Har nu fått färdigt det nya bjälklaget helt och hållet (Kommer skruva i ett par fler skruvar sen är det finito!)
samt jag har även börjat riva det gamla bjälklaget med stolpar!

Beställde idag även en Bobcat E10 för utgrävningen av ladan, jag kommer inte ta ett spadtag till har jag (nästan) lovat mig själv. Dessvärre har jag inte köpt Bobcaten utan det blir en hyres, hade varit häftigt att äga en! ;)
Med Bobcat'en så kunde man även hyra en minidumper till reducerat pris, så nu slipper jag ju faktiskt även skottkärran!

Renoveringsprojekt med nytt bjälklag och en stege mot det rivna gamla bjälklaget i ladan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spände upp båda sidorna av bjäklarna i det nya bjälklaget, sen använde jag fogsvansen för att långsamt föra ned bjälken.. Gick finfint! (y)

Renoveringsprojekt i gammal byggnad med nytt bjälklag och pågående rivning av gammalt bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuläget, 2st bjäklar borta och en återstår!

Kommer "istället" eller upptill köra på dessa murblocken som redan innehåller EPS för isolering.
https://www.velltra.se/produkt/isolerblock-exa-normal-290x197x600/

Räknade lite på det och kör man 2 lager med sådana istället för BEWI's EPS-balkar så sparar man nästan 4-5k ( INTE inräknat cement/betongblandning )
Det enda är väl att man inte kommer upp i hela 60CM med rena murblock, men tror inte det kommer behövas? :thinking:

Med Finjas Exakt så kommer man undan med ca 5-6k för murblocken exkl. murbruk, en helt OK peng tycker jag, sen får det visa sig hur bra det blir i slutändan dock :D
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Tomt rum i lada efter rivning av stolpar med synliga bjälkar, rörljus och grushög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är alla gamla stolpar och bjälkar borta :strong: rummet känns sjukt mycket rymligare redan faktiskt!

På torsdag kväll levereras grävmaskinen och minidumpern så det mesta är faktiskt förberett för en ny grund snart!
Tänkte ta och beställa murblock och köpa domkrafter under nästa vecka om plånboken tillåter, glider ju iväg på festival om ett tag också så får se om ladan står kvar efter det.

Illustration av en tom byggnadsstomme med fäst horisontell regel och domkrafter som förberedelse för lyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även filurat ut hur jag tror det blir lättast att lyfta ladan.
Två horisontella reglar fästa i alla stolpar, och därefter drar man upp domkrafterna och pallar upp allt eftersom!
Kikat lite på Youtube och detta verkar vara ett "vanligt" sätt att göra det på, finns ganska lite information om just att lyfta hus och liknande faktiskt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Detta blev Fredagens nöje :D
En minigrävare och en dumper inuti en byggnad, grävarbete med jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är nivån kanske sänkt i snitt med 35-40cm från marknivå.
Grävare + dumper + leverans till/från bostad gick på totalt 2770kr inkl. moms.
Hyrdes från Rannes Byggservice i Varberg (Supertrevlig kille, kan bara rekommenderas)

Detta HADE gått att göra med spade och skottkärra, men det blev lite utav en grej nu så kollegan hjälpte till och lite folk kom på besök för att kika på spektaklet :)
Men nu är det gjort i alla fall, ska plana ut och därefter hälla på 1.5 kubik grus som jag hade kvar sedan jag gjorde altanen.
Beställning utav isolerblocken får troligtvis ske efter att löne-fén har varit på besök :)
 
  • Gilla
kulle och 6 till
  • Laddar…
Har stått lite halvt stilla med ladugården nu sedan utgrävningen, men har nu påbörjat min semester vilket är ganska skönt! :cool:
Har varit och köpt plankor hos någon som sålde via Blocket, dessvärre hade han inte riktigt de längderna på reglarna som jag behövde, men åkte därifrån med 4st reglar och massa annat strunt som jag inte skulle ha:)

Har även ritat upp lite mer detaljerat hur jag tänkte mig att lyftet skall gå till!
Finns det några synpunkter kring denna lösningen?
Tror ni man kan köra på endast 4st domkrafter i hörnen istället, 8st domkrafter känns lite overkill att köpa på sig sådär :rolleyes:

3D-modell av en ladugård som lyfts med domkrafter, inkluderar en person med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Följer din tråd och tycker du gör ett bra jobb! Beträffande domkrafterna har jag ingen erfarenhet av, men spontant skulle jag vilja använda 8 stycken. Köp inte domkrafterna, försök att låna eller hyra dessa. Håller med dig, köpa ett gäng domkrafter och kanske bara använda en gång känns onödigt. Fortsatt lycka till!
 
Kul att höra!
Ja när man gör ett sånt här ingrepp kanske det är bättre att ta det säkra före det osäkra!
Vet ju dock inte hur länge detta kommer bli ståendes så risken finns att det kan bli dyrare, får ta och göra ett estimat på hur lång tid de kommer stå (och dubbla den tiden) :D
 
Min tanke var faktiskt att använda de domkrafter som du länkade, farsan har tidigare använt sådana för att räta upp en stuga med gott resultat! :)

Problemet med att bara ha en enda domkraft och palla upp efter hand är förutom att det tar lång tid, så blir det nog mycket mer "pilligt" att "shimma" in massa små passbitar hela tiden.
Att ha färdigsågade reglar i de måtten hela tiden fungerar nog tyvärr inte om man inte har oändligt med virke :confused: Har sett folk göra precis som du säger, de har byggt ett torn allt eftersom de nått den höjd de ska ha.
Tänk er ett kapla-torn á la dagis :crysmile:
Fyra torn byggda av träklossar på ett golv illustrerar konceptet med att bygga högre strukturer steg för steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har man alla domkrafter på plats så kan man med en vän pumpa 3 gånger på vardera sida, gå till nästa, pumpa 3 gånger.. etc etc tills man nått den höjd som man vill arbeta med.
Sen kanske man ändå inte skall lämna domkrafterna under tryck en längre tid heller iofs utan man får ändå bygga upp någon form av regelverk för att stötta dem.
 
Du kan ju annars samla i n pallbockar från alla biltokiga polare att ställa dit vartefter du pumpar. Brukar finnas en massa i bekantskapskretsen
 
Det är faktiskt inte en så dum idé detta heller, har dock bara en biltok i kompiskretsen och så vitt jag vet så har han tyvärr inga sådana pallbockar, ha reventuellt betongplattor sedan jag rev den förra uteplatsen med som man kanske kan använda!


En annan idé som också är billigare är ju att göra ena sidan först och därefter andra sidan och inte höja hela ladan rakt upp.
Höjningen som vi pratar om är ca 5cm i snitt tror jag (Mer på vissa ställen och mindre på andra)

Om man gör så som jag tänker nu så slipper man köpa snordyra fingerskarvade reglar för 40+kr/lm, behöver ju enl. mina ritningar 8 st * 6m * 40kr = 1920kr :rolleyes: känns sådär småkul när jag faktiskt inte ens behöver varken de dimensionerna eller måtten riktigt nu heller till något annat.
Det blir isf om inte annat väldigt dyra kortlingar utav dem :D

Något i denna stilen tänker jag mig kanske kan fungera lika bra?

3D-modell av en lada som höjs med betongplattor och stöttor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Angående att lyfta hus.. Jag har lyft både vår ladugård och en boda hos mina föräldrar med hjälp av två st 5 tonsdomkrafter från Jula. Funkar fint. Bara att lyfta några centimeter på varje ställe, sätta en kloss emellan och sänka. Sedan går man till nästa ställe. Har nog lyft kring 10 cm på detta sätt. Har bara lyft under syllen, har inte skruvat fast några reglar som på dina bilder. Det kan vara bra att ha en grov stålplatta att sätta mellan domkraften och syllen. Ifall det är lite ruttet åker domkraften annars bara in i syllen.

Bodan var så nedsjunken så den blev nog lyft minst 20 cm där det var som mest nedsjunket.
 
Hur har det gått med lyftet, huset kollapsade väl inte ? ;)
 
Hej!
Tack för intresset, har egentligen tagit en paus från det mesta ute i ladan.
Såg ingen riktig ände på det utan har istället rivit ut köket där inne (tagit in snickarhjälp, enormt duktiga killar!)
Insåg att rodda företag, förhållanden och vänner samt dessutom renovera en ladugård var lite ohållbart!

Däremot kommer jag lägga upp de bilder på köket som faktiskt snart är på plats, efter detta så blir det badrum.
När detta är gjort kommer jag troligtvis att sätta igång med ladugården igen, däremot med ett lite lägre tempo :)
 
  • Gilla
Söderslätt och 4 till
  • Laddar…
B Bering skrev:
Hej!
Tack för intresset, har egentligen tagit en paus från det mesta ute i ladan.
Såg ingen riktig ände på det utan har istället rivit ut köket där inne (tagit in snickarhjälp, enormt duktiga killar!)
Insåg att rodda företag, förhållanden och vänner samt dessutom renovera en ladugård var lite ohållbart!

Däremot kommer jag lägga upp de bilder på köket som faktiskt snart är på plats, efter detta så blir det badrum.
När detta är gjort kommer jag troligtvis att sätta igång med ladugården igen, däremot med ett lite lägre tempo :)
Hur har det gått med kök och ladugård?
 
S Söderslätt skrev:
Hur har det gått med kök och ladugård?
Hej!

Hade nästan glömt bort tråden, jag ska se till att publicera de byggbilder som finns. Dessvärre slarvade jag bort min telefon med väldigt många bilder på.

Huset är numera till salu (påskrivet fast med besiktningsklausul) och det återstår lite arbete för de nya ägarna!

Bilder kommer, förhoppningsvis i eftermiddag :)
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.