Vi är igång med bygget!

men vi tar det från början... :)

Vi har länge pratat och drömt om att bygga hus. sneglat på husfirmor, kollat vad som är rimligt att göra själva, letat tomter. För 6 år sedan började vi lite mer aktivt att söka tomt och snubblade av en händelse på ett tips om att istället kolla på fritidshus. Detta var innan den stora prisökning som har skett och nu öppnade sig plötsligt många nya möjligheter för oss!

Vi åkte och tittade på en tomt (fritidshus) vid en sjö, strax utanför staden. Väl där föll vi inte riktigt pladask, men mäklaren informerade snabbt att det fanns ett annat fritidshus (tomt ;)) till salu. Det här kändes bättre, mer kvällssol och större tomt! Vi slog till! Det var 5 år sedan nu och vår yngsta dotter var nästan nyfödd vilket gjorde att vi ville vänta med att dra igång ett jätteprojekt just då, det fanns inte energi helt enkelt.

Efter det har vi successivt och i lugn och ro röjt tomten på gamla fallfärdiga skjul, uthus, sly, träd och skräp. Massa skräp. Fritidshuset byggdes på 50-talet, en tid då återvinning inte var på tal utan man slängde helt enkelt ut alla sopor i skogen. Skogen som nu är vår tomt...

En solig tomt med grönt gräs, ett 50-tals fritidshus i bakgrunden och en bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt med sjöutsikt, grönt gräs, träd och ett gammalt uthus, indikation på renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JimmyLarss0n och 13 till
  • Laddar…
Nästa steg som vi tog tag i var att engagera en arkitekt. Vi har turen att känna en och för tre år sedan började vi att skissa. Även här något vi kunnat göra i lugn och ro och tänka igenom mycket. Det gick oftast en tre fyra månader mellan varje återkoppling, men steg för steg så kom vi närmare något riktigt bra.

Här skulle jag nog ändå ge som tips till den som vill göra denna resa att mycket tid inte alltid är bra. Man hinner ångra sig och flytta väggar fram och tillbaka flera gånger. :) Ändringar kostar...

Huset då?
Jo, som synes så är det en sluttningstomt och därför anpassas huset till det. Vi har tidigare bott och trivts väldigt bra i hus med halvplan därför var det ett önskemål till arkitekten. Vidare ville vi fokusera och lägga stora ytor på områden där vi spenderar mycket tid som kök och vardagsrum och att försöka hålla nere ytorna i sovrum, badrum tvättstuga etc. Sovrummen placeras i norr, kök och matplats i söder/väster samt vardagsrum i väster. På så sätt följer vi solen. :D

Arkitektritad modern villa anpassad för sluttningstomt med stora fönster och halvplan, bil parkerad i carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritad sluttningstomt med modern villa i halvplan, stora fönster, terrass ovan garage och omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Repliken och 40 till
  • Laddar…
Följer (y)
 
  • Gilla
lizaliza
  • Laddar…
Entreprenörer
Så för snart ett år sedan skickade vi in ansökan om bygglov och i samma veva började vi leta entreprenörer. Alla de bästa är bokade långt fram och det gäller att vara ute i god tid.

Vi har valt att bygga i egen regi. Dvs vi tar in och skriver kontrakt med alla entreprenörer enskilt. På så vis har vi större kontroll över vem som gör jobbet, vad det kostar samt vad man får för pengarna.

Vår filosofi kring att hitta entreprenörer:
  • Mindre firmor med gott rykte. Dvs hellre en firma med 4-5 pers än någon med 20 anställda - på så vis "vet" vi att alla på firman är bra och vi är inte beroende av vem de skickar på just vårt jobb.
  • Löpande räkning - vi står med risken att det drar iväg pga krångel, men också med en möjlighet att det rullar på och vi då bara betalar minsta möjliga. Ytterligare en poäng med löpande är att vi inte behöver bestämma allt i förväg och riskera att priset drar iväg pga en massa ÄTOR om vi upptäcker att vi måste göra ändringar. Vi är övertygade om att vi kommer behöva göra ändringar. :cool:
  • Kolla att firman funnits länge utan namnbyten, rekonstruktioner od.
  • Referenser - givetvis! Både sådana som entreprenören själv delar med sig av, men vi har även letat rätt på namn som vi inte fått direkt av entreprenören.
Under hösten 2019 lyckades vi boka vår snickare och några månader senare även vår markentreprenör. Resten tänkte vi vänta lite med.

Bygglovet rullade på med några kompletteringar samt att vi var tvungna att få en godkänd ansökan för att borra för bergvärme innan de kunde godkänna bygglovet. Här stötte vi på lite moment 22 då miljökontoret som skulle ansöka bergvärmen ville veta vilken entreprenör som skulle borra samt vem som skulle installera pumpen. Detta i ett hus som inte finns... Efter ett telefonsamtal och en förklaring av läget så förstod handläggaren det orimliga i att veta detta ett år i förväg och hon godkände ansökan. Därmed blev även bygglovet godkänt lagom till jul 2019! (y)
 
  • Gilla
gavro och 4 till
  • Laddar…
Tekniskt samråd
Jag försöker beskriva processen i kronologisk ordning och nästa steg var väl egentligen banken, men det får jag ta i ett annat inlägg.

Till tekniskt samråd måste man ha tagit fram konstruktionsritningar, VS-ritning, ventilationsritning, situationsplan för dag- och dränvatten, brandskyddsdokument och kontrollplan. Då vi även sökt och fått lov att riva en byggnad behövdes även en materialinventering av byggnaden och hur materialet tas om hand samt en kontrollplan för rivningen. Kontrollplanen för nybyggnationen gjorde vår KA, K-ritningar köpte vi in - allt annat gjorde jag själv. De flesta ritnigar gjorde jag faktiskt i word eller paint, det behövs inget snyggt CAD-ritat utan några linjer som visar dragningar av avlopp, ventilation på planlösningen gick hur bra som helst. Brandplanen hittade jag här på BH, kontrollplan och materialinventering hittade jag via nån annan kommuns hemsida där de hade lagt upp exempel.

Konstruktionsritning
En konstruktionsritning behövs såklart ändå och vi valde att ta det via arkitektfirman. Här gjorde vi två misstag.
1. Vi litade blint på arkitektfirman (välrenommerad sådan förvisso) och lät en för oss okänd person göra beräkningar och ritning. Ångar bittert att jag inte begärde den person på firman som jag har många bra referenser på utan tog den som vi blev tilldelade.
2. Räkningen kom innan allt var levererat, men då vi som sagt valt en välrenommerad firma samt även känner arkitekten personligen så betalade vi räkningen ändå. Det skulle jag aldrig gjort, något jag får återkomma till senare.

Nåväl, ritning och beräkningar gjordes och vi fick en K-ritning att presentera vid samrådet!
 
  • Gilla
Isak D och 9 till
  • Laddar…
Ser ut att bli ett mycket härligt hus.:D Hur ligger ni till i processen nu?
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Jag gillar designen på huset, ser fram emot att få se planlösning och följa bygget!
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Detta ska bli väldigt kul att följa.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
hur har ni löst tillgänglighetskravet på denna sluttningstomt? Ramp? Hiss? Ingång från "carporten" direkt med kök, wc och sovrum i källarplan?
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
B
Mycket spännande.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Coolt hus! Ska följa med spänning :geek:
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Nästa steg som vi tog tag i var att engagera en arkitekt. Vi har turen att känna en och för tre år sedan började vi att skissa. Även här något vi kunnat göra i lugn och ro och tänka igenom mycket. Det gick oftast en tre fyra månader mellan varje återkoppling, men steg för steg så kom vi närmare något riktigt bra.

Här skulle jag nog ändå ge som tips till den som vill göra denna resa att mycket tid inte alltid är bra. Man hinner ångra sig och flytta väggar fram och tillbaka flera gånger. :) Ändringar kostar...

Huset då?
Jo, som synes så är det en sluttningstomt och därför anpassas huset till det. Vi har tidigare bott och trivts väldigt bra i hus med halvplan därför var det ett önskemål till arkitekten. Vidare ville vi fokusera och lägga stora ytor på områden där vi spenderar mycket tid som kök och vardagsrum och att försöka hålla nere ytorna i sovrum, badrum tvättstuga etc. Sovrummen placeras i norr, kök och matplats i söder/väster samt vardagsrum i väster. På så sätt följer vi solen. :D

[bild] [bild]
Wow! Vilket härligt hus! Ser fram emot att följa detta.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Ska ni sätta dörr på carporten sen och få varmt o fint dubbelgarage? :thinking:
 
Ser riktigt snyggt ut, det här vill jag också följa! :)
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Följer också, spännande!
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.