Vi har tydligen en vägghängd toalett från 70-talet och den står och rinner.
Dock var jag i kontakt med Gustavsberg som sa att eftersom den är så gammal så finns inga delar att köpa.

vi köpte alltså en ny som vi skulle montera. Enligt hemsidan så ”skulle den vara enkel att montera och passa de flesta äldre montage”.
Det gjorde den såklart INTE

det skiljer ca 5 cm till hålen för upphängning och om vi hänger upp den på ”grova piggarna, 2 st som sticker ut från vägg” så går den inte alls in i avloppsröret.

hade en rörmokare här idag och har trodde att det eventuellt är en ”stålram ingjuten i golv bakom väggen där då dessa två pinnar sticker ut ifrån”. frågan är: Va fn gör vi? Är det nya dimensioner nuförtiden?
ett enkelt fix som blivit väldigt krångligt.
Det är ju inte så att det är det enda som
ska bytas och lagas i huset så det vore även intressant att veta på en hum, om vad detta kalas kan landa på.

ytterst tacksam för svar
 
Det finns toastolar bla. från Gustavsberg som stämmer med "äldre svensk standard" för hålbilden. Nu vet jag inte om det kan finnas mer än en äldre standard.

Gå in på hemsidorma för de olika tillverkarna Gustavsberg Ifö, Ido osv. Det finns måttskisser på alla toastolar.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Ja vi trodde på ”standard” men antagligen har den ändrats. Nu står. Ta toaletten där och vi undrar hur tusan vi ska få in nya ”stålrör” ut från väggen som ska hålla för toaletten.
 
Enklast är att köpa en stol med rätt mått. Det finns som sagt en äldre svensk standard. Annars får ni öppna upp väggen och sätta dit en ny fixtur.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Drog vidare frågan till min pappa som på 70-talet och senare jobbade på Gustavsberg med service av deras sanitetsporslin.
Har den tryckknapp (modell 339) eller "lyftknapp" (troligt modellnamn 385), så sitter de mycket riktigt oftast med en stålfixtur i väggen.
Om man inte hittar en stol med samma hålbild så går det att lösa genom att man sätter nya bultar, sk "skruvstift":
https://www.vvsobygg.se/skruvstifts...hMt90OzxFBynz5dqYPanyUtzhimVizLxoCnH4QAvD_BwE
Kräver dock att det finns nåt att skruva i - dvs inte bara gips...
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Drog vidare frågan till min pappa som på 70-talet och senare jobbade på Gustavsberg med service av deras sanitetsporslin.
Har den tryckknapp (modell 339) eller "lyftknapp" (troligt modellnamn 385), så sitter de mycket riktigt oftast med en stålfixtur i väggen.
Om man inte hittar en stol med samma hålbild så går det att lösa genom att man sätter nya bultar, sk "skruvstift":
[länk]
Kräver dock att det finns nåt att skruva i - dvs inte bara gips...
tack va omtänksamt att höra dig för med ett proffs som verkligen vet. Uppskattar det.
Det är med, den nya och den gamla (en knapp man ”drar upp”.

ja vi vet ju tyvärr inte riktigt vad som är på baksidan mer :/
 
Neodymmagnet..
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Neodymmagnet..
Gäller att ha bra med järn i vattnet då....;)
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
L linnnordstrom skrev:
tack va omtänksamt att höra dig för med ett proffs som verkligen vet. Uppskattar det.
Det är med, den nya och den gamla (en knapp man ”drar upp”.

ja vi vet ju tyvärr inte riktigt vad som är på baksidan mer :/
Borde väl gå att lista ut hur väggarna i toaletten är beskaffade?
Anledningen till att det sitter en fixtur brukar ju vara att det är gips.
Har ni monterat nåt annat på toaletten, typ skåp eller toapapperhållare.
I så fall bör ni ha sett vad som fanns bakom kaklet när ni borrade?
Iofs inte ens säkert att det är kaklat? Våtrumstapet var ju poppis på 70-talet...
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Inte monterat något annat men i köket hängde skåpen endast på masonit, så jag hoppas att det inte är samma.
 
Men om vi nu monterar ner gamla toaletten igen, hur borde jag mäta exakt för att sedan kunna beställa? (Är det från piggarna de sitter, till början på avloppet?, kanske dum fråga men jag har ingen aning).
 
All toaletter Jag har tittat på har ju en extremt tydlig skiss med mått åt alla håll. De måtten ska ju stämma mot var era mått behöver vara.
 
Finns en del att läsa i ämnet här på Byggahus-forumet.
Sök på "vägghängd toalett"
Nu har ni ju tyvärr redan hunnit köpa en ny stol...
Vad köpte ni för märke/modell (framgår inte i tråden)
Vad har ni för cc-mått mellan bultarna i väggen?
Gustavsbergs nya vägghängda toaletter har ovala hål som skall passa både gamla och nya standardmåttet (180 och 230mm)
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/Drawing/converted/5530.gif
 
Denna beställde jag i början av sommaren.

https://www.buildor.se/gustavsberg-vagghangd-toalettstol-339-rot

just därför att det i instruktionerna på hemsidan, stod att det skulle passa enkelt ”Har du en vägghängd toalettstol sedan tidigare blir det enkelt att sätta in en Gustavsberg vägghängd toalettstol 339 ROT i ditt badrum. Genom att använda sig av svenska standardmått för montering, monterar du denna toalettstolen på samma ställe som den gamla”
 
L linnnordstrom skrev:
Men om vi nu monterar ner gamla toaletten igen, hur borde jag mäta exakt för att sedan kunna beställa? (Är det från piggarna de sitter, till början på avloppet?, kanske dum fråga men jag har ingen aning).
Titta på ritningarna - det framgår ganska tydligt hur man skall mäta.
Du har inte skrivit vad du har för cc-mått mellan bultarna i väggen.
Ni har ju inte använt den nya toalettstpolen så det går ev att lämna tillbaka den?
Om du/ni inte vet hur ni skall mäta själva så ta en pappskiva och malla mot gamla stolens baksida - klipp/skär ut var avlopp respektive bulthål är och ta med er till VVS-butiken så fixar de en stol som passar era mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.