Nissens
F Freddan#1 skrev:
Grattis till att ha kunnat löst det så bra att du haft moderna bilar,och båt samt rest och kunnat anlita hantverkare i alla år samt samtidigt kunna njuta av livet, samtidigt som du har amorterat av huset. Det är ju helt otroligt. Antagligen givmilda föräldrar eller arv eller så är det en utopi...
När jag var drygt 20 hade jag knappt nåt och fick jobba mig upp för att få råd med nåt. Det tog ett tag.
Önskar att jag hade fått några 100 tusen i startkapital då för det hade hjälpt mycket.
Mina föräldrar slet då med bolån och höga räntor på den tiden och hade inte så mycket över.
Nej, jag var som du från början, men jobbade mig uppåt och drev sedan företag ett antal år. Har inte fått något gratis.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag var som du från början, men jobbade mig uppåt och drev sedan företag ett antal år. Har inte fått något gratis.
Otroligt! och ändå hade du råd med allt direkt! Önskar att jag vore lika duktig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Freddan du har loggat in på byggahus inte flashback!
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
GRATTIS ! !
Du har lyckats hitta en "ÄKTA blondin"
Att på något sätt försöka övertyga denna kvinna om att hon skulle ha fel kommer att misslyckas hur du än gör, vilka bevis du än lägger fram, spelar ingen roll om du så samlar hela världens professorer eller ställer frågan i Fråga Lund.
Hon har bestämt sig och det finns inget du kan göra... Möjligen vända dig till någon relationsexpert
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Okej, du måste släppa detta. 3-4000 om året är ganska små pengar, och det sista du vill att hon ska börja fundera över är din eventuella snålhet, för det är nämligen världens mest oattraktiva egenskap. Jag hoppas verkligen inte att du pratat med henne om hennes badvanor. Så, släpp detta. Det är inte en kulle värld att dö på som de säger på andra sidan atlanten.
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.

Lösningen är lika enkel som briljant, stäng fönster och dörrar, du har ju redan själv argumenten till varför dessa INTE ska vara öppna, kasta ut badkaret, gärna tillsammans med den nye sambon och till sist, installera kassetten i kaminen!!

Byt sen sambo till en som tar ansvar för både ekonomi och miljö så kommer ni vara sams och leva lyckliga i alla era dagar!! Lycka till!
 
  • Gilla
Berra Palm och 2 till
  • Laddar…
Om nu TS är ingenjör och "ekonomiskt lagd" så skulle jag vilja se litet mer fakta:
1. Hur har du räknat ut att det kostar 3-4000 om året om man har sovrumsfönstret litet på glänt som jag antar, i varierande grad beroende på din sambos upplevda behov?
2. Vad har du för luftomsättning i sovrummet med stängda fönster/balkongdörrar?
3. Hur stor andel av denna luftomsättning består av friskluft och inte återcirkulerad förbrukad inneluft?

Inte för att korrekta och sanningsenliga svar på ovanstående skulle kunna övertrumfa sambons önskemål i sig själva men kan ge en litet "reality check" för TS.

Som sagt, vi har kört med tilluftsdon i vägg i decennier med mekanisk frånluft, senaste året kompletterat med nya fönster/balkongdörrar med inbyggda tilluftsdon i de flesta rum inkl sovrummen. Jag ser ingen avgörande principiell skillnad mot att ha en balkongdörr el fönster en smula på glänt efter vad man tycker ger en god luftkomfort.

Jag och min sambo avskyr att sova i ett rum som saknar den härliga doften av friskluft direkt utifrån och det är inte många kronor det kostar extra i månaden att få detta. Ser det absolut inte som "lyx" utan en förutsättning för att kunna sova ordentligt och vakna utvilad.

Förstår att en del folk kan vara mindre känsliga för detta, och ja det kan bli litet mer vinddrag om man inte använder riktiga tilluftsdon som riktar luftströmmar på rätt sätt. Men vi behöver verkligen inga CO2-mätare för att direkt kunna avgöra när luften är ordentligt syresatt och som sagt, att känna doften av frisk luft direkt utifrån och kanske ljudet av några morgonfåglar och vindsus i träden kan leta sig in också litet svagt. Ang pollen etc, vi har en supertyst luftrenare i sovrummet också där man byter filter några ggr om året i tillägg till vad LLVP/AC filtrerar.
 
Redigerat:
Detta är ett hett ämne bland många men i det flesta fallen är det nog som andra säger happy wife = happy life. Många kollegor tjatar också om att ha öppet och kallt i rummet och den andra ska ha varmt och stängt fönster...
Är du inte beredd på att överge din stolthet även om du har rätt då och då ligger nog förhållandet pyrt till.
Om du kan med rejält tålamod en längre tid och på ett mer charmigt sätt lägga fram för och nackdelarna med detta har du nog större chans att vinna förtroende. Går du till attack får du räkna med försvar och då ligger man risigt till. Charm och godhet finns inget vettigt försvar emot och då kan du vinna
 
  • Gilla
Arcon och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Inser du att din logik fallerar rejält?

om ens ekonomi inte räcker till att ha öppet fönster när man sover, att tapetsera om titt som tätt, att äta ute 2 ggr i månaden osv. Osv. Så har man inte råd att ha hus?

varje utgift tar givetvis pengar från något annat, varenda krona som spenderas på lyx som öppna fönster och omtapetseringar (mer ofta än normalt) tar givetvis pengar från något annat, man har fortfarande råd med huset men det blir mindre pengar till annat.

jag är inte emot att lyxa till det, jag sover t.ex med öppet fönster, den kostnaden tar jag gärna trots att det blir några hundra mindre till investeringar.
Var fallerar den? Toffel är väl ändå korrekt, eller hunsad eller hur man säger i dalarna =) Läs igen.

brorsan har ett helvete för rätt som det är vill hon ha en tapet med röda rosor i garderoben eller nåt och han fixar det. Nu börjar han få dålig ekonomi för det.

Om han börjar få dålig ekonomi så tyder man det ju som att han betalar tapeter och har dålig ekonomi.
Det är inte så att öppna fönster kostar tiotusentals kr om du inte har ett ganska dåligt hus. Här märks det inte alls iallafall. (någon krona möjligtvis men inte tusenlappar)
Tapeterna verkar kostar tiotusentals kr varje år för broren.

Men ekonomi är inte många svenskars starka sida som jag förstår.

F Freddan#1 skrev:
Brorsan är en toffel och börjar få problem med ekonomin inte bara för någon tapet, utan för dyrt nytt märkeskök, nån jäkla ful gasspis från Frankrike, inredning som är "sååå fin", 7kt stor och påkostad altan m.m. I vardagsrummet dräller det av inredningsmagasin och små hyllor i ek på väggarna som hon ställer tavlorna på. Vad är det för fel på tavelkrokar?
Trots samma misstag med tidigare donnor lärde han sig inte och nu är han inne i cirkusen. Fasen vad hon lär pipa om hon inte får sin rosentapet i garderoben, typ så. På köpet är hon ingen skönhet, rätt överviktig och pratar med hö röst så man får ont i öronen. . Han är smärt och ser bra ut charmig osv. Fattar det hela inte alls.

Jag tycker på riktigt att TS borde byta donna. Har man sånna problem i början så kommer det att fortsätta och bli värre. Jag lovar, garanterat. Låter som hon har vänsteraktig bakgrund och gillar att andra betalar allt. De som "har pengar" kan ju lika gärna betala kanske? Men det finns få som bara "har pengar" pengarna kommer oftast från slit och kämpande samt prioriteringar, Vissa fattar det aldrig. "Du som har pengar kan ju betala" har jag hört många gånger. JAg startade en gång typ från sctratch och har aldrig varit på någon lång och kostsam semester tex. och kört äldr bilar som jag reparerat själv.. Utan sparat pengarna istället. Tur att min sambo också är sparsam. Å andra sidan har vi inga lån nu. Tog 20 år att bli fri fån dom. Så nu kostar vi på oss mer resor och annat som vi vill ha. Känns rätt för oss!

Det finns massor av andra donnor som inget hellre vill än att ha en trygg och stabil man med bra ekonomi.
Hjälp honom. Han blir inte lyckligare med svindyrt hus om han måste vända på örena för att behaga sin kvinna.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Kan tipsa om att det inte handlar om fräsch luft överhuvudtaget, det handlar om att få ned temperaturen i rummet, då känns luften mycket fräschare. I vårt sovrum är elementet helt avstängt och det fungerar alldeles utmärkt. Min fru hade samma inställning om öppet fönster tidigare, men i det sovrummet vi har nu så går inte fönstret att öppna och det visade sig att en lägre temperatur fungerade lika bra.
Jag och Pacman42 verkar vara i minoritet, men jag är ändå övertygad om att temperaturen är mycket viktigare än luftväxlingen. Mitt tips är att strypa tilluftsdonet helt eller nästan helt, sätta gummilister på innerdörren och stänga av elementet. Sedan sätter du ett hemmagjort don för att kunna ställa glipan på dörren steglöst. Typ en vantskruv eller liknande konstruktion.
Du får en minimal värmeförlust och därmed ekonomisk lösning. Samtidigt får sambon precis som hon vill och kan ställa dörren så att temperaturen blir lagom. Vi får sedan hoppas att ni trivs i samma temperatur.

Vad det gäller bad så är det nog bara att bita i det sura äpplet. Ett normalt litet badkar behöver ca 150 liter. Förmodligen behöver du värma det 30 grader. Jag får det till att det krävs17,5 kWh att värma. Med en värmepump kommer du nog ner i storleksordningen 10 kr el. (Kontrollräkna gärna.)
Jag får nog hålla med om att det till viss del är slöseri att tömma ut all den goa värmen i avloppet, men det är inte mer pengar än att det är värt för att få lite extra guldkant på tillvaron. Det är en spottstyver jämfört med en donna som älskar nya skor, klänningar och handväskor.

Öppen eld är mysigt. Av vad jag förstår är det oftast ett energimässigt nollsummespel eftersom man släpper in lika mycket kall luft som brasan värmer. Det är svårt att räkna hem en insats i en öppen spis om man inte eldar väldigt ofta. Eftersom det inte är riktigt lika mysigt att elda i en kassett så tenderar det att bli mer sällan. Jag vill definitivt rekommendera att skita i ekonomin och elda så som ni tycker är trevligast. Om vi skall räkna högt så kanske en eld kan spara 10 kr el om du eldar många timmar. Du kan säkert hitta en kassett för 10000 kr och behöver då elda 1000 gånger för att gå break even. För mig skulle det ta betydligt mer än 10 år.
 
F Freda skrev:
GRATTIS ! !
Du har lyckats hitta en "ÄKTA blondin"
Att på något sätt försöka övertyga denna kvinna om att hon skulle ha fel kommer att misslyckas hur du än gör, vilka bevis du än lägger fram, spelar ingen roll om du så samlar hela världens professorer eller ställer frågan i Fråga Lund.
Hon har bestämt sig och det finns inget du kan göra... Möjligen vända dig till någon relationsexpert
Hon kan ha fel i sak (det hittar TS säkert ett sätt att bevisa), men vem säger att hennes känsla av det öppna fönstret är fel? Har hon fel bara för att hon inte kan rada upp ”bevis” på samma vis som TS? Blondin eller inte.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
A
Vi sover med öppet fönster året runt. Frugan brukar hitta på massor av värmande aktiviteter:love:(y)

Den enda tråden som slår den här är ju den om de nakna grannarna. "Tror du att det är kul att se grannen böja sig, för att plocka upp makaroner som han tappat":crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
P PatrikL skrev:
Tycker du låter lite snål ärligt talat.. Om du ska tänka på "elda för kråkorna" så har du nog andra saker att spara in på.
TS kanske bara är välgrundat ekonomisk utan eget elverk?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mats-S
B b8q skrev:
”Happy wife = Happy life”
(Även tillämpligt på sambo, skulle jag säga)
Jag bor i ett liknande 80-tals hus, men har bytt ut Minimastern mot en modern motsvarighet från Flexit, superbra ventilation och bra värmeåtervinning.

Men diskussionen ang öppet fönster är nerlagt, hustrun kör konstant med öppet fönster alla årstider. -20 grader, inga problem, det står på glänt då också :)
Jag har lagt ner diskussionen, man får välja sina strider och vissa är förlorade från början. som den här :)

Men jag tror inte det drar så många KW extra, vi har superlåg energiförbrukning, så det får vara bra så :cool:
 
  • Gilla
abbe_ och 3 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag och Pacman42 verkar vara i minoritet, men jag är ändå övertygad om att temperaturen är mycket viktigare än luftväxlingen. Mitt tips är att strypa tilluftsdonet helt eller nästan helt, sätta gummilister på innerdörren och stänga av elementet. Sedan sätter du ett hemmagjort don för att kunna ställa glipan på dörren steglöst. Typ en vantskruv eller liknande konstruktion.
Du får en minimal värmeförlust och därmed ekonomisk lösning. Samtidigt får sambon precis som hon vill och kan ställa dörren så att temperaturen blir lagom. Vi får sedan hoppas att ni trivs i samma temperatur.

Vad det gäller bad så är det nog bara att bita i det sura äpplet. Ett normalt litet badkar behöver ca 150 liter. Förmodligen behöver du värma det 30 grader. Jag får det till att det krävs17,5 kWh att värma. Med en värmepump kommer du nog ner i storleksordningen 10 kr el. (Kontrollräkna gärna.)
Jag får nog hålla med om att det till viss del är slöseri att tömma ut all den goa värmen i avloppet, men det är inte mer pengar än att det är värt för att få lite extra guldkant på tillvaron. Det är en spottstyver jämfört med en donna som älskar nya skor, klänningar och handväskor.

Öppen eld är mysigt. Av vad jag förstår är det oftast ett energimässigt nollsummespel eftersom man släpper in lika mycket kall luft som brasan värmer. Det är svårt att räkna hem en insats i en öppen spis om man inte eldar väldigt ofta. Eftersom det inte är riktigt lika mysigt att elda i en kassett så tenderar det att bli mer sällan. Jag vill definitivt rekommendera att skita i ekonomin och elda så som ni tycker är trevligast. Om vi skall räkna högt så kanske en eld kan spara 10 kr el om du eldar många timmar. Du kan säkert hitta en kassett för 10000 kr och behöver då elda 1000 gånger för att gå break even. För mig skulle det ta betydligt mer än 10 år.
Töm inte badkaret förrän vattnet är rumstempererat. Då sparar man några kronor.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.