Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Har haft en firma hos mig som har monterat 3 innerdörrskarmar med fogskum.

Dörrarna är ”överspända” och låter som att de är 100 år gamla och tar i på olika ställen, i synnerhet när det är fuktigt klimat. Dessutom har Swedoor meddelat att garantin inte gäller på mina karmar eftersom de är monterade med fogskum. Alla karmar måste kasseras.

Företaget vill inte åtgärda detta, troligtvis för att de inte har ekonomi till det. Jag har inte betalat och letar nu istället efter någon som kan fixa det här. Men jag vill veta lite vad jag ger mig in på:

Väggarna är av lättbetong och några är rätt så trasiga runt hålen där det tidigare har suttit skruvar från "moderna karmar" i c:a 15 år innan jag bestämde mig för att jag ville ha innerdörrskarmar från Swedoor av bättre kvalité.

Kan man trots att de är trasiga såga runt dörrarna och ändå och limma dit plyfa? Det finns nämligen bara ett utrymme på 1 cm om man inte sågar bort lite lättbetong. Vilka risker finns det?

Jag börjar seriöst fundera på att ta bort dörrarna helt och ha dörrfria öppningar, men det går ju inte till toalettdörren.

Hur hade ni gjort? Och känner ni någon som är expert/bra på det här så kan ni PM:a mig. Jag anlitar jag gärna den för att få dit nya karmar som sitter som de ska och jag kan sälja lägenheten med hedern i behåll.
Supertråkigt och supersegt att du måste göra om det.
Självklart ska de inte knarra och vara överspända.
Men, om att återanvända karmarna.... spelar det så stor roll med garantin på en innedörrskarm? I vilket läge ser du framför dig att du vill kunna nyttja garrantin? Hade det varit en ytterdörr hade jag förstått dig till fullo då de är betydligt dyrare, och samtidigt som de utsätts för, men framför allt ska kunna motstå, fukt etc.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Nej precis, detta med garantier känns som ett sidospår. Förstår mycket väl att Swedoor inte kan ta ansvar för detta.

Karmarna är säkert ok och dörrarna med. Karmarna blev felmonterade, detta är ganska lätt att ordna till och inget garantiärende alls.

Antingen att man fixar själv eller att man hyr in folk att fixa till. Du säger ju att du inte har betalt något alls för materialet hittills så det borde bli väldigt billigt att få till önskat resultat på så vis.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok jag förstår. De hade inte tillräcklig kunskap om hur man gör infästningar i ditt väggmaterial så de försökte med en "fuling" i förhoppningen att få saken ur världen och kunden tillräckligt nöjd för att betala fakturan.

Det funkade inte kan vi konstatera.

Precis! Och hade inte dörrarna kärvat så mycket så hade jag kanske gått på det hela, men nu är jag, tack vare dig och många andra på Byggahus, många kunskaper rikare. Nu gäller det bara att hitta någon som vågar ta sig an mina dörrar :rofl:
 
  • Gilla
Cineasten
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Supertråkigt och supersegt att du måste göra om det.
Självklart ska de inte knarra och vara överspända.
Men, om att återanvända karmarna.... spelar det så stor roll med garantin på en innedörrskarm? I vilket läge ser du framför dig att du vill kunna nyttja garrantin? Hade det varit en ytterdörr hade jag förstått dig till fullo då de är betydligt dyrare, och samtidigt som de utsätts för, men framför allt ska kunna motstå, fukt etc.
Du har rätt. Garantin är sekundär här. Om de går att återanvända så kommer jag nog att landa i det. Huvudsaken är att karmarna blir rätt monterade och att jag kan sälja lägenheten med gott samvete.
 
Skulle karmarna vara svåra att återanvända så är det inte särskilt dyrt att ersätta, väg mot arbetsinsats som krävs.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Tomture61
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Jag tror att de gjorde det av tidsbrist eftersom de först förlorade en hel dag på att försöka med vanliga betongskruvar, sen kom fogskum-killen dagen efter. Så det kan gå!
Finns lättbetongskruv , har mycket stor stigning bla. Använd karmhylsa och skruv .
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Skulle karmarna vara svåra att återanvända så är det inte särskilt dyrt att ersätta, väg mot arbetsinsats som krävs.
Precis vad jag tänkte. Hur lång tid kommer det ta att återanvända vs. bara skära bort och börja om.
 
Det skiljer väl 1 minut per karm mellan att skära lös och kasta och att skära lös, skrapa bort överflödigt skum och återanvända.
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Precis vad jag tänkte. Hur lång tid kommer det ta att återanvända vs. bara skära bort och börja om.
Skär/sågar man tätt ut med karmen för att lossa den blir det väl rätt få minuter extra per karm för att göra dem redo att sätta upp igen.
Jobbet att göra rent dörrhålet blir ju i stort sett samma oavsett om man skär mitt i eller vid karmen.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Kanske kastar sten i glashus nu men det är inga problem med att använda fogskum till att sätta fönster och dörrar men det kräver
1Att huset inte rör sig ( trähus är inte direkt lämpligt)
2Att man är noggrann när man sätter in det. Och sätter distanser i karmen mot fönster eller dörr så karmen inte deformeras.

Har själv fogskummat närmare 20 till 30 fönster.
Även i trähus.

Behöver man i framtiden göra en justering så får man dock såga ut och skumma om.
Dvs gör rätt från början.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Finns det olika typer av fogskum med olika konsistens så att säga? Fogskummen som sitter i mina karmar påminde lite om majsbågar (typ ostbågar) som småbarn älskar.

Har alltid föreställt mig att fogskum är som förstelnat tuggummi när jag sett det på bilder.
Jodå, det finns faktiskt olika typer av fogskum, vissa är betydligt mjukare efter härdning, och expanderar inte lika mycket som traditionellt fogskum, och den funkar till fönster och dörrar.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det skiljer väl 1 minut per karm mellan att skära lös och kasta och att skära lös, skrapa bort överflödigt skum och återanvända.
Det är så lätt alltså? Blir lite förvirrad då firman som gjorde det sa att jag aldrig mer kommer kunna byta karmar, eller om de ska bytas så måste man såga i väggen och jag såg framför mig hur väggarna rasar och att det var ett jätteprojekt :surprised:
 
A Alexn72 skrev:
Kanske kastar sten i glashus nu men det är inga problem med att använda fogskum till att sätta fönster och dörrar men det kräver
1Att huset inte rör sig ( trähus är inte direkt lämpligt)
2Att man är noggrann när man sätter in det. Och sätter distanser i karmen mot fönster eller dörr så karmen inte deformeras.

Har själv fogskummat närmare 20 till 30 fönster.
Även i trähus.

Behöver man i framtiden göra en justering så får man dock såga ut och skumma om.
Dvs gör rätt från början.
Jag fick förklarat för mig av Swedoor att man inte skummar fönster som ska vara öppningsbara? Men om man vet vad man gör så kan jag nog tänka mig att det blir ett fullgott montage. Killen som skummade mina dörrar satte kilar, typ träplattor mellan karm och vägg innan han skummade men det blev fel ändå :confused:
 
useless useless skrev:
Det gäller att använda rätt produkter. Men karmskruv är bättre alla dagar då det går att justera.

[bild]
[länk]

Killen som skummade mina dörrar använde en orange flaska (med rött lock tror jag) från Sika.

Såg ut som en mindre brandsläckare. Vad kan det ha varit för fogskum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.