J Johnsson 56 skrev:
Tala om för din fru att hon har helt fel. uttrycket "det är inte ens fel när två träter" är ett av de löjligaste jag vet. Självklart är det ofta bara den ena som har fel.
Är du seriös, eller?
 
Orkade inte läsa hel inlägget men enligt jordabalken så får grenar kapas av grannen om de är på deras tomtgränssida. Plank kräver grannens tillåtelse om närmare än 4.5 m

Lycka till
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Grannen verkar ju förstå att de gör fel men menar att inget kan hända dem genom att fortsätta med detta beteende. Jag skulle i det läget gå ut och ta bort motsvarande häck, träd eller buske på grannens tomt. Varje gång de rör min tomt blir det lika på deras plätt.
:thinking:Ingen bra åtgärd, om man inte vill att problemet skall eskalera. :thinking:
 
H håbbe1961 skrev:
Orkade inte läsa hel inlägget men enligt jordabalken så får grenar kapas av grannen om de är på deras tomtgränssida. Plank kräver grannens tillåtelse om närmare än 4.5 m

Lycka till
Just det, så TS kan kapa grannens överhängande trädgrenar.
Det får dock inte skada trädet väl? Alltså döda eller välta det.
 
Idioter SKA anmälas
Det är straffbart att förstöra andras egendom
Risken är ju ändå att det läggs ner
Samla allt på bild, anmäl allt du kan, varje gång


A Andreasa2 skrev:
Tanten sa att hon tyckte att den var för kal. Nu är den tydligen fin men jag tycker den ser förjävlig ut. Kan ta bilder sen. Halva häcken är nerklippt till 110 cm och sen har dom gjort ett stort hål på ett ställe. Dom har inte stört oss sedan jag sa ifrån (ungefär då jag skapade andra tråden), men nu är dom igång igen. Har inte lagt energi på att leta mer efter gränsen.
 
S
Till TS.
Har du en häck mot grannen ska du också ta hänsyn till denna granne.
Har du gjort det?
Misstänker du att det kan bli till olägenhet, som att häcken växer in på grannens tomt eller att häcken skuggar för sol är det extra viktigt att komma överens med grannen.
Växer det in på grannens tomt och du vägrar ta bort det har grannen rätt att åtgärda detta själv. Är det detta som har hänt?
Det verkar som sagt som att TS och mångas inlägg har sin egen lilla påhittighet vad man får göra och vad som är rätt.
 
Det ser inte ut som en välvårdad häck på bilderna, det är ett buskage.
Klipp ner allt och låt den växa upp igen, klipp oftare för att få den tät
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Är du seriös, eller?
Vad menar du ?
 
K krillan skrev:
Ett bra sätt att vända upp och ner på grannens lilla perfekta värld är att lossa utgående nolla / PEN i mätarskåpet så dom får svävande nolla i huset och upp mot 400 V i vägguttagen. Sedan kan du njuta av att deras elektronik går sönder.
greger911 greger911 skrev:
Linda in kraftig ståltråd rund grenar och stammar, lite diskret förstås. Vänta och se vad som händer med deras ansningsverktyg.
Det som händer I förlängningen är bara att ståltråden växer in i grenarna... och hur kul är det?
 
A Andreasa2 skrev:
Nä, dom har varit förbannade och tjuriga innan den kom till (i år). Men det skulle inte förvåna mig om dom inte tycker om den heller.



Haha, dom har faktiskt ett stort träd som står precis innanför deras staket. Nästan halva trädet kommer in på vår tomt, skuggar häcken en del. Men jag tror inte det är värt att bråka med dom. Har funderat lite, jag tror allvarligt talat att dom har lite psykotiska drag. Det skiner igenom att dom har väldigt lite eller ingen förmåga att känna empati. Tror nog det bästa är att försöka hitta en lösning så att dom blir nöjda och vi får insynsskydd, om det går.
Om bråket/dispyten pågår så säger du till dem att du har problem med deras träd som hänger in över din tomt. Be dem att kapa grenarna, ge dem även ett brev (som du spar kopia på) och de dem en månad eller så att åtgärda. Om de inte åtgärdat innan dess; kapa själv det som hänger in över din tomt. Dokumentera med foto före och efter.
Steg 1 är nog att noga ta reda på tomtgränsen. Kan vara värt att kosta på en utsökning av tomtmarkeringar eller sätta ut ny om de gamla är borta
 
S
A Andreasa2 skrev:
Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: [länk]

Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat på att den är för hög. Nu klagade dom på att den blev lite kal men vi tänker att det kommer nya skott.

Dom senaste veckorna har dom ett antal gånger kapat grenar och slängt över till vår tomt. Har tänkt att det är väl grenar som lutat över till deras tomt så har bara slängt det o ignorerat. Men nu hände det igen och nu är det ett hål. Ser förjävligt ut och jag har fått massa grenar på tomten. Där dom kapat är häcken nu kanske 110 cm. Häcken står ca 30-40 cm in på vår tomt.

Tänkte nu måste jag säga till dom att sluta. Men det var lönlöst. Dom sa i princip att dom vet att dom inte får klippa den men det skiter dom i. Dom ”hjälper” oss eftersom vi inte kan sköta den. Något är fel med dom, behandlade mig som skit fast jag höll mig på en respektfull nivå. Allt för att vi inte sköter häcken som dom vill.

Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.
Häcken ser ju ut som själva fan enligt min åsikt. Dock ska du inte vika ner dig för grannen. Har du försökt resonera utan resultat så är det dags att byta tonläge. Sluta tassa omkring i filttofflor och se till att grannen får ett helvete. Jag hade en liknande granne en gång som gnällde på att ungarna lekte på gatan (återvändsgata) där det bodde 11 kottar. Även när dom var i vår trädgård gnydde dom. Jag trackade dom tills dom flyttade. Till saken hör att dessa grannar bodde i hyresparhus och alla andra ägde. Men det är vara att köra på. Sätt upp övervakningskamera så att du har något att köra i halsen på dom. Antagligen har dom inget vettigt att göra på dagarna och njuter av att köra med dig. På med stridrustningen och kör skiten ur dom. En trädgårdstraktor med klippaggregat och uppsamlare låter som en skulltork. Fint att köra länge med när dom sitter på uteplatsen och grillar eller vad dom nu gör. Så fort dom är ute så startar du eländet. Visa ingen nåd. Folk måste fatta att mitt är mitt och ditt är ditt. Ingen har rätt att rumstera med mina grejor på mina domäner.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Danie_K och 4 till
  • Laddar…
Q
Oftast är inte någon oskyldig i en sådan här tvist.

Hade nog inte velat ha dig som granne, jag tycker man skall försöka sköta sin trädgård.
Särskilt mot sina granna och särskilt när de klagar på det. Det behöver inte vara pedant skött utan bara se vårdat ut.

Din häck ser för djävlig ut varför kan du inte bara ta hand om den ? Iallafall mot grannen.

Sen är de helt klart inte ok att de går in och beskär saker på din sida och särskilt inte när du sagt till dem att inte göra det.
Lyssnar de inte trevligt så får man säga till på skarpen och hålla dem korta.

Fick själv en ärva en fight efter jag köpte mitt hus, de klagade på eldningen att de rök in till dem även när vi inte ens eldade.
Jag fick höja tonen mot dem ochberätta att de inte bara är jag som har kamin och är inte jag som stör dem, sa även att jag fixat utomhusanslutning för tilluften så jag får bättre förbränning.
Efter detta har vi en bättre relation , bara lite gnäll om att jag klippt hårt på deras buskar i tomtgränsen.
Men de friheten tar jag mig för de sköter inte det och annars kan jag inte gå bredvid mitt garage.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag skulle dokumentera väl, polisanmäla och överväga att stämma dem, ett sk småmål.
Och börja med ett rekommenderat brev med formellt begäran att de slutar ta sig in på er tomt och skada häcken.
Prata med hemförsäkringsbolaget angående rättsskydd och om ni har något. Det kostar en knapp tusenlapp att lämna in ett mål till tingsrätten. Sök upp en lämplig jurist (behöver inte vara advokat) var väl förberedda eftersom tid är pengar.
Lyssna på juristen och gå vidare därifrån angående eventuell stämning.
Dokumentera (fotografera) när de ägnar sig åt skadegörelsen. Bifoga/komplettera polisanmälan.
Har du dem inte med fingrarna i syltburken är risken stor att de kommer att skylla ifrån sig och ljuga både för polis och i domstol.
Dokumentera i vilket fall allt som sker. Spela in samtal, fotografera, se till att du kan bevisa för en utomstående att dina tokiga grannar gör det de gör.
Lycka till!

A Andreasa2 skrev:
Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: [länk]
Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat ....
Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.
 
  • Gilla
a_c
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Till TS.
Har du en häck mot grannen ska du också ta hänsyn till denna granne.
Har du gjort det?
Misstänker du att det kan bli till olägenhet, som att häcken växer in på grannens tomt eller att häcken skuggar för sol är det extra viktigt att komma överens med grannen.
Växer det in på grannens tomt och du vägrar ta bort det har grannen rätt att åtgärda detta själv. Är det detta som har hänt?
Det verkar som sagt som att TS och mångas inlägg har sin egen lilla påhittighet vad man får göra och vad som är rätt.
Hänsyn till grannen? TS får ha 30 meter hög tuja om han vill. Inne på sin egen tomt givetvis.
 
  • Gilla
  • Älska
kvarnby och 5 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Just det, så TS kan kapa grannens överhängande trädgrenar.
Det får dock inte skada trädet väl? Alltså döda eller välta det.
Precis, man får inte klippa så att trädet skadas eller dör. Och bara grenar, inte stam.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.