A Sorku skrev:
Hur resonerar du kring grävningen? Du ska inte se ifall putsade väggar med silikatfärg räcker först?

Kommer bli jättebra detta, håll ut :D
Med den mängd vatten som trängt in och med de värden som mätningar visade så behövs det göras något för att putsen ens ska sitta kvar på väggen tyvärr. Det tränger in ganska stora mängder. Nu har det varit varmt och torrt ute ett tag och det kommer fortfarande in så pass att det är fuktigt/blött på golvet vid väggen hela tiden. Det ska bli spännande att se vad som händer vid nästa större regnväder.

När trä förvandlas till träfiberarmerat vatten så är det lite för blött :confused::D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Riv bara ut all skit i källaren sen låter du det va tills du löst inträngningen.
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Riv bara ut all skit i källaren sen låter du det va tills du löst inträngningen.
Det är planen. Kommer att kunna fixa lite med innerväggarna under tiden men golv och ytterväggar måste vänta tills vattenproblemet är löst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Trist se allt bös bakom väggarna. Och fuktinträningen.

MEN. FY vad skönt att göra om och göra rätt. Jag hittar ju hellre problem så jag kan läsa dem än ha ett mögelangrepp som jag inte vet om som sprider skit i huset.

Och det är på grund av detta jag verkligen dunkar in i folk som köper hus med källare att är det inrett och fint så är det bara riva ut skiten om det inte är ventilerat och icke organiska material mot grund och väggar. Det kan se hur bra och fint ut.

Fortsätt uppdatera så följer jag tråden med lite glada tillrop :)
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Trist se allt bös bakom väggarna. Och fuktinträningen.

MEN. FY vad skönt att göra om och göra rätt. Jag hittar ju hellre problem så jag kan läsa dem än ha ett mögelangrepp som jag inte vet om som sprider skit i huset.

Och det är på grund av detta jag verkligen dunkar in i folk som köper hus med källare att är det inrett och fint så är det bara riva ut skiten om det inte är ventilerat och icke organiska material mot grund och väggar. Det kan se hur bra och fint ut.

Fortsätt uppdatera så följer jag tråden med lite glada tillrop :)
Ja, visst är det skönt att göra om och göra rätt. Just nu så finns det gips på källarväggen vid sidan av trappen, men sen när det är borta så är allt organiskt material borta från källaryttervägg. Det är en del jobb, men det är kul att tänka på det färdiga resultatet.
 
  • Gilla
albinroo
  • Laddar…
E erik5678 skrev:
Ja, visst är det skönt att göra om och göra rätt. Just nu så finns det gips på källarväggen vid sidan av trappen, men sen när det är borta så är allt organiskt material borta från källaryttervägg. Det är en del jobb, men det är kul att tänka på det färdiga resultatet.
Brukar tänka på det när jag håller på med bös och skit. Att det blir ju något man kan njuta av sen :)
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Efter lite semester och migrän och grejer så har jag fortsatt riva ut material.

Dräneringen har inspekterats med kamera och den ser hel ut. Däremot så ligger den för högt. Ungefär en halvmeter över golvnivå inne i källaren. Det är också bara dränering av stuprören från taket. Vattnet som hamnar i marken vid huset dräneras inte bort vad det ser ut som utan rinner bara ned i marken. Hade inga större förhoppningar att fukten berodde på något som gick att lösa utan grävning, men nu vet jag säkert att grävning är enda alternativet. Inte förvånande på ett över 50 år gammalt hus.

Golvet, den panel som var kvar och en bit innervägg som låg mot ytterväggen är borta. Nu är det enda organiska materialet som är kvar det som sitter runt fönstret som inte ser fuktskadat ut, och det får sitta tills vidare så att fönstret går att ställa upp för att vädra. Sen åker det också. :D

Det luktar nästan inget mögel längre, utan mest fukt. Väldigt skönt. Ytan på väggen har börjat torka, men det har inte regnat så mycket den senaste tiden. Blir spännande att se hur det kommer att se ut efter ett par regniga dagar. Det fortsätter att komma in fukt vid golvet där syllen till reglarna var ingjuten. För övrigt genialiskt att gjuta in trä in plattan... :rolleyes:

Det ligger kvar någon form av lim på plattan. Troligen från en nålfiltsmatta som låg där en gång i tiden. Det måste bort på något sätt. Kanske lösningsmedel och gummiskrapa?

Ett hörn av en källare med bar murstensvägg och betonggolv, med spår av renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källare med nyligen avlägsnat golv och väggpaneler, exponerad betongvägg och arbetsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt hörn i en källare med bar betongvägg och golv, synliga saltavlagringar och rester av lim på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns lite saltavlagringar att ta bort. Eller jag hoppas att det är saltavlagringar. De är ganska "fluffiga" vita fläckar som sticker ut 1-2 cm från väggen. Ska ta och skura väggarna någon dag.

Renoverad källarvägg med synliga saltavlagringar och en del av en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fluffiga vita saltavlagringar som sticker ut från en betongvägg, indikation på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här är en radhuslägenhet i en bostadsrättsförening, och nu fick jag veta idag att en lösning på problemet ligger en bit fram i tiden. Man ska tydligen spola dräneringen (som ligger för högt och bara är för takvattnet) och sen inspektera med kamera igen. Sedan ska man göra fuktmätningar på flera ställen innan något beslut tas. Tror inte att något av det kommer att leda någon vart eftersom tjäran på utsidan av väggen måste vara dålig eftersom det kommer in vatten. Jag tror att man helst vill skjuta på grävning till nästa år och göra det i samband med andra planerade arbeten.

Mest troligt är väl att det kommer att ta minst ett par månader innan det grävs i bästa fall, och sen ska det torka ur i ytterligare någon månad. Under tiden sitter jag här med fullt av grejer i hela huset och utan hemmakontor att arbeta i när jag behöver det som bäst. Planen var ju från början att göra i ordning det under sommaren och ha det klart tills semestertiderna var slut. Så kan det bli. Hoppas på en snabb lösning trots allt.

Om jag bara kan bli av med den starka fuktlukten så kan jag i alla fall börja arbeta med innerväggarna inklusive att sätta upp den nya väggen som ska dela av rummet, men jag misstänker att lukten kommer att sitta kvar tills dess att det inte längre kommer in fukt genom väggen.
 
E erik5678 skrev:
dräneringen (som ligger för högt och bara är för takvattnet) .
Då är det ingen dränering, utan en dagvatten(av)ledning. Takvattnet ska absolut inte ledas ner i dräneringsrör intill fasad, är det gjort så är det ju helfel.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Då är det ingen dränering, utan en dagvatten(av)ledning. Takvattnet ska absolut inte ledas ner i dräneringsrör intill fasad, är det gjort så är det ju helfel.
Det är byggt på sent 60-tal. Man kanske hade andra tankar då? Snubben som inspekterade med kamera sa att det bara var för takvatten. Den går längst med hela längans långsida. Rören som går under marken ska tydligen bara var till för det, och inte för dränering av grunden. Dränering för grunden existerar inte om det han sa stämmer.
 
Rören för takavvatnningen ska vara täta så att inte vattnet rinner ut på vägen. Dräneringsrör är perforerade så att vattnet rinner in.
Troligen har du ingen dränering alls, utan bara takavvattning/dagvatten via vanliga rör lagda på lämpligt djup för att få rätt fall.
 
useless useless skrev:
Rören för takavvatnningen ska vara täta så att inte vattnet rinner ut på vägen. Dräneringsrör är perforerade så att vattnet rinner in.
Troligen har du ingen dränering alls, utan bara takavvattning/dagvatten via vanliga rör lagda på lämpligt djup för att få rätt fall.
Så kan det nog vara. Tycker att han som filmade borde haft koll. Att den ligger ovanför golvnivå ska i så fall inte spela någon roll om det är tätt. Men även om det inte är tätt så ska ju väggen vara tät. Annars får man ändå in markfukt. Och jag är rätt övertygad att problemet ligger i att väggen inte är tät och att markfukt och regnvatten som hamnar i marken rinner in.
 
E erik5678 skrev:
- - - problemet ligger i att väggen inte är tät och att markfukt och regnvatten som hamnar i marken rinner in.
Säkert, men nästan ingen vägg är tät, så det är inte det som är själva problemet. Tvärtom, man vill ha fuktvandring, men utåt. Det är därför man ska ha dränering och isolering på utsidan.
 
B b8q skrev:
Säkert, men nästan ingen vägg är tät, så det är inte det som är själva problemet. Tvärtom, man vill ha fuktvandring, men utåt. Det är därför man ska ha dränering och isolering på utsidan.
Men en vägg med tjära på utsidan borde väl ha varit ganska tät från början?

I vilket fall så fungerar väl inte fuktvandringen som den ska om det inte är isolerat och dränerat på utsidan?

Skulle det finnas någon annan lösning än att gräva upp och göra rätt som kan fungera tillfälligt så att det går att inreda innan det grävs? Vad jag har förstått så är grävning enda alternativet för att det ska gå att inreda.
 
E erik5678 skrev:
Men en vägg med tjära på utsidan borde väl ha varit ganska tät från början?

I vilket fall så fungerar väl inte fuktvandringen som den ska om det inte är isolerat och dränerat på utsidan?

Skulle det finnas någon annan lösning än att gräva upp och göra rätt som kan fungera tillfälligt så att det går att inreda innan det grävs? Vad jag har förstått så är grävning enda alternativet för att det ska gå att inreda.
Men väggen står på en syll, och under den är det knappast tjära, så fukt sugs upp i väggen.

Det går rätt bra att inreda ett rum som är fuktigt; dels kan du putsa och måla väggen med t.ex. silikatfärg, som kan "andas". Sedan kan du sätta in en avfuktare (Jag använde en Woods i min källare innan jag dränerade om och bilade ut - det gjorde stor skillnad bara det). Och slutligen låta bli organiska material mot golv och väggar; som trä, mattor etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.