Jag kan förstå att man vill utveckla sidan och ta fram nya inkomstkällor, men av de svaren som kommer fram i tråden känns det som om om detta är ett halvhafsigt verk endast för att ta fram en ny inkomstkälla utan att erbjuda något som upplevs som mer "premium".

Som jag ser det så är det stora värdet i sidan alla forumanvändare som svarar i trådarna. Belöningen för att man har varit en aktiv användare och drivit diskussionerna framåt (=lockat fler besökare och genererat större annonsintäkter till ägarna) har varit att mängden reklam på sidan minskas. I samband med att man nu inför "premium" så skärper man kravet på aktivitet från 7 dagar till 24h. På vilket sätt är det inte en försämring mot tidigare?

Jag anser inte att allting ska vara gratis, det kan mycket väl vara så att man behöver hitta nya intäktsmodeller, men detta känns som ett hafsverk.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det är den enkla tekniska beskrivningen. Men faktum är att forumet finns tack vare alla kunniga skribenter som delar med sig gratis av sina kunskaper. Kunskaper som ni nu vill tjäna ännu mer pengar på.

Jag personligen är dock inte emot att betala för något som är bra och jag förstår att det kostar pengar att driva och utveckla ett stort forum. Om jag betalar via en donation eller en prenumeration spelar inte så stor roll så länge jag kan bestämma själv om det är värt pengarna eller inte. Börjar ni låsa information så att den bara är tillgänglig för betalande medlemmar så är ni nog ute på väldigt tunn is.
Vi har inga planer på att låsa information.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt hur skiftet går till. Jag har betalt 30 kr/mån till nu och tittar jag på premiumsidan står det att jag har betalt till någon gång i december. Innebär det att ni börjar dra 39 kr/mån från december då, eller behöver jag registrera om mig på något vis för att fortsätta betala?

Jag kanske läst slarvigt, men jag ser inte riktigt hur det kommer att funka och vill gärna ha koll på vilken dragningsrätt olika företag har, även när det är småpengar.
 
M
Jag kör alltid med adblocker och blockering av alla "sociala siters trackers" samt rätt aggressiv rensning av cookies. Att betala några tior i månaden för att stödja en bra site som jag annars snyltat på är inget svårt val. Ni som gillar att titta på reklam kan ju fortsätta med att bidra till siten på det viset.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Alla ni som stolt deklarerar att ni minsann ignorerar reklamen och inte lägger märke till den längre etc, förstår ni inte att just ni är anledningen till behovet att ta betalt på annat vis?
Ni är inte unika och självklart märker annonsörerna detta och minskar ersättningen när färre och färre ser reklamen eller klickar på den.
Och absolut är det stora värdet här kunskapen från alla användare som bidrar men vi skulle aldrig kunna mötas på detta sättet om inte byggahus hade samordnat och drivit detta forumet.

Jag tycker premium är ett bra sätt att ta betalt för jobbet. Till exempel betalar jag för premium på Spotify och det är inte enbart för att lyssna utan reklam utan jag vill stödja en tjänst som samlar allt på ett enda ställe på samma sätt som byggahus gör.
Just nu betalar jag inte för premium här men det är inte omöjligt i framtiden.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men från och med igår så ändrade vi tiden för hur länge man räknas som ”aktiv medlem” rent tekniskt från sju dagar till 24 timmar. Därför upplever du att du ser fler annonser ”den sista tiden”.
Vad är "aktiv medlem"? Är det att man skriver inlägg?
För jag var inne flera gånger under gårdagen och nu när jag öppnar "senaste" eller scrollar i ett ämne så ser jag reklam efter var 4-6e inlägg, och spontant känns det inte som att det var så mycket reklam innan, eller så är det för att jag kanske skrev ett inlägg i veckan, men nu måste jag skriva ett inlägg per dag istället.. Risken finns att fler skriver nonsens för att slippa reklamen snarare än att bidra till innehållet på forumet.

Edit: Nu när jag scrollar "senaste" så är all reklam borta.. Då vet jag (y)
 
”Aktiv medlem” är en medlem som skriver inlägg, att ge gillande räknas inte som ”aktiv medlem”, å tiden är sänkt från sju dagar till 24 timmar.
För mig tog det ca 35 från senaste inlägget tills det blev reklam, mitt förra inlägg var i torsdag vid 13:30-tiden idag efter midnatt kom reklamen.
 
dof dof skrev:
Då borde ni ju lägga lite krut på att fixa dom fel som rapporterats också? Jag har klagat på appen i någon månad nu , då den lägger av så fort den ska visa reklam. Ska jag börja göra något struntinlägg varje dag bara för att kunna gå in och kolla? Då då skiter jag nog helt i det istället. Börjar få lite samma vibbar om appen som då ni helt plötsligt slängde ut tapatalk.
Men det är för att du ska skaffa premium;):D
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag fattar inte riktigt hur skiftet går till. Jag har betalt 30 kr/mån till nu och tittar jag på premiumsidan står det att jag har betalt till någon gång i december. Innebär det att ni börjar dra 39 kr/mån från december då, eller behöver jag registrera om mig på något vis för att fortsätta betala?

Jag kanske läst slarvigt, men jag ser inte riktigt hur det kommer att funka och vill gärna ha koll på vilken dragningsrätt olika företag har, även när det är småpengar.
Den som är eller varit vän uppgraderades automatiskt till premium.

Men om man tidigare betalade 30 kr/månad så får man fortsätta göra det. Anledningen till att det står november för dig är att du också tilldelats några dagar extra som vän (30 dagar x 4 tillfällen / (39 kr/30 dagar)), hoppas jag säger rätt nu (beräkningen finns längre ner på premiumsidan).

Du behöver inte göra något. Däremot uppmuntrar vi de som betalar mer än 39 kr/månad att säga upp och påbörja en ny prenumeration så att de inte känner att de betalar för mycket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag måste erkänna att annonserna mellan var 3-4 inlägg stör upplevelsen av forumet mycket. Blir ännu mer störande när man använder forumet med er app. Nu var det ett tag sedan jag skrev något så efter det här inlägget kanske det blir bättre? :)

/Krille

Edit: Ja efter det här inlägget försvann annonserna.
 
:(
K Krille4 skrev:
Jag måste erkänna att annonserna mellan var 3-4 inlägg stör upplevelsen av forumet mycket. Blir ännu mer störande när man använder forumet med er app. Nu var det ett tag sedan jag skrev något så efter det här inlägget kanske det blir bättre? :)

/Krille

Edit: Ja efter det här inlägget försvann annonserna.
Ja, men endast i 24 timmar numera. Tidigare höll sig reklamen borta i 7 dagar.....:cry::(
 
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Alla ni som stolt deklarerar att ni minsann ignorerar reklamen och inte lägger märke till den längre etc, förstår ni inte att just ni är anledningen till behovet att ta betalt på annat vis?
Ni är inte unika och självklart märker annonsörerna detta och minskar ersättningen när färre och färre ser reklamen eller klickar på den.
Och absolut är det stora värdet här kunskapen från alla användare som bidrar men vi skulle aldrig kunna mötas på detta sättet om inte byggahus hade samordnat och drivit detta forumet.

Jag tycker premium är ett bra sätt att ta betalt för jobbet. Till exempel betalar jag för premium på Spotify och det är inte enbart för att lyssna utan reklam utan jag vill stödja en tjänst som samlar allt på ett enda ställe på samma sätt som byggahus gör.
Just nu betalar jag inte för premium här men det är inte omöjligt i framtiden.
Att ignorera reklam är inte per automatik detsamma som att inte stödja och betala för en tjänst som man uppskattar.
 
Min stora feedback då detta (främst) är ett forum är att de trognaste skrivarna bör få premium gratis. Dessa då det är de som gör att jag kommer hit.

Om man vill vara mer än ett forum så bör man såklart ha ett så stort övrigt utbud att man kan erbjuda premiumdelar på övriga delar med. Men då ett forum främst skapar sitt eget innehåll bör man vara rädda om de som skriver mest (och bäst).

Vi har ju vissa forumrävar som bidrar enormt med kunskap Elbosse och Justus (?) inom konstruktion för att nämna ett par. Går man mot en premiumsite bör man klappa lite extra på axeln (ett år premium åt gången så länge man håller samma fina bidragsnivå)
 
  • Gilla
Jorn och 13 till
  • Laddar…
T
MultiMan MultiMan skrev:
Större intäkter ger möjlighet till en bättre fungerande sida och mer genomarbetade artiklar, som även de som inte vill bidra ekonomiskt har glädje av.
Mhm. Kanske om det drevs i någon annan form än AB, annars finns det ju inga såna garantier över huvud taget. Läser man årsredovisningar verkar ju dessutom det utrymmet redan finnas, men det är förstås vanskligt att dra slutsatser utifrån sådana.

Men rent ideologiskt har jag ingenting emot att man vill öka intäkterna - går det så går det. Jag kan ha massor av åsikter men till syvende och sist är det inte mitt forum.
 
Kanske ett upplägg där de som bidrar mest kunskapsmässigt får premiumnivå lite godtyckligt? Är väl medveten om gränsdragningsproblematiken som kommer som ett brev på posten.

För undertecknad är detta ett bra sätt att med gott samvete använda sidan. Har läst på forumet långt innan kontot skapades (orkade inte längre kringgå spärren för bildvisning utan inloggning) och blockerar alltid så mycket reklam som möjligt och har gjort det sedan långt innan reklamblockering blev populariserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.