Anna_H Anna_H skrev:
Menar vi kanske inte samma gula linje? Det blå är huset på tomt 3:
[bild]
Du är medveten om att den gula linjen typ hamnar 5-6m nedanför altanen för oss?!
 
N najks skrev:
Nej, såhär är det..

Det har nyligen framkommit att de anser att deras hus inte var byggda så bra, och har krävt underhåll..

Detta har alltså kommit fram nu och det har inte knystats mycket om det under de senaste 35 åren.

Då frågar jag mig, är det inte så oavsett hus efter 35år? Vårt är ju också en timring (dock äldre)

Vi har gjort vansinnigt mycket på vårt, absolut! Dock var det även i sämst skick från scratch så att säga, de hade ju i praktiken hus som var 80år "nyare"
Ja, och hade ni inte gjort något på huset så hade det ju varit i samma läge, att det också kräver motsvarande underhåll, om inte mer, i och med att det är ett i grunden äldre hus som var i sämre skick än deras var när de var nybyggda (hoppas jag).

Dvs, om ni inte hade gjort något hade de ju inte kunnat hävda att de skulle kompenseras för "den dåliga timmringen". Därför påverkar den tid och de pengar ni lagt ned redan värderingen.
 
Tyvärr är det rimligaste för TS att hus 3 timras ner och upp igen en bit in på dess del av fastigheten. Men det tror jag inte att moster är så intresserad av att bekosta. Men det skulle göra det lättare att få den tomtbit som TS önskar sig...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Absolut enklast är väl om TS köper ut de andra parterna...
 
Ja men innan tvångsförsäljning kan man begära tvångsklyvning(delning) Men du har helt rätt, ingen äger något hus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N najks skrev:
Hundra procent ja!

De har i princip spenderat ungefär liknande summor, fast på andra saker
Har du kollat på Lantmäteriet ”min fastighet”
Då skall det vara angett att det står byggnader på ofri grund samt ägare och taxeringsvärde på dessa. Annars är fastigheten juridiskt sett en gemensamt ägd fastighet inklusive alla byggnader. Speciellt som det verkar att farfar bygde och bekostade dina släktingars hus. Han bygde på sin egen ägda fastighet och ett sådant kan aldrig bli ett hus på ofri grund.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N najks skrev:
Det är endast mostern som anser att den inringade biten inte bör räknas, det är en otroligt fin utsikt därifrån!

Bifogar bild från ovansidan av inringad bit..

[bild]
Men oj vad vackert. Kan ställa ett hus där när som helst.
Hade jag varit part hade min utgångspunkt varit att alla 3 ska ha lika lång strandlinje och lika stor yta och försöka få till vettiga tomter utifrån de 3 ursprungshusen. Det borde gå om man ger en tredje part ett sådant uppdrag.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
ProfessorKalkyl ProfessorKalkyl skrev:
Men oj vad vackert. Kan ställa ett hus där när som helst.
Hade jag varit part hade min utgångspunkt varit att alla 3 ska ha lika lång strandlinje och lika stor yta och försöka få till vettiga tomter utifrån de 3 ursprungshusen. Det borde gå om man ger en tredje part ett sådant uppdrag.
Precis min tanke, det bör gå att lösa så att alla får en hyfsat bit mot stranden till,
dvs inte som nu när en tomtgräns skär in snett nedanför vårt hus - och sedan går utåt igen..
 
GoC GoC skrev:
Har du kollat på Lantmäteriet ”min fastighet”
Då skall det vara angett att det står byggnader på ofri grund samt ägare och taxeringsvärde på dessa. Annars är fastigheten juridiskt sett en gemensamt ägd fastighet inklusive alla byggnader. Speciellt som det verkar att farfar bygde och bekostade dina släktingars hus. Han bygde på sin egen ägda fastighet och ett sådant kan aldrig bli ett hus på ofri grund.
Var inte frågan hur de andra ställer sig till ägandeformen av de olika byggnaderna?

Det är sedan länge tillbaka uppgjort att var och en ansvarar för sitt eget hus (dvs det de för närvarande bor i)

Sedan om lagen säger att alla äger allt, så påverkar det ändå inte inställningen inom släkten - dvs alla kommer vilja behålla sina sedan länge inbodda hus, både av praktiskt och förklarliga skäl.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Absolut enklast är väl om TS köper ut de andra parterna...
Javisst, i den enklaste av världar.. dock saknar jag ca 2-3 miljoner för att kunna göra detta, och det är ytterst osäkert om de skulle vilja sälja ändå. Personligen skulle jag inte sälja till någon av dem oavsett ekonomisk ersättning.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, och hade ni inte gjort något på huset så hade det ju varit i samma läge, att det också kräver motsvarande underhåll, om inte mer, i och med att det är ett i grunden äldre hus som var i sämre skick än deras var när de var nybyggda (hoppas jag).

Dvs, om ni inte hade gjort något hade de ju inte kunnat hävda att de skulle kompenseras för "den dåliga timmringen". Därför påverkar den tid och de pengar ni lagt ned redan värderingen.
Sant!

Dock påpekar de ju endast "dåligt skick" på husen från början - sedan har de gladeligen bekostat olika förbättringar genom åren (dvs samma som vi har gjort)

ser ingen rimlig reson i att de skall kompenserar med mark pga att de "plötsligt" blivit missnöjda med hur husen skänktes till dom för 35år sedan!
 
N najks skrev:
Javisst, i den enklaste av världar.. dock saknar jag ca 2-3 miljoner för att kunna göra detta, och det är ytterst osäkert om de skulle vilja sälja ändå. Personligen skulle jag inte sälja till någon av dem oavsett ekonomisk ersättning.
Fast ifall du lånar pengarna och köper hela tomten så kan du ju själv dela upp den precis som du vill och sälja det du inte vill ha,och förhoppningsvis åtminstone gå jämnt ut.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Fast ifall du lånar pengarna och köper hela tomten så kan du ju själv dela upp den precis som du vill och sälja det du inte vill ha,och förhoppningsvis åtminstone gå jämnt ut.
Absolut, men det finns ingen utsikt för att kunna ta ett lån på några miljoner (medelinkomsttagare + bolån på villan i stan)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Föreslår också att TS funderar ut hur din egen optimala lösning ser ut och var/när du är nöjd med ditt.
Sedan gör du ett eget förslag där det går lite längre och säger att du tycker att deras förslag på delning inte blir rättvist utan att vi gör såhär istället. Ta till ordentligt så att en kompromiss mynnar ut i din egna optimala lösning.
Bör inte vara omöjligt med den snedfördelningen av yta som råder i rådande förslag.
 
Hitta en finansiär som köper ut de två andra. Stycka av i två eller tre, behåll en tomt som då går att belånas av tex modern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.