbelangar så har inte hon att göra med om en jurist anlitas.
Ta nu proffesionell hjälp så löser det sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ens säkert att kommunen bryr sig om en anmälan. Dom ska då kunna bevisa att det är olagligt och mindre än 10 år. Ni har mer att riskera om ni skyndar och skriver på. Man ska aldrig förhandla under ”hot”! Speciellt inte med släkten, dom ska skämmas!
 
  • Gilla
Maracuja och 3 till
  • Laddar…
De papper som skall skickas in till lantmäteri, visst måste man även godkänna deras arbete efteråt?

Dvs alla tre ägare måste godkänna?

Tänkte främst med tanke på att det står "tre likvärdiga" fastigheter (och inte tre lika till ytan)

Läste igenom papperen och som jag förstår det måste alla alltså även vara samstämmigt eniga innan själva klyvningen sker?
 
N najks skrev:
De papper som skall skickas in till lantmäteri, visst måste man även godkänna deras arbete efteråt?

Dvs alla tre ägare måste godkänna?

Tänkte främst med tanke på att det står "tre likvärdiga" fastigheter (och inte tre lika till ytan)

Läste igenom papperen och som jag förstår det måste alla alltså även vara samstämmigt eniga innan själva klyvningen sker?
Fy fan för sådana släktingar.

Likvärdiga betyder samma ekonomiska värde.

Nej. Lantmätaren bestämmer. Du kan överklaga till domstol. När klyvning startats blir det svårt att avbryta den. (Edit: det kan vara att ni får tillfälle att komma överens om en viss lösning men ni kan troligtvis inte stoppa klyvningen helt på eget initiativ)

Jag skulle

1. Omedelbart kontaktat banken och se vad jag kan köpa ut mostern för och sedan stycka av den ”värdelösa” biten för att finansiera detta

2. Förklarat att sanktionsavgifter säger lagen att vi delar på och håll mig gärna underrättad

3. Anlitat en jurist inom fastighet & arv

4. Inte skrivit på någonting

Hur illa är det om du får riva nyaste friggeboden & carporten?
 
Redigerat:
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.