Hej forumet.

Jag har ett rum i källaren som ligger under en trappa som tyvärr saknar ventilation helt och hållet och sätta dit någon friskluftsventil går inte då jag har etage i entrén så det ni ser byggt är själva trappan. Men till frågan..

Det svarta på väggen antar jag är fukt? Eller är det möjligtvis mögel? För det kan lukta ganska illa (inte bara instängt utan illa)

Jag kör med avfuktare där inne och det blir lite bättre men ändå lite lukt kvar.. tanken var att faktiskt lämna dörren öppen och inte låta det bli så instängt men vill inte att hela källaren skall lukta..

Vad tror ni detta kan vara och vad tror ni jag kan göra för att åtgärda?
 
  • Källarrum under trappa med trähyllor och möjlig fuktfläck på betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum under trappa med mögel eller fuktfläckar på vägg, tomma hyllor och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum under trappa med svartmögel på väggarna och en avfuktare på en hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att vara någon expert så har jag googlat runt en del själv på mögel eftersom jag bor i 70 tals hus i souteräng men det där ser väl ut att vara svartmögel? Tror att om man själv inte vet så kan man kontakta en besiktnignsman som får kika på det.
 
Pratade nyligen med Ljungby fuktkontroll och de sa att det är mest största sannolikhet inte mögel, de har väldigt svårt att säga bara från en bild men det skulle kunna vara tjära som har trängt in.. är det någon annan som har råkat ut för detta?
 
Du borde väl känna skillnad på mögel- och tjärdoft?

Oavsett vad det svarta är. Där trä ligger emot yttervägg har du kanske mögel bakom.
Riv ut allt organiskt material och skura väggarna så borde det lukta mindre.

/M
 
M mgranbom skrev:
Du borde väl känna skillnad på mögel- och tjärdoft?

Oavsett vad det svarta är. Där trä ligger emot yttervägg har du kanske mögel bakom.
Riv ut allt organiskt material och skura väggarna så borde det lukta mindre.

/M
Faktum är att jag har världens sämsta luktsinne så vad mögel luktar för mig de finns inte. Och det luktar väl inte exakt asfaltsväg heller
 
Har du ett foto som är taget närmare fläcken? Vad finns på den andra sidan väggen med stora fläcken, är väggen motfylld?
 
Centano Centano skrev:
Har du ett foto som är taget närmare fläcken? Vad finns på den andra sidan väggen med stora fläcken, är väggen motfylld?
Så nej det är väl inte svart utan mer brunt, detta är taget till vänster inzoomad. Jag har en betong yttertrappa utanför som jag är 99% säker är det området och ser då även en spricka längs hela området. Och jag skrapade lite på områdena och de är torra och dammiga och inte blött o segt som mögel kan va
 
  • Brun beläggning och spricka på betong nära trätrappsteg, potentiell skada på yttertrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att det runnit på väggen, ser ut som rinnmärken på väggen och fläckar på träet närmast väggen. Lite svårt att se på bilden men det ser nästan ut som att det trängt in vatten någon gång via sprickorna. Men det förklarar inte missfärgningen som spontant inte ser ut som påväxt. Är det dränerat under trappan?
Om du luktar nära väggen med fläcken och nära en vägg utan fläck i samma utrymme går det då att bedöma om det är fläcken som luktar illa?

Om du tittar nära på väggen där rinnmäkena syns kan man då se om finns sprickor i ovankant av alla rinnmärken?
 
Centano Centano skrev:
Det ser ut som att det runnit på väggen, ser ut som rinnmärken på väggen och fläckar på träet närmast väggen. Lite svårt att se på bilden men det ser nästan ut som att det trängt in vatten någon gång via sprickorna. Men det förklarar inte missfärgningen som spontant inte ser ut som påväxt. Är det dränerat under trappan?
Om du luktar nära väggen med fläcken och nära en vägg utan fläck i samma utrymme går det då att bedöma om det är fläcken som luktar illa?

Om du tittar nära på väggen där rinnmäkena syns kan man då se om finns sprickor i ovankant av alla rinnmärken?
Dränerat under kan jag ej svara på, jag vill väl tro det då de finns ett äldre system.

Har en billigare modell fukt mätare med 2 piggar och fick det till 12% (lågt) så tänker om de har läkt in vatten då borde de ju varit fuktigare än så?
 
Är det en murad vägg?
 
nino nino skrev:
Är det en murad vägg?
Källarväggarna är av betonghålsten
 
S Stabbsson skrev:
Dränerat under kan jag ej svara på, jag vill väl tro det då de finns ett äldre system.

Har en billigare modell fukt mätare med 2 piggar och fick det till 12% (lågt) så tänker om de har läkt in vatten då borde de ju varit fuktigare än så?
Är den mätaren tänkt att mäta betong med? Låter som att det är en fuktkvotsmätare för trä. Vad säger den om du sticker in den i träet som ligger närmast betongväggen?
 
Centano Centano skrev:
Är den mätaren tänkt att mäta betong med? Låter som att det är en fuktkvotsmätare för trä. Vad säger den om du sticker in den i träet som ligger närmast betongväggen?
https://www.jemfix.se/fuktmaetare/3105/9046552/

Denna mätaren är det jag har. Mäter jag träet precis intill väggen är den på 5,5% (vilket är väldigt lågt) och betongen i det bruna området i min senaste bild var 6.1%.. så torrt är det ju enligt detta.
 
Själva väggen kan ju inte mögla
Borde vara enkelt att tvätta rent
 
nino nino skrev:
Själva väggen kan ju inte mögla
Borde vara enkelt att tvätta rent
Stör mig inte så mycket på själva väggen, mer att de finns en konstig lukt när jag står i hallen när jag kommer in (huset är ett etage hus och detta rum är precis under hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.