F
A Argastesnickaren skrev:
Du blandar lite med enstegs och tvåstegs isolering och säger att man inte ska höja temperaturen på fester vintertid!!!
Ingen fukt som kommer inifrån ska ut i isoleringen, det är därför man plastar väggarna.
Enstegs tätade fasader är något helt annat.
Då har du plast på insidan sen trä och isolering utan luftspalt som avslutning frigolit med tunnputs ytterst.
Det som hände på dessa väggar var ju att fukt som letar sig in vid överföringar eller ett runt otäta övergångar vid fönster fastnar mellan två täta skickt.
Dvs fukt utifrån.
Hej
Den arge snickare gör själ för namnet (sorry, kunde inte låta bli :) ) "Plastade väggar"? Du menar Ångspärr?. Klart färre i Sverige hus har ingen ångspärr än hus som har ångspärr, procentuellt sett.
Ångspärren kom på 70-talet och blev vanligt då. River man en vägg från ett sånt hus är ångspärren ofta trasig, plasten är som fnas och faller sönder bara man tar i den.
Ångespärren måste vara 100% tät och snickarna tejpar noga skarvarna. Men hur länge håller limmet på tejpen 5 år, 10 år, 20 år? En del snickare lägger ny ångspärr ovanpå den gamla, vilket är idiotiskt för det kan bli mögel och fukt emellan dem. Många snickar-nötter har jag sett har satt fast ångspärren med häftpistol :) också. (och kanske köpt billigaste tunnaste ångspärr på Byggmax ellet nåt). Borrar man i väggen för någon hylla eller nåt och skadar ångspärren är det kört, för då är det inte 100% tätt längre. Den måste under hela husets livslängd eller tills man renoverar väggarna vara 100% tät och inget annat. Ett hus har längre livslängd än en ångspärr.
En ångspärr måste ligga exakt vid daggpunkten och det krävs goda kunskaper om den saken, alltså var någonstans i ytterväggen ångspärren läggs.. Man bör absolut inte lägga en ångspärr på ett gammalt hus såvida man inte är en superexpert.

Skulle själv troligen undvika ångspärr hur plast och tejp kan spricka upp har jag sett själv, de husen var från början av 90 - talet. Det finns även nyare ångspärrar som fungerar typ som Gore-Tex. Men har aldrig varit i kontakt med dem. Antar att funktionen kan avta efter typ 10 år. Kan inget om dem alls.

Missade att nämna förut så som du nämner att fukten utifrån kan kondensera i ytterväggen. Det är riktigt, men inget man direkt behöver beakta vanligvis.
Det är oftast få problem med det vintertid när det är riktigt kallt eftersom den absoluta luftfuktigheten då är så låg utomhus, vid -20 °C är den 1 gram/1000 liter luft cirka om det är snö på marken. Vid barmark, lägre. Värre är det om man brassar på med braskassetten om det regnar ute och det är t.ex. +5-15 °C ute. Vid 10 °C är det då 10 gram vatten/1000 liter luft och kan kondensera mot ytterväggen och innanför ytterpanelen eller längre in lättare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Hej
Den arge snickare gör själ för namnet (sorry, kunde inte låta bli :) ) "Plastade väggar"? Du menar Ångspärr?. Klart färre i Sverige hus har ingen ångspärr än hus som har ångspärr, procentuellt sett.
Ångspärren kom på 70-talet och blev vanligt då. River man en vägg från ett sånt hus är ångspärren ofta trasig, plasten är som fnas och faller sönder bara man tar i den.
Ångespärren måste vara 100% tät och snickarna tejpar noga skarvarna. Men hur länge håller limmet på tejpen 5 år, 10 år, 20 år? En del snickare lägger ny ångspärr ovanpå den gamla, vilket är idiotiskt för det kan bli mögel och fukt emellan dem. Borrar man i väggen för någon hylla eller nåt och skadar ångspärren är det kört, för då är det inte 100% tätt längre.
En ångspärr måste ligga exakt vid daggpunkten och det krävs goda kunskaper om den saken, alltså var någonstans i ytterväggen ångspärren läggs.. Man bör absolut inte lägga en ångspärr på ett gammalt hus såvida man inte är en superexpert.

Skulle själv troligen undvika ångspärr hur plast och tejp kan spricka upp har jag sett själv, var från 90 - talet. Det finns även nyare ångspärrar som fungerar typ som Gore-Tex. Men har aldrig varit i kontakt med dem. Antar att funktionen kan avta efter typ 10 år. Kan inget om dem alls.

Missade att nämna förut så som du nämner att fukten utifrån kan kondensera i ytterväggen. Det är riktigt, men inget man direkt behöver beakta vanligvis.
Det är oftast få problem med det vintertid när det är riktigt kallt eftersom den absoluta luftfuktigheten då är så låg utomhus, vid -20 °C är den 1 gram/1000 liter luft cirka om det är snö på marken. Vid barmark, lägre. Värre är det om man brassar på med braskassetten om det regnar ute och det är t.ex. +5-15 °C ute. Vid 10 °C är det då 10 gram vatten/1000 liter luft och kan kondensera mot ytterväggen och innanför ytterpanelen eller längre in lättare.
Nn
Nissens Nissens skrev:
Det är ju rörande att du känner så mycket för människor som ”stör sig” på vindkraftverk.
Jag tror aldrig jag sett ett vindkraftverk som är byggt nära någon bebyggelse, så det måste vare ett fantastiskt marginellt problem. Går folk och tittar på kärn- och vattenkraftverk så är det säkert en del som stör sig på dem också. Tvärviggar finns överallt... :)
OT. Det är ganska vanligt med vindsnurror i närhet av bebyggelse. Frånsett störande ljud så fladdrar skuggor från vingarna äver
 
F Freddan#1 skrev:
Hej
Den arge snickare gör själ för namnet (sorry, kunde inte låta bli :) ) "Plastade väggar"? Du menar Ångspärr?. Klart färre i Sverige hus har ingen ångspärr än hus som har ångspärr, procentuellt sett.
Ångspärren kom på 70-talet och blev vanligt då. River man en vägg från ett sånt hus är ångspärren ofta trasig, plasten är som fnas och faller sönder bara man tar i den.
Ångespärren måste vara 100% tät och snickarna tejpar noga skarvarna. Men hur länge håller limmet på tejpen 5 år, 10 år, 20 år? En del snickare lägger ny ångspärr ovanpå den gamla, vilket är idiotiskt för det kan bli mögel och fukt emellan dem. Borrar man i väggen för någon hylla eller nåt och skadar ångspärren är det kört, för då är det inte 100% tätt längre.
En ångspärr måste ligga exakt vid daggpunkten och det krävs goda kunskaper om den saken, alltså var någonstans i ytterväggen ångspärren läggs.. Man bör absolut inte lägga en ångspärr på ett gammalt hus såvida man inte är en superexpert.

Skulle själv troligen undvika ångspärr hur plast och tejp kan spricka upp har jag sett själv, var från 90 - talet. Det finns även nyare ångspärrar som fungerar typ som Gore-Tex. Men har aldrig varit i kontakt med dem. Antar att funktionen kan avta efter typ 10 år. Kan inget om dem alls.

Missade att nämna förut så som du nämner att fukten utifrån kan kondensera i ytterväggen. Det är riktigt, men inget man direkt behöver beakta vanligvis.
Det är oftast få problem med det vintertid när det är riktigt kallt eftersom den absoluta luftfuktigheten då är så låg utomhus, vid -20 °C är den 1 gram/1000 liter luft cirka om det är snö på marken. Vid barmark, lägre. Värre är det om man brassar på med braskassetten om det regnar ute och det är t.ex. +5-15 °C ute. Vid 10 °C är det då 10 gram vatten/1000 liter luft och kan kondensera mot ytterväggen och innanför ytterpanelen eller längre in lättare.
Fel om ångspärr. Har rivit hus med plastfolie från 70-talet och folien har varit precis som ny. Även bakom glödheta elradiatorer.
 
F
S seniorkonsult skrev:
Fel om ångspärr. Har rivit hus med plastfolie från 70-talet och folien har varit precis som ny. Även bakom glödheta elradiatorer.
Hej
Du har rätt och du har fel. Har också sett det också någon gång, hela ångspärrar på 70-talshus. Det finns ingen regel utan undantag! Eller hur?
Frågan är bara hur man skall veta vilken som håller bara? Beijers dyraste eller Byggmax billligaste?? Jag vet inte, har ingen aning om hur just den rullen man köper idag kommer att se ut om 20-30-40 år? Vet du?

Jag vet inte heller vilken bil som kommer vara minst på verkstan jag köper finaste Mercan eller billigaste Fiaten? Visst kan man gissa på Mercan, men det kan lika gärna vara tvärt om. Eller?
 
Redigerat:
Nissens
S seniorkonsult skrev:
Nn
OT. Det är ganska vanligt med vindsnurror i närhet av bebyggelse. Frånsett störande ljud så fladdrar skuggor från vingarna äver
nizzehult nizzehult skrev:
Vadå naiv? I min bil sitter ett sånt system som fungerar utmärkt och som sköter sig själv men skulle jag i stället köra med öppna fönster så fungerar inte automatiken.
Samtidigt har bilen
Nej, det är inte vanligt med vindkraftverk nära bebyggelse, åtminstone inte söder om Dalälven. I norrland tycker man kanske en mil bort är nära möjligen...
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Nn
OT. Det är ganska vanligt med vindsnurror i närhet av bebyggelse. Frånsett störande ljud så fladdrar skuggor från vingarna äver
Var ? Efter 2008 är minimiavstånd 800 meter. Det är större risk för majoriteten av människor i landet att de stör sig på sin egen skugga.
Och ett sånt ljud hörs troligtvis inte 800 meter iväg heller.
Finns iallafall inte i skåne.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Låt fönstret vara öppet och stäng av värmen så det blir svinkallt i sovrummet. Då blir hon mera benägen att krypa intill dig.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Första frågan: Man brukar säga att belysning mm står för 5-6000 kWh per år. Så om ditt hus drar 17000 kWh för uppvärmning (med värmepump) låter det mycket med 20-30% extra för en öppen dörr i ett sovrum. Men det beror ju såklart på hur stor del av huset ert sovrum utgör. Kom även ihåg att med värmepump så blir kostnaden i el ca 30-40% av ev förlust i värmeenergi.

Den andra frågan är vilken temperatur ni faktiskt vill ha i sovrummet. Är det t ex 20 eller 15 grader? Genom att sänka temperaturen i sovrummet sparar ni energi i förutsatt att ni stänger av elementen och inte justerar temp fram och tillbaka under dygnet.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?

Tyvärr tror jag du hamnar i blåsväder i dubbel bemärkelse...en ventil vs öppet fönster i sovrummet är som att jämföra äpplen och bananer.

Jag har också utbildning i energiteknik men sover med öppet fönster dock i varierande Grad beroende på utomhustemperatur. 16 - 17 grader är lagom sovrumstemperatur om natten. I övrigt har vi naturligtvis termostaten nerdragen och dörren till sovrummet stängd.

Angående ventilationen så kan den såklart behöva justeras iom ändrade förutsättningar då den yta som ska ventileras minskar.

Vi är 3-4 pers i hushållet och gör åt ca 140 kbm vatten (förhållandevis ganska högt, tror jag). 1-2 ungdomar som kan duscha så länge det finns varmvatten och som bidrar till en hel del disk, tvätt och tork samt att det sammanlagt badas ca 2 ggr/v och så jag då, som har fönstret öppet

Vi har vattenburen golvvärme och ventilation med värmeåtervinning (frånluftsvärmepump) och värmer upp ca 115 kvm med en elförbrukning på totalt ca 13 000 kWh/år. Det känns väldigt rimligt med tanke på att vi inte snålar.

Jag tycker att det verkar handla om livskvalitet- självklart förstår väl din sambo att det går åt mer varmvatten om man fyller upp badkaret flera gånger i veckan än om man inte gör det? De flesta känner väl också till att en öppen spis inte ger något större värmetillskott utan handlar mer om mysfaktor. Jag tycker att det är samma sak som att kosta på sig att köpa en dyrare flaska vin, åka på spa, köpa ny bil istället för bättre begagnad etc.

Dessutom blir det ju väldigt konstigt när folk lägger ner hundratusentals kronor på pooler, inglasade uterum, spabad och bubbelbadkar (som var och varannan numera har) om vi sedan tycker att det kostar för mkt att värma upp och använda dem.

Visst, det kan ses som lyx, men om man har råd kan man väl lika väl lägga pengarna där som på något annat? Jag håller helt med sambon!

Börjar man lägga till övriga aspekter som t.ex. miljö, då kan resonemanget bli annorlunda. Men det är en helt annan fråga!

Hoppas ni löser meningsskiljaktigheterna och istället njuter av det goda tillsammans - lycka till!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Hujeda mig vilket långt inlägg som jag gör ännu längre nu

Urklipp från manualen . OBS! ordet enkelt :)
Sval nattluft kan utnyttjas för kylning sommartid om värmeväxlaren sätts ur funkion. Detta görs enkelt genom all man tar bort en lucka som täcker en förbigångsöppning inuti aggregatet. Samtidigt kan man blockera värmeväxlarens frånluftsväg med en tackplåt.


Har någon föreslagit att plocka bort detta aggreat o ersätt med en frånluftsfläkt så kör på det
 
S Sickanmickan skrev:
Sover själv ALLTID åretrunt med fönster på viande gavel och såklart ingen värme i sovrummet....
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst!
Helt obegripligt! TS har inte fattat ett jota. Här handlar det om personlig prestige och en personlig uppfattning. Ju fler matematiska kalkyler TS viftar med, desto hårdare blir motståndet.
Vägen till helvetet, är ett svagt sluttande plan.
Men i detta fall, går det nog åt helvete ögonaböj.

Staffan
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Det är för mig, som flera (Mamaria, C.Lundin m.fl.) uppenbart INTE en teknisk fråga utan handlar om samspel, vilja att kompromissa och söka efter en lösning alla parter är ok med. I förhandlingstermer skulle jag råda dig sondera efter vad hon kan erbjuda då du erbjuder öppet fönster. Du har ju en människa som motpart som inte har en bestämd och fix inställning, hennes svar beror av ditt svar. I spelteoretiska termer är ni i en kooperation där era strategier förändras under spelets gång. Tänk också att det du "ger" henne nu är en investering för framtiden, du visar hur mycket hon betyder för dig!
Jag antar dock att hon är med på mitt sätt att se ert predikament som en mellanmänsklig och inte teknisk fråga.
Är själv civilingenjör och planerare som de senaste åren arbetat som lärare på högskola.
 
Är det okej att ha fönstret öppet om man inte orkat koppla in värmen i rummet? :)

Ett öppet fönster med mörka gardiner, krukväxter på fönsterbrädan och en frånkopplad element nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är det okej att ha fönstret öppet om man inte orkat koppla in värmen i rummet? :)

[bild]
Om det är ett gammalt hus är väggarna gjorda av trä rakt igenom. Då är det ok.
Om det är ett hus med vanliga väggar såsom idag så är det inte ok, mögelrisk i innerväggarna
 
Vi har fönstret öppet dygnet runt från maj, man kan tydligt se det är bättre för luftkvaliten iaf I vårt fall med självdrag (sthml vent)

Skärmbild av en app som visar genomsnittliga CO2-värden på 706 ppm i ett sovrum över året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mobilskärmsbild som visar luftkvalitetsdata med en cirkulär graf över TVOC-värden och tidslinje för varierande månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har fönstret öppet dygnet runt från maj, man kan tydligt se det är bättre för luftkvaliten iaf I vårt fall med självdrag (sthml vent)

[bild]

[bild]
Är det från maj kommer man knappast ned till kondenseringspunkten. Är ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.