stacken573
Hej!

Om man tänker bygga hus, är det alltid så att bergvärme installeras efter huset är färdigt?
Funderar mest på om det finns rör och dylikt som annars skulle kunna gjutas in i betonggrunden och på så vis inte behöver dras in genom fasaden efter huset står färdigt.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning.
 

Bästa svaret

Det är väl lämpligt att förbereda för slangar för bergvärmen. Antingen med att dra tomma typ avloppsrör där man senare kan skjuta in slangarna eller att sätta dit de riktiga slangarna från början. Problemet med att sätta in de riktiga slangarna från början om det inte är borrat blir ju då att få lämplig längd etc då jag antar att man vill undvika skarv. Känns spontant som att det bästa vore att göra borrningen innan man gjutar så att slangarna kan göras helt klara.

Borde väl egentligen t.o.m. vara möjligt att borra hålet under huset då jag antar att det ändå inte är mycket som borde kunna gå fel i själva hålet men där kanske någon annan här på forumet har bättre input?
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
För bergvärme är det bara brine som dras så 2st slangar. Det går utmärkt att fördra dessa under plattan om man vill. Dom skall i så fall helst läggas i gruset under isoleringen.
Dock blir det en ganska permanent dragning så man får ha koll på placering och att det finns utrymme för att göra rörkopplingar etc.

Passa även på att dra sjukt massa tomslang för el, nätverk etc. Man kommer alltid på massa saker i efterhand ;)
 
  • Gilla
stacken573
  • Laddar…
stacken573
Tack så ytterst för responsen! Bra att veta när det är så mycket som ska med i gjutningen.

Allt gott!
 
Borra innan gjutning låter som en god idé faktiskt.

Och glöm inte att isolera plattan och kantelementen ordentligt, det gör stor skillnad och är svårt att fixa i efterhand ;)
 
  • Gilla
stacken573
  • Laddar…
Per Ola Persson
Håller helt med ovan på dessa svar, bra synpunkter!
Ett alternativ vid nybyggnation till bergvärme är jordvärme, då man oftast ändå har vänt upp och ner på tomten. Finns det 500 kvm ledig obebyggd yta, så kan det oftast bli lite billigare än bergvärme. Sedan krväs det att det är jord/grus och inte berg upp i markytan.
En fördel med bergvärme är också att använda borrhålet till naturkyla. Dvs att den naturliga kyla som finns i berggrunden används för att kyla huset. I princip ingen driftskostnad
 
  • Gilla
stacken573
  • Laddar…
Det kan nog vara svårt att räkna hem bergvärme i ett lågenergihus
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
stacken573
K kest skrev:
Det kan nog vara svårt att räkna hem bergvärme i ett lågenergihus
Intressant, kan du utveckla lite?
 
Eftersom energiförbrukningen genom ett välisolerat klimatskal är såpass låg blir det längre återbetalningstid för den extra kostnaden som ett bergvärmesystem har.

Fast frikyla är trevligt
 
Som ovanstående skrev om värmeförbrukningen blir låg blir besparingen per år liten eller försumbar.

Frikyla är trevligt
 
Räkna på vad en frånluftvärmepump skulle kosta i inköp och drift.
 
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
Jag betalar hellre för en fin bergvärmepump och ett ftx aggregat än ställer in en frånluftsvärmepump även om det kostar 100000kr mer.
 
  • Gilla
tobjan och 3 till
  • Laddar…
Jag la ner två tomma 100 mm skyddsrör under plattan. Innan plattsättaren dök upp drog vi igenom slangarna och lämnade någon extra meter på backen. Förra veckan, två månader efter inflytt, fick vi äntligen hålet borrat och ikväll grävde vi det sista och anslöt slangarna från tvättstugan till hålet.
 
Per Ola Persson
Ang. lågnenergihus så kostar det också att bygga. Jag tror (utan att beräknat) att det är blir billigare med bergvärme och mer norlat isolerat hus än att bygga nollenergi/lågenergihus. Sedan blir ju en stor del av kostnaden för berg- och jordvärme utslaget på lång tid (borrhålet slits aldrig, kanske slangen får bytas om 50-100 år).

Jag kör mitt hus från 70-talet med bergvärme samt solfångare som hjälper till med varmvatten och värme. jag gör av med 36-38 kwh/kvm/år. Det är inte så välisolerat överallt, men rätt dimsionerat.
 
stacken573
Riktigt intressanta inlägg, ska ta detta med mig när jag planerar värmesystemet!
Jag har en liten ytterligare fundering som är lite orelaterad till föregående frågeställning; om man väljer bergvärme, vad skulle vara bäst för att värma upp utrymmena: golvvärme, radiatorer under fönster, eller både och?
 
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.