T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker de flesta svar hittills var mer förvirrande för TS än hjälpsamma.
Magnetfälten är som all annan påverkan på människokroppen, t ex solljus eller vin. Lite grann gör inget men blir det väldigt mycket kan kroppen ta skada.
Några sladdar under sängen och en sänglampa alstrar väldigt lite magnetfält och dessutom på en mycket låg frekvens (50 Hz) och betraktas som harmlös.
Allt elektriskt i hemmet som alstrar värme (spisar, fön, värmefiltar, element) drar högre ström och alstrar oftast betydligt mer magnetfält i sin omedelbara omgivning. Fortfarande inget att oroa sig för.
Stora elektriska maskiner (transformatorer, el-lok) genererar naturligtvis ännu högre magnetfält och då ska man vara försiktigt. Och det är där officiella gränsvärden kan bli intressanta.
Sedan kommer vi till högfrekventa magnetefält, t ex från mobiltelefoner. Pga av den höga frekvensen anses dessa fält som mer oroande och därför är gränsvärdena mycket lägre vid högre frekvenser. Några timma om dagen ed telefonen i örat är nog inget att rekommendera, och det gör ju oftast bara stressade förortsmammor samt deras barn.
Herre jösses, skall vi börja bekymra oss för elektromagnetisk strålning som vi människor alstrar, då tänker jag även på högspänningslednkngar, vad skall vi då tänka om den kosmiska bakgrundsstrålningen, den elektromagnetiska strålningen från solen (ljus alltså, synliga och osynliga våglängder), radon från våra stenhällar på västkusten, etc etc?

Alla skall vi dö, njut av livet medan det varar och oroa er inte får sådant som inte går att påverka, eller sådant som är droppar i havet jämfört med vad vi annars exponeras för.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
C CarinCN skrev:
Vi har haft en långdragen diskussion om detta. Sambon menar att det är cancerframkallande och att barnen inte ska ha lampa ovanför sängen och inte brevid.
Oroväckande att man oroar sig för en elsladd och en lampa. Här biter inte fakta och argument. Din partner behöver terapi. Psykolog el psykiatriker.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Jag funderar på magnetfält. Som en del nämner en gammal klockradio är en bov. Men med tanke på storleken borde den ändå inte vara så farlig. Måste vara värre att stå bredvid en transformator med samma magnetfält.
Sen inser man att den där klockradion ändå inte kan vara farlig med tanke på alla dessa som haft en klockradio med ett starkt magnetfält. Bredvid i många år.
Rädslan är farligare.
Problemet med (de flesta) gamla klockradios var att transformatorn helt enkelt var av usel kvalitet (lika i all budgetelektronik, men just klockradion hade ju folk nära sig 1/3 av dygnets timmar).
Hög verkningsgrad på transformatorn var inte av något större intresse, när sådana här produkter konstruerades, utan lågt pris var mer prioriterat, så det användes små dåligt lindade transformatorer med för små magnetkärnor osv.

En stor riktig distributionstrafo är en helt annan femma, där jagas verkningsgrad till tiondels procent, vilket då innebär att det finns mindre energi kvar som kan stråla ut på annat vis.
Nu är det nog mest värmestrålning som ökar men även läckande magnetfält påverkas av byggkvaliteten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Buildgates och 1 till
  • Laddar…
C CarinCN skrev:
Är det farligt att ha elkabel under sängen och likaså ha en lampa brevid sängen på grund av magnetiska fältet?
Nej. En diskussion om farliga magnetiska fält kan bara bli aktuell om du bor < 25 m från ett ställverk eller har en kraftledning ovanför bostaden. Men inte ens detta är bevisat. Om du är rädd för magnetfält från en lampa så måste du beakta mikrovågsugnar, mobiltelefoner och vitvaror vilka heller inte har någon evidens på skadlighet. När min son gick i skolan fanns där en föräldrer som berättade om sin elallergi. På föräldrarmöten ville han alltid att vi skulle släcka belysningen. På en kafferast lutade han sig mot elcentralen.........................
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vill du vara säker på att få fakta, gå till Strålsäkerhetsmyndighetens hemsida. Den informationen bygger på tillgänglig forskning. Visst kan ny forskning komma till andra slutsatser, men du har minst risk att det som står är baserat på tyckande.
 
För att sätta detta i lite relation till varandra. Det kan vara farligare att överföra en obefogad rädsla för något. Än vad rädslan för vad något som kan vara skadlig, egentligen är. Dessutom kan det kraftigt begränsa barnens möjligheter att välja arbete när det blir stora. Min mamma är tex mycket rädd för el. Vilket gjorde att jag inte fick utbilda mig till elektriker, något jag har fallenhet för. Påståenden som "ingen vet egentligen vad elektricitet är", är svåra att bemöta, eftersom de som ställer påståendet inte kan ta till sig svaret.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Vi har mycket induktionsutrustning med mycket höga effekter på jobbet och står du 1m ifrån så stannar armbanduren och man känner hur det kryper i kroppen bokstavligen men mäter vi magnetfältet 2m bort så är det utanför farliga nivåer.
Om arbandsuren stannar så använder ni fel arbandsur. Det finns serietillverkade mekaniska armbandsur som garanteras klara minst 15000 Gauss utan att påverkas negativt. Nackdelen med dem är förstås att de är dyra. (Fast väldigt snygga.)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Är detta ett skämt? NEJ det finns inget som heter elallergi. Det är en psykisk sjukdom närbesläktat med hypokondri. Det är bevisat flera gånger om med dubbelblinda tester.
 
  • Gilla
videopac och 8 till
  • Laddar…
C CarinCN skrev:
Är det farligt att ha elkabel under sängen och likaså ha en lampa brevid sängen på grund av magnetiska fältet?
OK. Jag ser att andra har svarat redan, men låt mig kommentera det några sagt om elallergi.

Elallerigi finns inte, eller rättare sagt, det finns sådana som upplever obehag nära elektriska apparater, men detta obehag orsakas inte av elfält. Hur vet vi det? Jo det finns ett antal, välgjorda studier där man utsatt sådana personer för elfält, utan att de varit medvetna om fälten varit på eller av. I samtliga fall har inte dessa personer kunnat svara rätt, med en större sannolikhet än om de gissat.

Den sannolikaste förklaringen till "Elallergi" är i stället vad man kallar ett "beting", en reflex. Blotta åsynen av något triggar en obehagsreaktion. Det har visat sig att KBT fungerar bra som behandling i sådana fall.

Det tråkiga är att det fortfarande finns ett sådant stigma kring psykiska problem. För att man skall kunna behandlas behöver man erkänna att det är ett psykiskt problem. Tyvärr är det så att sådant snack som vissa alarmister sysslar med i själva verket förstärker problemen hos de som drabbats av detta beting.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Magnetfältet från en kabel beror på 3 saker
1: Frekvensen
2: Längden på kabeln
3: Strömmen

Sedan avtar fältet med faktor ^5 relativt till basavståndet. Basavståndet är den längsta sträckan med öppet fällt.

Här kommer den intressanta delen. De flesta sladdar har en ledare i respektive riktning. Det generar två magnetfällt. Dessa fällt tar perfekt ut varandra (Om de inte läcker ström, men då har man betydligt värre problem). Resultatet av det är att basavståndet är avståndet från den ena ledaren till den andra, typiskt 2-3 mm eller så. Fältet bara någon cm från sladden är så försvinnande litet att det inte ens går att mäta med den allra känsligaste utrustning.

En annan grej. Om lampan är släkt, är strömmen noll. Det finns inget magnetfällt från lampan när den är avstängd.

En modern lampa drar väldigt lite ström, så även när den är på är det inget fällt att prata om.

Ett annat sätt att fullständigt döda fället är att använda en DC driven lampa. Magnetfältet som bildas försvinner då helt bort i jordens bakgrundsfällt.

Kan notera att det finns något som kallas E-fält med. E-fält är en annan typ av fällt som skapas av kablar. Detta fällt skapas inte av strömmen utan även spänningen. Fältet skapas av samma två av tre faktorer, men där strömmen byts mot spänning. det betyder att även om lampan är avstängd så finns det ett E-fält hela vägen fram till strömbrytaren (och ibland även förbi strömbrytaren i vissa fall). Kabel hittare använder E-fält för att hitta kablar.

Samma sak igen. Med en DC lampa försvinner E-fältet. Detta är dessutom lätt att mäta med en kabelhittare. E-fältet avtar med faktor ^3 av avståndet, så det når betydligt längre. Men om vi pratar om en vanlig sladd, inte speciellt lång. Även detta kan man med enkelhet mäta med en kabelhittare.

Sedan vad det gäller dess farlighet. Nej. Det finns ingen forskning som tyder på det är fallet.
[länk]
"No mechanism by which ELF-EMFs or radiofrequency radiation could cause cancer has been identified. "

Dvs det finns inget direkt sätt som varken magnetfällt eller E-fält kan skapa cancer. Det finns ett par indirekta sätt, men de är inte aktuella här.

Summerat av det magnetfällt även om de skulle finnas märkbara fällt, kan inte skapa cancer i den här typen av miljö. Magnetfälten blir dessutom aldrig så stora i ett hem så det är något problem. Tja, en Tjock-TV skapar rätt stora magnetfällt, men de är inte så vanliga längre. Även hårfön skapar relativt stora magnetfällt. (tabellen under har även tagit hänsyn till avståndet man normalt sett står från maskinen[bild]

Det finns magnetfällts testare att få tag på, men de är ovanliga och dyra.

E-fält är lite av en annan historia. Det är något som man faktiskt träffar på i ett hem i någon praktisk betydelse, till skillnad från M-fält. En E-fälts testare kan man köpa på ICA för si så där 150 kr. Bara och testa.

Notera att M-fältet avtar två magnitudoder fortare än E-fältet. Så om man inte kan mäta något E-fält, behöver man inte oroa sig för något M-fält
Tyvärr finns det en massa sakfel i detta utlägg även om en del är rätt. Varför en DC spänning inte skapar ett elektriskt fält och en DC ström inte skapar ett magnetfält har jag svårt att inse. Jag räknar varje månad på magnetfält från dc-kablar.
Dom andra felen, bl a hur fälten avtar med avståndet, bemödar jag mig inte att beskriva i detalj. Jag rekommenderar fysikboken.
 
  • Gilla
Millox och 5 till
  • Laddar…
Och varför magnetfältet beror på frekvensen förstår jag inte heller.
 
C CarinCN skrev:
Är det farligt att ha elkabel under sängen och likaså ha en lampa brevid sängen på grund av magnetiska fältet?
Nej ! Det är farligt att ha sådanna bisarra ideer !!!
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
A AndersG skrev:
OK. Jag ser att andra har svarat redan, men låt mig kommentera det några sagt om elallergi.

Elallerigi finns inte, eller rättare sagt, det finns sådana som upplever obehag nära elektriska apparater, men detta obehag orsakas inte av elfält. Hur vet vi det? Jo det finns ett antal, välgjorda studier där man utsatt sådana personer för elfält, utan att de varit medvetna om fälten varit på eller av. I samtliga fall har inte dessa personer kunnat svara rätt, med en större sannolikhet än om de gissat.

Den sannolikaste förklaringen till "Elallergi" är i stället vad man kallar ett "beting", en reflex. Blotta åsynen av något triggar en obehagsreaktion. Det har visat sig att KBT fungerar bra som behandling i sådana fall.

Det tråkiga är att det fortfarande finns ett sådant stigma kring psykiska problem. För att man skall kunna behandlas behöver man erkänna att det är ett psykiskt problem. Tyvärr är det så att sådant snack som vissa alarmister sysslar med i själva verket förstärker problemen hos de som drabbats av detta beting.
Ja precis, jag befann mig på en filt i en park en sommardag då en kompis kom förbi. Hon satte sig ner och efter ett tag sa hon att hon hade känningar från sin elallergi och frågade om jag hade mobiltelefonen på. Jo, det hade jag. Hon bad mig att stänga av den vilket jag då gjorde. Hon mådde genast mycket bättre. Vi satt där på filten i några timmar. När jag sedan var på väg hem skulle jag ringa ett samtal och upptäckte då att min mobil var på, jag hade på något sätt misslyckats med att stänga av mobilen. Men kompisen mådde bra ändå.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Och varför magnetfältet beror på frekvensen förstår jag inte heller.
Jag tänkte precis samma tankar som dig.
Men ärligt talat kände jag mig inte alltför säker för att svara. Jag har bluddrat bort mig förut när jag försökt beskriva fältstyrkor och sånt där.
Sen spelar det kanske inte heller så stor roll för denna tråd, i övrigt var väl budskapet i inläggen bra för trådens innehåll och riktning ...?

Magnetfält brukar väl benämnas B-fält? Här verkar termen M-fält användas. Men det är kanske korrekt, att det bara beror på vilket landsspråk man valt.
 
J Johan456 skrev:
Finns det verkligen det? Lokförare är den yrkesgrupp som utsätts mest. Undra hur det ser ut för dem.
Det finns studier som visar att lokförare är överrepresenterade i hjärntumörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.