J Johniare skrev:
Tjena!

Tack för bilderna!

Utifrån dina bilder, och att du fångade en grävling på kamera, så är jag helt säker på att vi också har en grävling eller flera på besök!

.[bild] [bild] [bild] [bild]

Lustigt nog så håller den/de aldrig till i landet!

Mvh
fångade grävlingen i en bur efter tredje försöket. En skyddsjägare kom och avlivade den och tog hand om den.
Det var en ung hona. Kan tänka mig att de bökar upp större ytor när som är äldre och större.
 
C Cider skrev:
Vi har också grävling som gräver.
Nästa fråga är: Vad kan vi göra åt det?
(I gamla kokböcker finns recept på hur man tillagar kött av grävling, men det är kanske inte så enkelt.)
bara att sätta upp en grävlingsbur. Gör man rätt så är de lätta att fånga. Antigen ringer man kommunen och få hjälp med buren eller ordnar själv. Jag hyrde min hos Jägareförbundet.
Kommunen har skyddsjägare som kommer och avlivar den sen tar de den med sig.
 
A Ali83 skrev:
bara att sätta upp en grävlingsbur. Gör man rätt så är de lätta att fånga. Antigen ringer man kommunen och få hjälp med buren eller ordnar själv. Jag hyrde min hos Jägareförbundet.
Kommunen har skyddsjägare som kommer och avlivar den sen tar de den med sig.
Inte så "bara"
Det verkar vara olika: Kommunen där vi bor bedriver skyddsjakt endast inom detaljplanerat/tätbebyggt område. Det har vi ingen nytta av. Vi får leta efter någon granne som kan hjälpa till.
 
C Cider skrev:
Det verkar vara olika: Kommunen där vi bor bedriver skyddsjakt endast inom detaljplanerat/tätbebyggt område. Det har vi ingen nytta av. Vi får leta efter någon granne som kan hjälpa till.
Nu tänker jag svära i kyrkan..

En grävling söker sin mat och det resulterar i ett antal hål i din gräsmatta som är enkelt att fylla igen, för detta avskyvärda beteende skall grävlingen plikta med sitt liv.

"Den som är stark måste vara snäll" sa Bamse
 
  • Gilla
Susanne22 och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu tänker jag svära i kyrkan..

En grävling söker sin mat och det resulterar i ett antal hål i din gräsmatta som är enkelt att fylla igen, för detta avskyvärda beteende skall grävlingen plikta med sitt liv.

"Den som är stark måste vara snäll" sa Bamse
Ja, det är en tankeställare. Vi kanske får kolla upp möjligheterna, men vänta med åtgärder tills grävlingarna blir riktigt besvärande (bosätter sig under altanen eller gräver sig ner under huset).
Kan grävlingens skit berika komposten?
 
  • Gilla
Susanne22 och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu tänker jag svära i kyrkan..

En grävling söker sin mat och det resulterar i ett antal hål i din gräsmatta som är enkelt att fylla igen, för detta avskyvärda beteende skall grävlingen plikta med sitt liv.

"Den som är stark måste vara snäll" sa Bamse
Kunde hitta upp till 70 hål varje morgon. Den drog upp rötterna. Den nylagda gräsmattan sett ut som skit efter en månad.
Hade verkligen velat att fånga den och flytta bort en bra bit men enligt lagen får man inte släppa ut när man har fångat, utan måste avlivas.
 
C Cider skrev:
Inte så "bara"
Det verkar vara olika: Kommunen där vi bor bedriver skyddsjakt endast inom detaljplanerat/tätbebyggt område. Det har vi ingen nytta av. Vi får leta efter någon granne som kan hjälpa till.
Vart bor ni?
Buren jag hyrde har jag kvar i 1 vecka till så ni hade kunnat låna om ni bor nära. Jag bor i Stkhlm.
 
Vi hade också en grävling hos oss i veckan, den dog..
 
  • En död grävling liggande på grus nära en husvägg och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Det kan vara Pingborre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.