N najks skrev:
Var inte frågan hur de andra ställer sig till ägandeformen av de olika byggnaderna?

Det är sedan länge tillbaka uppgjort att var och en ansvarar för sitt eget hus (dvs det de för närvarande bor i)

Sedan om lagen säger att alla äger allt, så påverkar det ändå inte inställningen inom släkten - dvs alla kommer vilja behålla sina sedan länge inbodda hus, både av praktiskt och förklarliga skäl.
Så är det ja, men dessvärre gäller lagstiftning framför önskan. Framförallt om man blir oense.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Javisst, i den enklaste av världar.. dock saknar jag ca 2-3 miljoner för att kunna göra detta, och det är ytterst osäkert om de skulle vilja sälja ändå. Personligen skulle jag inte sälja till någon av dem oavsett ekonomisk ersättning.
Skulle ni inte kunna stycka av mark för mer än tre miljoner på den fastigheten och ändå få den utsikten och ni vill?

Om du bakar en tårta kanske till och med moster och morbror kan hjälpa dig med detta ;)
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Skulle ni inte kunna stycka av mark för mer än tre miljoner på den fastigheten och ändå få den utsikten och ni vill?

Om du bakar en tårta kanske till och med moster och morbror kan hjälpa dig med detta ;)
Svårt att säga.. bara marken ligger gissningsvis på kanske 1 - 1,5 miljoner, dvs totalt på 10500m2

dvs om inga byggnader fanns!

det är dock en spekulation från min sida, det såldes nämligen en stuga därute med följande kriterier

- sämre läge än vårt
- ingen strand
- sämre skick överlag på byggnader och standard
- en liten stuga på ca 30m2 + 2 friggebodar
- inget rinnande sommarvatten
- ingen el

+ helt okej utsikt

minns jag rätt så fick de ca 1.3 - 1.4 för den

därav att jag gissar på att vår del skulle värderas till ca 1.5 - 2.2 på ett ungefär
 
ProfessorKalkyl ProfessorKalkyl skrev:
Föreslår också att TS funderar ut hur din egen optimala lösning ser ut och var/när du är nöjd med ditt.
Sedan gör du ett eget förslag där det går lite längre och säger att du tycker att deras förslag på delning inte blir rättvist utan att vi gör såhär istället. Ta till ordentligt så att en kompromiss mynnar ut i din egna optimala lösning.
Bör inte vara omöjligt med den snedfördelningen av yta som råder i rådande förslag.
Det är ungefär vad vi gjort, och skall sanningen fram så är det endast att flytta deras "önskegräns" ca 5m närmare hennes fastighet.. hon kommer fortfarande ha mer mark på sina ägor - men vi slipper ha hennes så tätt inpå knuten..

Gissningsvis landar vår markbit på ca 3000m2 då, dvs lite under de 3500m2 om vi skulle dela exakt lika
 
N najks skrev:
Var inte frågan hur de andra ställer sig till ägandeformen av de olika byggnaderna?

Det är sedan länge tillbaka uppgjort att var och en ansvarar för sitt eget hus (dvs det de för närvarande bor i)

Sedan om lagen säger att alla äger allt, så påverkar det ändå inte inställningen inom släkten - dvs alla kommer vilja behålla sina sedan länge inbodda hus, både av praktiskt och förklarliga skäl.
Det påverkar kanske inte inställningen men det påverkar vad som kommer hända om myndigheterna delar på det för att ni inte kommer överens. De kommer ta hela värdet inklusive alla byggnader och dela summan i tre delar och sedan försöka dela marken så det blir tre lika värdefulla delar. Om ert hus då är med värdefullt får ni mindre mark.
 
redarn redarn skrev:
Det påverkar kanske inte inställningen men det påverkar vad som kommer hända om myndigheterna delar på det för att ni inte kommer överens. De kommer ta hela värdet inklusive alla byggnader och dela summan i tre delar och sedan försöka dela marken så det blir tre lika värdefulla delar. Om ert hus då är med värdefullt får ni mindre mark.
Värdena idag går nog jämnt upp skulle jag säga, deras timringar är dessutom något större än vår egen
 
N najks skrev:
Värdena idag går nog jämnt upp skulle jag säga, deras timringar är dessutom något större än vår egen
Och du är säker att deras inte är byggnader på ofri grund medan er är det? Om det är så så leder det till problemet att din mors byggnads värde räknas in i fastighetens värde men inte hennes syskons, dessutom sänks värdet på marken av ofria byggnader.
 
Sannolikt har vi en fastighet med tre byggnader som är samägd av tre syskon. Nu skall fastigheten delas. Man är inte överens. Med tanke på dina inlägg verkar det som det är mostern i det hägra huset (sett från sjön) som kommer bli mest problematisk. Men hur är det med din farbror? Hans tomt blir ju väldigt ofördelaktig. Han får en konstig remsa längst bak som inte går att använda och han får gränsen närmare sitt hud än ni andra. Om jag var din farbror skulle jag lägga ett förslag som gul linje i min bild. Sen säga att Flygbild över en fastighet vid vattnet med markerade gränslinjer och byggnader som används för diskussion om delning av mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gränsen mellan er får ni lösa
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
N najks skrev:
Du är medveten om att den gula linjen typ hamnar 5-6m nedanför altanen för oss?!
Nej, det visste jag inte, men det stora problemet är väl fortfarande att den går rakt genom mosters hus och att 2 i förslaget inte får tillgång till stranden? (det är inte jag som förslaget dragning enligt de gula linjerna, jag påpekar att de inte fungerar)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tror det blir mycket enklare för folk att komma med konstruktiva förslag om allt av vikt ritas ut på bilden =)
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Och du är säker att deras inte är byggnader på ofri grund medan er är det? Om det är så så leder det till problemet att din mors byggnads värde räknas in i fastighetens värde men inte hennes syskons, dessutom sänks värdet på marken av ofria byggnader.
Tror det är tjugonde gången jag skriver detta, men det handlar inte om värde på hus/mark

Jag vill att marken skall delas rättvist ytmässigt, eftersom alla har samma utsikt mot strand/vatten oavsett

Det mina släktingar vill är följande:

- vår familj bör få mindre mark eftersom de anser att de inte kompenserats "nog" tidigare
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Sannolikt har vi en fastighet med tre byggnader som är samägd av tre syskon. Nu skall fastigheten delas. Man är inte överens. Med tanke på dina inlägg verkar det som det är mostern i det hägra huset (sett från sjön) som kommer bli mest problematisk. Men hur är det med din farbror? Hans tomt blir ju väldigt ofördelaktig. Han får en konstig remsa längst bak som inte går att använda och han får gränsen närmare sitt hud än ni andra. Om jag var din farbror skulle jag lägga ett förslag som gul linje i min bild. Sen säga att [bild] gränsen mellan er får ni lösa
Vet inte om du inte läst, eller helt enkelt missat det?

Gränsen som jag angav är dragen ungefär mitt i den "ravin" som består av sankmark, avdikning osv..

det är ingen mark någon av ägarna använder, utan existerar helt enkelt bara

Ingen av de inblandade har något intresse av just den biten, därav att vi alla anser att gränsen bör gå just "i" denna.

Att göra i ordning en sådan bit, på en ö - med utjämning, avdikning, dränering osv.. skulle kosta åtskilligt mycket mer än vad någon av alla de inblandade ens är i närheten av att vilja lägga tillsammans.

Den "lilla remsan" är inte så liten, dessutom innehåller den en (för min morbror) viktig stig/gång som leder till några av hans hus - därav att det blir naturligt att den delen hamnar på deras del av marken

eller bör vi ta den, och upprätta någon sorts vägtull för förbipasserande?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det visste jag inte, men det stora problemet är väl fortfarande att den går rakt genom mosters hus och att 2 i förslaget inte får tillgång till stranden? (det är inte jag som förslaget dragning enligt de gula linjerna, jag påpekar att de inte fungerar)
Var ser du en gul linje förresten?

Jag drog upp orange på mina alternativ.. och ingen av de föreslagna dragningarna går igenom en byggnad...

från min orange markering är det ca 6.5m till hennes husknut på huset med "917"
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror det blir mycket enklare för folk att komma med konstruktiva förslag om allt av vikt ritas ut på bilden =)
Enkelt

det enda av vikt är egentligen stranden, och utsikten nedåt!

detta gäller alla.. det finns inga specifikt viktiga placeringar av föremål nedåt vattnet, utan det handlar mest om att alla vill ha funktionell mark att använda i anslutning till sina hus..

om huset med altan är ca 10m brett, och tomten i anslutning är ca 8-10m bred på vardera sida, så blir det rätt konstigt om det nedanför huset blir avsevärt mycket mindre bredd på marken, det blir ju inte en funktionell tomt
 
N najks skrev:
det enda av vikt är egentligen stranden, och utsikten nedåt
Men du sa nyss att det finns en altan som inte är inritad på kartan? Tror att det är en del missförstånd, du borde nog läsa igenom sista två sidorna igen om tråden ska vara till hjälp innan allt blir alltför förvirrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.