D Dr Jumping Jack skrev:
Övriga ägare har inte tillgång till vatten och el efter delning om man inte skriver på det. Jurist.
Okej, så vi behöver endast avtal för detta om vi vill att dessa skall kunna nyttja det i fortsättning efter klyvning dvs?

Då behöver vi alltså inte reglera detta i ett avtal, eftersom det upphör i och med fastighetens klyvning..
 
Gissar att det är så. Om man inte kan hävda ”gammal rätt” eller liknande. Skulle inte skriva på det då blir man ansvarig för funktion. Dessutom hur mäter man konsumtion.
 
Undrar varför det är sådant intresse runt dokumentet ”Försäljning till taxeringsvärde”. Om din morbror säljer sin andel till din mamma för taxeringsvärde, vi säger att det är 1,2 milj, köp+dokumenterade kostnader för bostad är 200’ då blir vinsten 22% av 1 milj=220’. Myndigheterna kommer att betrakta det som en gåva och skatten hamnar på din mor (eller på dig) att betalas i framtiden. Totalt pris för fastigheten är 1,42 milj. Din morbror får 1.2 milj. Om man säljer till marknadsvärde så skall detta ligga så att taxvärdet är 75%=1.6 milj. Igen avdrag 200’. Vinst 1.4 milj. Skatt 308’. Vinst 1.092 milj. Nu ligger marknadsvärdet kanske mycket högre där fastigheten ligger? Men kanske din morbror räknar fel?
 
N najks skrev:
Hur blir det efter klyvning, då var och en har sitt, är inte det rimliga att de ordnar egen vattenförsörjning? Eller skall de fortsätta gå via vårt hus - och om inte, bör detta regleras i ett avtal?
I förrättningsbeslut regleras sådant icke genom avtal utan med officialservitut alternativt gemensamhetsanläggning. En lämplig lösning kan vara att avsöndra tre tomter ur en blivande gemensam samfällighet (som jag tidigare tipsat; modell "kakor stansade ur deg"), Då får man gemensamma ytor för markbädd, borrad brunn och kommunicerande stigar och ledningar. Bered er på att sådana frågor kommer upp i en förrättning.

En aspekt - som hittills i denna långa tråd - blivit bortglömd är frågan om servitut som lastar och betjänar befintlig fastighet gentemot kringliggande fastigheter. Exempelvis rätt till båtplats (i den där andra viken på ön) måste överföras till de nybildade fastigheterna.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag inte riktigt insatt i det här med el, men om det bara finns ett abonnemang till TS mors hus, så hur skulle elen till de andra husen kunna lösas? Att sätta upp mätare för att sedan ta betalt av dom tror jag inte är tillåtet?
 
K Kurtivan skrev:
Nu är jag inte riktigt insatt i det här med el, men om det bara finns ett abonnemang till TS mors hus, så hur skulle elen till de andra husen kunna lösas? Att sätta upp mätare för att sedan ta betalt av dom tror jag inte är tillåtet?
De nya ägarna får väl dra in egen el.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Vi har inte hunnit längre än att haft kontakt med lantmäteriet, som har rätt mycket på sitt bord just nu..

Släktingarna vill, av förklarliga skäl, tydligen inte ha en utomstående part iblandad.
Det verkar ju även så med tanke på att det snickras ihop avtal och överenskommelser från deras sida.
Ska ni klyva måste ni ta in utomstående parter, det kommer släkten inte ifrån. Även om lantmäteriet har mycket (förrättningar kan ta lång tid) så kanske ni kan få nån form av info kring hur processen funkar. Kolla kommunen vad gäller vad de anser om klyvning (med tanke på strand och eventuella natur/kulturvärden, bolla avtal med jurist mm mm. Fastna inte i att flytta gränslinje hit och dit utan agera konstruktivt. Med tanke på läget tror jag på ”pepparkaksmodellen” som någon nämner. Fungerande tomtplatser för alla hushåll och resten gemensamt. Det är troligen lättare att få genom avstyckning om tomtplatserna hamnar utanför strandskyddslinjen. Och skriv inte på avtalet.
 
B billy_baver skrev:
I förrättningsbeslut regleras sådant icke genom avtal utan med officialservitut alternativt gemensamhetsanläggning. En lämplig lösning kan vara att avsöndra tre tomter ur en blivande gemensam samfällighet (som jag tidigare tipsat; modell "kakor stansade ur deg"), Då får man gemensamma ytor för markbädd, borrad brunn och kommunicerande stigar och ledningar. Bered er på att sådana frågor kommer upp i en förrättning.

En aspekt - som hittills i denna långa tråd - blivit bortglömd är frågan om servitut som lastar och betjänar befintlig fastighet gentemot kringliggande fastigheter. Exempelvis rätt till båtplats (i den där andra viken på ön) måste överföras till de nybildade fastigheterna.
Det med stigar, som du nämner.. är nog minst problem

alla har ju redan i dag egna stigar till sina hus, sedan kanske man ofta genar över annans då man sparar någon minut - men det gäller minst oss eftersom vi inte har det behovet alls

Båtplats? I viken har ca 30 pers sina båtar vid boj, och det är "first come first served" som gäller typ, lägger man ut bojen först av alla kan man i princip lägga den där man vill.. men det där är inte heller något stort problem, det är alltså inget som behöver blandas in i själva delning av marken! (dock förstår jag att du tog upp det eftersom jag inte nämnt detta)

övriga servitut skulle väl isf vara den väg som går bakom vårt och mosterns hus?

dvs ca 0.5m utanför tomtgräns, denna nyttjas dock av alla på hela ön - så varje dag passerar det folk (vilket jag inte heller vet om det behöver räknas in på något specifikt sätt i en klyvning av aktuell fastighet?)
 
M MetteKson skrev:
Ska ni klyva måste ni ta in utomstående parter, det kommer släkten inte ifrån. Även om lantmäteriet har mycket (förrättningar kan ta lång tid) så kanske ni kan få nån form av info kring hur processen funkar. Kolla kommunen vad gäller vad de anser om klyvning (med tanke på strand och eventuella natur/kulturvärden, bolla avtal med jurist mm mm. Fastna inte i att flytta gränslinje hit och dit utan agera konstruktivt. Med tanke på läget tror jag på ”pepparkaksmodellen” som någon nämner. Fungerande tomtplatser för alla hushåll och resten gemensamt. Det är troligen lättare att få genom avstyckning om tomtplatserna hamnar utanför strandskyddslinjen. Och skriv inte på avtalet.
Jo ca 10-12mån minst, kan även vara längre tid hos lantmäteriet (jag ringde härom året och frågade)
 
K Kurtivan skrev:
Nu är jag inte riktigt insatt i det här med el, men om det bara finns ett abonnemang till TS mors hus, så hur skulle elen till de andra husen kunna lösas? Att sätta upp mätare för att sedan ta betalt av dom tror jag inte är tillåtet?
Nej det är det nog inte?

I dagsläget har alla varsin mätare, så vi delar helt enkelt på 3!

Dock önskar jag ju att alla i framtiden har egna skåp/matningar osv..

det kommer definitivt underlätta för alla parter - även om det blir lite dyrare på årsbasis!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Undrar varför det är sådant intresse runt dokumentet ”Försäljning till taxeringsvärde”. Om din morbror säljer sin andel till din mamma för taxeringsvärde, vi säger att det är 1,2 milj, köp+dokumenterade kostnader för bostad är 200’ då blir vinsten 22% av 1 milj=220’. Myndigheterna kommer att betrakta det som en gåva och skatten hamnar på din mor (eller på dig) att betalas i framtiden. Totalt pris för fastigheten är 1,42 milj. Din morbror får 1.2 milj. Om man säljer till marknadsvärde så skall detta ligga så att taxvärdet är 75%=1.6 milj. Igen avdrag 200’. Vinst 1.4 milj. Skatt 308’. Vinst 1.092 milj. Nu ligger marknadsvärdet kanske mycket högre där fastigheten ligger? Men kanske din morbror räknar fel?
Jag vet ärligt talat inte, är absolut inte ekonom och sjukt dålig på beräkningar!

Det känns mer som att han rakt av går på mosters linje, och that's it..

Vi har ju heller inget behov av att "köpa ut de andra till taxeringsvärde",
vilket verkar vara det som min moster (oförståeligt nog, då avtalet hävs vid klyvning) är rädd för!

Helt enkelt vill vi bara att vi skall få rätt mark till vår framtida del.. dvs rätt yta och rimliga gränsdragningar!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Gissar att det är så. Om man inte kan hävda ”gammal rätt” eller liknande. Skulle inte skriva på det då blir man ansvarig för funktion. Dessutom hur mäter man konsumtion.
Vad menar du nu, gällande elförbrukningen?
 
N najks skrev:
Nej det är det nog inte?

I dagsläget har alla varsin mätare, så vi delar helt enkelt på 3!

Dock önskar jag ju att alla i framtiden har egna skåp/matningar osv..

det kommer definitivt underlätta för alla parter - även om det blir lite dyrare på årsbasis!
Elbolaget kommer att se det som olovlig kraftavledning om ni har elkablar som korsar tomtgränser. Elbolaget har monopol på att leverera el till fastigheter i sitt koncessionsområde. Att som ni har det i dagsläget med ett abonemang till tre bostadshus är även det gränsfall men kan tillåtas om det är äldre än 2007.
 
T toolman77 skrev:
Elbolaget kommer att se det som olovlig kraftavledning om ni har elkablar som korsar tomtgränser. Elbolaget har monopol på att leverera el till fastigheter i sitt koncessionsområde. Att som ni har det i dagsläget med ett abonemang till tre bostadshus är även det gränsfall men kan tillåtas om det är äldre än 2007.
Jo detta är ju definitivt äldre än 2007, skulle säga 80-90 tal

men för vår del så ser vi ju gärna att de andra framgent drar egen elmatning, av förklarliga skäl!
 
N najks skrev:
men det där är inte heller något stort problem, det är alltså inget som behöver blandas in i själva delning av marken!
Båtplatserna var bara ett exempel. Det där ska du inte fråga mig eller någon annan i detta forum. FAKTA kollar du i fastighetsregistret. Vid fastighetsbildning förändras dessa fakta. Förrättaren måste därför inventera samtliga berörda intressen. Det som överhuvud taget är registrerat måste relateras till den nya fastighetsbilden. Och - som sagt - det måste inte alls medföra "problem". Men det kräver sin rutin.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.